Sivu 1/1

painelaakeri

Lähetetty: 02 Huhti 2010 20:35
Kirjoittaja ms.venla
Onko veneliikeiden kestovoidellut painelaakerit toiminnaltaan samanlaisia kun auton pyöränlaakeri? räjäytyskuvissa näyttää samoilta

Re: painelaakeri

Lähetetty: 03 Huhti 2010 06:29
Kirjoittaja TeddyDiver
Eikös ne alunperin autoista purettuja olleetkin.. Vasta myöhemmin keksivät myydä näitä "marinoituja"..

Re: painelaakeri

Lähetetty: 03 Huhti 2010 11:26
Kirjoittaja Veli-Matti
Sisuskalut eli varsinaiset laakerit ovat varmasti samanlaisia eli varsin "universaaleja" vakiolaakereita mutta pesissä on melkolailla eroa.

Re: painelaakeri

Lähetetty: 03 Huhti 2010 12:52
Kirjoittaja ms.venla
Kiitoksia vastauksista...nuo autonlaakerit iinnostaa hintansa puolesta.

Re: painelaakeri

Lähetetty: 03 Huhti 2010 22:17
Kirjoittaja pellamo
Järjenkäyttö ja sovellukset säästää todella pirusti monessa asiassa kun soveltaa vehkeitä esim. just autopuolelta venekäyttöön....
"Marine" osastolta täsmälleen samoja "osia" erivärisenä hinnoitellaan täysin ns. hatusta 8-|
Mitä V-M meinaat sillä että "pesissä" eroja ???

Re: painelaakeri

Lähetetty: 04 Huhti 2010 08:38
Kirjoittaja Veli-Matti
pesä = pukki

Samaa laakeria käytetään moniin eri tarkoituksiin tekemällä aina tarkoituksen sopiva laakeripukki. Puhekielen "kaksviiskymppiseiskaS" on yksi tämmöinen laakeri - liukuoviriipuissa ilman pesää (siis pukkia), rullaluistimessa rengas on "pukki" ja höylän teräsäätötyökalussa ns. kuljetinpukissa...
Eli autonpyöränlaakerin "pesä" on erilainen kuin veneen painelaakerin vaikka laakeri olisikin sama.

Pellamo on aivan oikeassa - järjen käytöllä säästää pirusti rahaa eikä se "marine" ole useinkaan muuta kuin pelkkä rahastuskikka jolla voidaan vähintään kaksin tai jopa viisinkertaistaa hinta. Mutta säästämisessäkin kannattaa joskus käyttää järkeä...