Sivu 1/3

Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 12:06
Kirjoittaja raimå
Uudessa paatissa on wanha voorttin Trader. Itselleni tuikituntematon mylly ja ajattelin kysäistä josko palstalaisilla olisi antaa vinkkejä mitä mahdollisia kuluvia kohteita kyseisestä padasta löytyy jotka vaativat erityistä huolenpitoa, hellyyttä ja tarkkailua? Tarkoitan siis ihan normaalien kevät syyshuoltojen lisäksi. Jostain taisin mm. lukea korkeapainepumpun vioista ym...

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 14:08
Kirjoittaja hb-77
kovaa ajoa ja pientä huoltoa joskus. aino heikko kohat on putkikone. joskus o-renkat pettä ja vedet ja öljyt samassa tilassa. ikh ym kauppat myy osia soppu hintaan. syöttöpumppu on kyllä vahava mutta täytyy muistaa että nää koneet ovat jo 30-40v vanhoja.
noita on mullakin ollut yli 10 kpl niin traktorissa kun veneesä. kai sulla nyt on 6 syl kone eikä mikään 4 syl majuri ym custom :P

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 15:05
Kirjoittaja raimå
Ai perskeles, onko tuo sittenkin Major kun neljä pyttyinen? No liekkö tolla mitään suurempaa merkitystä, wanha pata ja siinähän se potkii vaikka ois kuinka väläjä:)

Kattelin netistä Major aiheisia videoita ym. ja vaikuttais että ainakaan kylmällä kelillä ei tartte huolehtia lähteekö käyntiin, pakkosyöttöä vaan kehiin:)

Edit: ja mites tuo Lehman. Onko näin että noita vanhoja voortteja on 4 ja 6 pyttyisiä ja Lehman on vain hoitanut koneeseen marinointiosat ym. tilbehöörit?

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 17:01
Kirjoittaja bonito
Pitäis ensin tunnistaa se Foorti, onko se tehdastekoinen vai itse marinoitu. Onko se Ford Lehman, mun mielestäni Lehmanin koneet ovat uudempia, kuin Majorit, esim 2712 E joka on n. 80 hv:n sylinteriputketon(?) nelonen. Mulla oli 6.syl 2703 E, joka oli sama pystymoottori, joka oli pyöreäkulmaisessa K-mallin Traderissa, siinä oli kuivat synlinteri putket. Se oli entinen armeijan K-3 veneen moottori Hangosta, jossa oli Bowmanin meriosat. Ohessa kuvia Lehmanin koneesta http://www.divemaster.ca/lehmans/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , näyttääkö tutulta. Foorteja on tehty myös Sabre-merkillä

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 19:35
Kirjoittaja Notreal
Mulla on itellä Foortti 2712 E vm-77 josta turbolla puristuu 130 hp
Siinä on Bowmanin meriosat mutta esite merkillä Ford Mermaid.

2701E2711E, 2712E, 2713E, 2714E ja 2715E ovat putkettomia.
2703E, 2704E, 2706E, 2708E ja 2709E ovat vaihdettavilla sylinteriputkilla.

Tässä vielä jotain mikä voi auttaa tunnistuksessa.
Kun nuo kuutiotuumat kerrotaan 16,4:llä saadaan tilavuudet litroina.
Pysty moottorit
4 cyl. 2701E (240 cu.in) 2/65-11/69
4 cyl. 2701C (254 cu.in) 11/69-10/70
4 cyl. 2711E (254 cu.in) 10/70-
4 cyl. 2712E (254 cu.in) 10/70-

6 cyl. 2703E (330 cu.in) 2/65-11/69
6 cyl. 2703C (363 cu.in) 11/69-10/70
6 cyl. 2713E (363 cu.in) 10/70-

6 cyl. 2704E (360 cu.in) 2/65-11/69
6 cyl. 2704C (380 cu.in) 11/69-10/70
6 cyl. 2704ET (360 cu.in) 7/68-

6 cyl. 2714E (380 cu.in) 10/70-
6 cyl. 2715E (380 cu.in) 10/70-

Kallistetut moottorit
4 cyl. 2706E (240 cu.in) 2/65-11/69
6 cyl. 2708E (330 cu.in) 2/65-11/69
6 cyl. 2709E (360 cu.in) 2/65-11/69

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 22:38
Kirjoittaja raimå
Ei perhana kyllä pysty noista kuvista tunnistamaan. Pitäis tietää jonkin tietyn osan eroavaisuus. Parempi että otan kuvat siitä ja laitan tänne. Olishan tuo kiva saada tietoa että millä koneella sitä päästelee:)

Kiitos jo alkuunsa vinkeistä. Kysynpä vielä että onko typerä idea käyttää kone ensi talvena ulkona, avata, tsekata ja tehdä kansiremppa, maalata kone - eli siis käyttöentisöidä. Eikös nuo kuitenkin kuulu vanhempaan moottorikategoriaan "ikuiset työjuhdat"?

Ootko muuten Notikka itse turbottanu tuon koneen vai onko jo vuonna 1977 ollut turbokone???

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 23:04
Kirjoittaja Notreal
raimå kirjoitti:Ei perhana kyllä pysty noista kuvista tunnistamaan. Pitäis tietää jonkin tietyn osan eroavaisuus. Parempi että otan kuvat siitä ja laitan tänne. Olishan tuo kiva saada tietoa että millä koneella sitä päästelee:)

Kiitos jo alkuunsa vinkeistä. Kysynpä vielä että onko typerä idea käyttää kone ensi talvena ulkona, avata, tsekata ja tehdä kansiremppa, maalata kone - eli siis käyttöentisöidä. Eikös nuo kuitenkin kuulu vanhempaan moottorikategoriaan "ikuiset työjuhdat"?

