vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja sippis » 02.05.2010 20:22

Vappupurjehdus muuttui tuuliajoksi heti satamasta lähdön jälkeen, kun bemari päätti sammua... kikkailulla käyntiin ja takasin laituriin. Vika tuntui olevan polttoaineen saannissa( ilma, jne ongelmaa)

Huomasin sitten että onpahan tuo orkkis naftapumppu jätetty pois käytöstä, letkuun asennettu perämoottorista tuttu käsipumppu...

Mitä mieltä olette, tutkinko alkuperäisen kunnon vai hankinko suoraan sähköisen pumpun ja uusin kaikki letkut samaan aikaan. Ja voiko tuohon asentaa normi auton dieselsuodattimen ( boschilainen jossa vedenpoistoproppu ) ?

Latausongelmat tuntuu olevan ohi, nyt lataa kunnolla. Sähköt kyllä uusin vielä ennen kesää kun kaikki tarvittavat on veneellä jo odottamassa.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 02.05.2010 21:36

Tuhon suodattimeen liittyen, laita vaan ihmeessä filtteri, jos sellaista ei vielä ole. Ostaa sitten riittävän koksen, kaupassa osaavat kyllä neuvoa tehon perusteella..

Perämoottorin käsipumppu?!
Sun pitäis vissiinki saada sinne joku pumppaamaan koko ajan sitä löpöä ruiskutuspumppuun. ;-) No joo..
Polttoaine kulkee dieselissä näin: Tankki > Siirtopumppu > Ruiskutuspumppu > Suuttimet. Tosta puuttuu ne filtterit. Eli kyllä sulla pitää olla siellä kunnollinen siirtopumppu, se ruiskutuspumppu ei ime mitään.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja sippis » 02.05.2010 22:28

On siellä filtteri, onneksi...

Elikkäs pumppukauppaan ja se ja uudet letkut asentaen ja toivon et kone alkaa toimimaan kunnolla... :D

Dieseleistä kokemusta autoissa mutta tuommonen pikkusäksätin on hiukan outotuttavuus.


Kuulapää Wiku kirjoitti:Tuhon suodattimeen liittyen, laita vaan ihmeessä filtteri, jos sellaista ei vielä ole. Ostaa sitten riittävän koksen, kaupassa osaavat kyllä neuvoa tehon perusteella..

Perämoottorin käsipumppu?!
Sun pitäis vissiinki saada sinne joku pumppaamaan koko ajan sitä löpöä ruiskutuspumppuun. ;-) No joo..
Polttoaine kulkee dieselissä näin: Tankki > Siirtopumppu > Ruiskutuspumppu > Suuttimet. Tosta puuttuu ne filtterit. Eli kyllä sulla pitää olla siellä kunnollinen siirtopumppu, se ruiskutuspumppu ei ime mitään.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja ijp » 02.05.2010 22:43

sippis kirjoitti:Mitä mieltä olette, tutkinko alkuperäisen kunnon vai hankinko suoraan sähköisen pumpun ja uusin kaikki letkut samaan aikaan. Ja voiko tuohon asentaa normi auton dieselsuodattimen ( boschilainen jossa vedenpoistoproppu ) ?
Jotain vikaa siinä alkuperäisessä pumpussa täytyy olla jos se kerran on ohitettu. Siitä on todennäköisesti kalvo venynyt. Kalvon vaihtaminen tulee luultavasti halvemmaksi kuin sähköinen pumppu.

Mulla on itellä tommonen suodatin:
Kuva
Hankin sen traktoritarvikeliikkeestä. Maksoi muistaakseni 25 euroa. Ensimmäinen tosin osoittautui maanantaikappaleeksi: viewtopic.php?f=5&t=8764" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilkka

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja stresspill » 03.05.2010 13:40

Kannattaa varmaan se alkuperäinen nostopumppu kunnostaa, auki vaan ja kalvon kunto syyniin. Henkalta vois löytyä varaosia bemariin (hb-77). Annan kanssa äänen tuolle traktorikaupasta, eli IKH:lta löytyvälle suodatin/vedeneroitin yhdistelmälle (~30€)

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja ainur » 03.05.2010 21:31

On siinä siirtopumppu oltava, niinkuin wiku sanoi. Ei se käy ilman sitä. Ja jos se on viallinen, käy huonosti tai ei ollenkaan....Kumilutku on laitettu (tai on alunperinkin ollu) ilmausta helpottamaan. Esim. 306 dieselpösössä se on vakiona :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 03.05.2010 23:50

Totaa...eikös siinä koneessa ole kiinni se varsinainen siirtopumppu siinä siinä mihin letku menee? Tuo käsipumppu on lähinnä ilmausta varten joten kai se perämoottoripampula sen periaatteessa hoitaa. Onhan siinä paluuputki tankkiin? -tarkotus olisi että koko ajan lykkää ylimääräistä takaisin ja samalla ilmaa systeemiä. Toki suodatin pitää olla, mutta kyllä se pelaa ilman tota käsipumppua kunhan on letkut täynnä.
T:P

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja sippis » 04.05.2010 9:36

Orkkis siirtopumppu ohitettu.. syytä en tiedä, mutta tutukin toimiiko se ja jos ei, niin hankin joko sähköisen tai sitten koitan korjata vanhan.
Ambrosio kirjoitti:Totaa...eikös siinä koneessa ole kiinni se varsinainen siirtopumppu siinä siinä mihin letku menee? Tuo käsipumppu on lähinnä ilmausta varten joten kai se perämoottoripampula sen periaatteessa hoitaa. Onhan siinä paluuputki tankkiin? -tarkotus olisi että koko ajan lykkää ylimääräistä takaisin ja samalla ilmaa systeemiä. Toki suodatin pitää olla, mutta kyllä se pelaa ilman tota käsipumppua kunhan on letkut täynnä.
T:P

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: vielä Bemari D7:sta ( naftapumpusta)

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04.05.2010 11:34

sippis kirjoitti:Orkkis siirtopumppu ohitettu.. syytä en tiedä, mutta tutukin toimiiko se ja jos ei, niin hankin joko sähköisen tai sitten koitan korjata vanhan.
Ambrosio kirjoitti:Totaa...eikös siinä koneessa ole kiinni se varsinainen siirtopumppu siinä siinä mihin letku menee? Tuo käsipumppu on lähinnä ilmausta varten joten kai se perämoottoripampula sen periaatteessa hoitaa. Onhan siinä paluuputki tankkiin? -tarkotus olisi että koko ajan lykkää ylimääräistä takaisin ja samalla ilmaa systeemiä. Toki suodatin pitää olla, mutta kyllä se pelaa ilman tota käsipumppua kunhan on letkut täynnä.
T:P
Aika mielenkiintoista että kone on suostunut käymään kuitenkin jollaintavalla ilman siirtopumppua.
Onkos tankki sen verran ylempänä että polttoaine olisi tullut "omalla paineella" syöttöpumpulle?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin