volvo b20 b ???

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Timppa

volvo b20 b ???

Viesti Kirjoittaja Timppa » 23 Loka 2004 12:26

itselläni on veneessä moinen laitos ja olisi kiva saada tietoja koneesta
kun itsellä ei ole mitään hajua koneen suoritusarvoista ja kulutuksesta
en ole vielä päässyt kyseisellä pelillä vesille mutta jos jo ensikesänä!

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 23 Loka 2004 13:31

Jos kyseessä on bensakone kahdella kaasarilla niin se on sama kone kuin amazonissa. Käy kirjastosta volvo 142 korjausopas, siinnä on kaikki tiedot. Itselläni on B 18 b josta männät on hajonneet väärän sytytysennakon takia, joten kannattaa katsoa tarkkaan oikean koneen kohdalta ne ennakot. Pitää olla muistaakseni aika paljon myöhäsemmällä just noissa missä on toi jälkimmäinen b.
Tehot:
b18 95hv
b18b 115hv
b20 110hv
b20b 125hv
b20e 135hv
Kyllähän ne sen verran kuluttaa minkä sinne tankkiin kaataa. Oliko yleisohje että kulutus tunnissa on viidesosa käytetyistä hevosvoimista

Batman
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2004 02:05
Paikkakunta: Stati

Viesti Kirjoittaja Batman » 24 Loka 2004 02:10

Tää ei todellakaan oo mitään varmaa tietoo, mutta mä oon nähny noita B18/B20 koneita venekäytössä myös alle 60hv malleja, ainakin omistajien mukaan. Jos tollaset "mopo"mallit on totta, niissä on oltava eroja autoihin verrattuna. Saattoivat tosin olla jotain petromalleja, tai jotain...

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 24 Loka 2004 19:06

Mulla on ollu ja on edelleen volvo. Nyt pv 1957 Special. Noita koneita on tullu jonkinverran ropellettua ja niitä löytyy tosiaan eri lohkoja ja kansia samasta mallista.

MB 16- 20 arvot

MB16A 22-50hv 3000 rpm riippuu mallista (bensa/petrooli)
MB18A 80hv 4500rpm
MB20A 53hv 3000 rpm

Nää uudemmat tai nykyaikaisemmat mallit pohjautuu samaan lohkoon mut arvot on ihan erejä. Mun tietääkseni nää AQ moottorit oli niitä joita myytiin sisäperään kytkettynä ja noi MB koneet on keskimoottoreita. Aikojen kuluessa niitä on varmaan sekoiteltu kaikkien ahkerien moottorimiesten toimesta.

AQ koneissa numero kertoo hevosvoimat ja niitä on tehty kaiketi samoihin B16-B20 lohkoihin eri kampuroilla ja kansilla.

Koneista saa kyllä rukoon valettujen tai stanssattujen numeroiden avulla tietoo netistä vaikka kuinka.

Kannattaa taas kerran Googlettaa.


T Kinde

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Huhti 2003 09:12

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 25 Loka 2004 09:17

Vaihdoin tossa pari vuotta sitten paattiini kyseisen myllyn eli MB20B. Kyseessä on tehtaalla marinoitu versio vm -73. Alunperinhän nämä olivat bensa-/petroolikoneita mutta kun nykyisin ei petroolia enää saa niin koneisiin on vaihdettu bensakannet.
Kulutus vaihtelee toki sen mukaan kummoinen paatti on alla ja potkurin nousut vaikuttavat asiaa.
Oma koneeni kuluttaa marssikierroksilla 2900 12 l/h, vauhtia on silloin 12kn elikkäs litra / maili joten ei mikään kamalan taloudellinen mylly. Potkuri on 14x15 johon lisättiin tuuma nousua jolloin kulutus tippui n. 1,5 l/h ja vauhtia tuli pari solmua lisää.
Soitto volvolle paljasti puhtia köytyvän 45 hv / 3000 kierrosta.
Jos ei ole moksis kulutuksesta niin erittäin hyvä ja miellyttävän hiljainen kone. Varaosia löytyy jokaisesta vara-osa puodista joten ei tarvitse aina maksaa sen kalleimman venehinnan mukaan.
Volvolta kannattaa kysellä josko heiltä löytyy vielä koneen manuaali.
Terv. Jouni Vartiainen

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 25 Loka 2004 11:34

Volvo Pentan kansainvälisiltä kotisivuilta löytyy tiedot kaikista tehtaan tekemistä merimoottoreista ja niiden tehoista, mitoista jne. Ymmärtääkseni sivusto kattaa koko aiemman tuotannon. Muistaakseni B20-moottoria on aika monentehoista, esim.AQ115 on n.90hv. Tiedot on kohteessa tehtaan myyntiesitemuodossa. Yksi pulma vaan on se, että pitäisi olla tiedossa moottorin mallimerkintä, jotta tiedot löytyisi helposti.