Ootko muuten Notikka itse turbottanu tuon koneen vai onko jo vuonna 1977 ollut turbokone???
Kone on alunperin turbolla.
Mulla on ainakin moottorissa kilpi johon tuo 2712 E on stanssattu.
Kuva
Itse tein kansirempat tänä talvena jne.
Hyviä työjuhtia, vähän isoilla toleransseilla alunperin tehty,
mutta ei se menoa haittaa.
Kuvan koneet on vm. -77 ja 1900h on mittarissa.
Kansiremontti ( koneiden ensimmäinen avaus ) tuli eteen kun alkuperäisille kannentiivisteille tuli mailit täyteen
ja alkoi työntää painetta jäähdytyspuolelle.

Re: Ford Trader

Lähetetty: 04 Huhti 2010 23:43
Kirjoittaja raimå
Ainiin olinhan mä noista iloisen värisistä koneista kuvan nähnyt! Jos kone näyttää hyviä elonmerkkejä tänä kesänä niin tsekkaus ja kansikunnostus ym. tarpeellinen sitten ensi vuonna ja maalaus ja uudet letkut niin sehän on siinä:)

PS. Isot välykset rokkaa:)

Re: Ford Trader

Lähetetty: 05 Huhti 2010 00:12
Kirjoittaja bonito
Ostin romukaupasta sen 2703 E Foortin, siihen vaihdettiin syl putket, männät ja akseli hiottiin ja laitettiin ylikoko laakerit. Ajoin sillä 14 v. aikana 2910 h ja nykyinen omistaja on ajanut siihen ainakin 2000h lisää, niin että hyvä moottori se Foorti on. http://kuvablogi.com/nayta/2536035/" onclick="window.open(this.href);return false; Teräsvene näkyy paremmin noissa muissa kuvissa, jos joku viitsii katsoa

Re: Ford Trader

Lähetetty: 05 Huhti 2010 12:31
Kirjoittaja raimå
Selvä pyy, eli kovaa ajoa vaan ja sitten talvella pieneen tuunausoperaatioon:)

Tää on hauska http://www.youtube.com/watch?v=LpB3wFRuERY" onclick="window.open(this.href);return false;

Näyttää et käynnistyy AINA. Oma discoverykin köhii pakkasella enemmän näköjään kun 30 vuotta vanha kone:)

Re: Ford Trader

Lähetetty: 05 Huhti 2010 22:31
Kirjoittaja raimå
Tässä muutama kuva koneesta. Kiinni näytti olevan Bowmannin jäähdytysjärjestelmä ja Velvet Drive AS2-71C vaihde.

http://www.flickr.com/photos/unelmastudio/4494031451/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikähän tuo nyt sitten olis?

Re: Ford Trader

Lähetetty: 05 Huhti 2010 22:44
Kirjoittaja bonito
Tuo syöttöpumpun koplinki ja imusarjassa oleva kierrosluvun säätö viittais uudempaan Majoriin. Laita kysely http://www.masinistit.com" onclick="window.open(this.href);return false; , se on oikea Foorttimiesten saitti

Re: Ford Trader

Lähetetty: 07 Huhti 2010 21:26
Kirjoittaja raimå
Mäpä laitan viestiä tonne jos joku tietäis kuvien perusteella mikä pata kyseessä. Laattaa en löytänyt:(

Re: Ford Trader

Lähetetty: 08 Huhti 2010 20:02
Kirjoittaja raimå
Nimimerkki Grani vastasi näin:

Se on kyllä periaatteessa Majorin kone mutta tarkemmin katsottuna Traderin nelonen koska polttoaineen siirtopumppu on ruiskutuspumpun kyljessä ja puolipuristus vipu puuttuu. Oletan että öljypohja on alumiininen. Sarjanumero löytyy ykkös suuttimen läheltä lohkossa olevassa tasanteelta heti kannentiivisteen alapuolelta. Todennäköisesti se alkaa S kirjaimella ja sen jälkeen numerosarja joka ei tarkoita sen enempää kuin että se ei siinä tapauksessa ole alkuperäisesti ole ollut traktorissa. Tehoja löytyy jatkuvaan käyttöön 63hv 2250 rpm ja hetkellinen 70hv 2500rpm ja ryntäysnopeus 2700 rpm. Jos numero alkaa 592E ja jotakin sen lisäksi niin se on ollut alun perin Trader kuorma autossa ja samat tehot kuin edellä.
Tässä linkki sivustolle johon olen laittanut käyttöhjekirjan näytille.
http://sites.google.com/site/fordsonsite/" onclick="window.open(this.href);return false;
IKH myy osia jos jotakin tarvitset.
http://www.ikh.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________

Eli homma selvisi melko näpsäkästi:)

Re: Ford Trader

Lähetetty: 09 Huhti 2010 09:47
Kirjoittaja raimå
Jatkanpa hieman vielä tähän....

Koneessa Velvet Drive 71C vaihde. Lueskelin manuskaa ja huomasin sen nauttivan "ei niin huokeasta" vaihteistoöljystä (Dexron III luokka) ja tulikin mieleeni että vaihdatteko myös vaihteiston öljyt syksyisin, vai pelkästään koneen öljyt?

Näin olen itsekin menetellyt kun vanhassa koneessa sama synteettinen öljy koneessa ja vaihteessa ja määrät pieniä. Ja nyt kun alkaa dollareita vilisemään silmissä niin mietin että ajetaanhan autojenkin vaihteistoilla vähintään 100000km ennen mitään tarpeita vaihtoon, tai valmistaja ei edes suosittele vaihtamaan vaihteistoöljyä koskaan....