Hydraulisylinterin peti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Hydraulisylinterin peti

Viesti Kirjoittaja nomakee » 13 Huhti 2010 01:57

Millaisia virityksiä palstalailla on veneen hydrauliohjauksen työsylinterin kiinnityksessä. Pitäisi värkätä vaijeriohjaus pois ja hydr. tilalle, mutta kuinka kiinni ??? ???
Kevät taitaa tulla jokisuullekin ennen seuraavia lumisateita :-)
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Hydraulisylinterin peti

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Huhti 2010 08:39

Pitäis olla vähän enempi tietoa, että osais "neuvoa". Toissa syksynä tein saman homman Bella Delphiniin. Laita kuva näytille

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Hydraulisylinterin peti

Viesti Kirjoittaja Northling » 13 Huhti 2010 20:20

Moro

Mulla on SuurScyllassa 10 mm happosesta hitsattu laipio, joka on pultattu steeviin 6:lla 10 mm täkkipultilla ja toisesta päästään se on pultattu 4:llä 8 mm läpipultilla vahvistettuun kansikaaren. Tähän laipioon on tunkin kiinnitys laippa pultattu 4:lla 10 mm läpipultilla.
Laipio on noin 200 x 500 mm ja siinä on 90 ast kulmaan hitsattu pitkittäinen jäykiste. Laipion kiinnityslaipat on vahvistettu polvioin.
Suunitelmat on ihan omien korvien välistä.

PeräSteevihän Scyllassa on melko kallellaan ja siten myös kuvitteellinen peräsinakseli on vinossa. Hydraulitunkki on asennettu 90 asteen kulmaan kuvitteellisen akseliin nähden ja sen työntövarsi menee perästä läpi steevin vierestä ovaalin muotoisesta reiaästä. Kvadrantti on pultattu läpi peräsimen 6:lla 8 mm pultilla. Molemmin puolin peräsintä on 8 mm paksu 400x100 mm laippa. Työntöpiste on 192 mm kääntymisakselista sivulle Capillanon specsien mukaan. Hydrauli pumput ja tunkki ovat ns Heavy Duty luokkaa eli samanlaisia käytetään troolareissa. Siltala käyttää mm 42:ssa pienempiä samanmerkkisiä pumppuja. Syy miksi Scylla vaatii noin rajut systeemit on se että peräsin on suuri ja se on saranoitu kölin takareunaan ja on kokonaan tasapainoittamaton. Vene on 12,5 m kokonaispituudeltaan, massaa n 7 tn, peruspurjepinta-ala on n 65 m2.
Tässä kuvassa näkyy peräsimen kylkeen pultattu kvadrantti ja tunkin työntövarren pää. (nykyään tunkin varren runkoon tiivistää haitarikumilaippa, jotta aallot ei roiski tunkin reiästä sisään)
Kuva

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hydraulisylinterin peti

Viesti Kirjoittaja nomakee » 13 Huhti 2010 23:43

bonito kirjoitti:Pitäis olla vähän enempi tietoa, että osais "neuvoa". Toissa syksynä tein saman homman Bella Delphiniin. Laita kuva näytille
Laitan kuvan tilasta ja nykytsydeemistä kunhan ehdin ulkoiluttaa Canonia. Alle laitan peräsimen kuvan. Voimat (vääntö)eivät liene kovinkaan suuret!
Hydr.sylinteri on bauttiarallaa 95 cm3 ja pumppu 20 cm3. Nyt ne on farkun peräboksissa odottelemassa paikoilleen pääsyä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Vastaa Viestiin