...no, en tietenkään ymmärtänyt pistää sitä linkkiä tänne...

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 29 Loka 2004 17:29

Moi,

Ootko varma Japek, että Volvon B20E-moottori kehittää 135 heppaa? Mulla on tuollainen moottori, sähköisesti ohjatulla ruiskulla varustettuna omassa '71 Volvo 142 Grand Luxessa ja muistaisin siinä olevan vain 125. Vai meneekö tässä nyt jotkut DIN ja SAE-pollet sekaisin... No joka tapauksessa kyseinen kone ei jättänyt koskaan tielle ja sen lisäksi siinä on miehekkäimmät äänet, mitä nelarissa voi ylipäätään olla:-)

t:k

p.s. hehee, nyt kun rupesin muistelemaan asiaa, niin autohan on mulla vieläkin tallessa, pukkien päällä lapsuudenkotini vajassa:-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Loka 2004 18:16

Volvo B14 henkilöauton moottori kehittää bp-meriversiona 20hp/2500rpm...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 29 Loka 2004 19:43

kms kirjoitti:Moi,

Ootko varma Japek, että Volvon B20E-moottori kehittää 135 heppaa?
Uskoin tuota kun se oli kirjotettu tuohion korjausoppaaseen. Aika jännä että b18b:ssä on enempi heppoja kun b20:ssä. Onhan siinä kyllä eri nokka ja kaks kaasaria.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 30 Loka 2004 12:36

valm malli HV/DIN
vuos

1967 B18 B 100
1968 B18 A/B 75/100
1969 B20 A/B 82/100
b20b ennakko on10astetta700rpm
b20a ennakko on22astetta1500rpm

1970 B20 A/B 82/100
1971 B20 A/D/E 82/90/120 SAE 130 HP
1972 B20 A/D/E 82/95/124 SAE 130 HP
1973 B20 A/B/E 82/100/124 SAE 130 HP
1974 B20 A/B/E 82/100/124





Noi merimoottori arvot tulikin jo tossa mun edellisessä viestissä esille.


Eiköhän näillä pääse taas etiäpäin






[/list]

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Loka 2004 14:46

Pakko kai se on uskoa. Hitto kun olisin tiennyt tuon n. 10 vuotta sitten, niin olisin saanut vielä enemmän katukredibiliteettiä:-)

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 30 Loka 2004 15:15

noi sae hepat pomppas riviä liian ylös

muuten stemmaa

kyselijä

Viesti Kirjoittaja kyselijä » 30 Loka 2004 22:39

kiitos! vastauksia on tullu kivasti
koneessa on pienen näköinen yksi kaasari
ja kytkimenä joku volvo pentan kytkin

julli
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Maalis 2005 11:49
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja julli » 05 Maalis 2005 12:01

Jos tuo koneesi on volvo penta mb 20b, tarkat tiedot löytyvät volvon sivuilta.
Mb 20b puskee 42 heppaa/3000r.p.m.
Tässä linkki kyseiseen koneeseen: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/8D658 ... 974_en.pdf

Ja tässä linkki volvon sivuille mistä löytyy kaikki volvon venemoottoreiden tiedot pdf-tiedostoina: http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... ineengines[/u]

Avatar
Isolde
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Tammi 2008 18:02
Paikkakunta: Merimasku

MB20b puristukset

Viesti Kirjoittaja Isolde » 09 Maalis 2009 20:48

Hankin mb20b kilvellä varustetun moottorin ja koekäytin sitä pihalla (myyjän kertoman mukaan seissyt vuoden tallissa).
Tuttavan tuttavalta sain lainaksi puristusmittarin jonka upea paperituloste kertoi lukemiksi
1. 5.8
2. 6.1
3. 6.1
4. 6.1
Öljyn painetta 4.
Siinä pihalla arvuuteltiin onko lukemat ok - öljynpaine lienee ok mutta miten on venttiilien kunto? Kauniisti lähti käyntiin ja kävi - turhaanko avaan jos siihen ryhdyn?
Kone ei ole mulle mitenkään tuttu ja tämä mittauspuuhakin oli uutta.

Ylläolevan viestin linkin mukaan tehoa koneessa 42 hv (petroolikoneelle ymmärsin). Mistä on tunnistettavissa ketjun alkupäässä mainittu 'bensakansi' ?

yt I

Vastaa Viestiin