painelaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

painelaakeri

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02 Huhti 2010 20:35

Onko veneliikeiden kestovoidellut painelaakerit toiminnaltaan samanlaisia kun auton pyöränlaakeri? räjäytyskuvissa näyttää samoilta

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: painelaakeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 03 Huhti 2010 06:29

Eikös ne alunperin autoista purettuja olleetkin.. Vasta myöhemmin keksivät myydä näitä "marinoituja"..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: painelaakeri

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Huhti 2010 11:26

Sisuskalut eli varsinaiset laakerit ovat varmasti samanlaisia eli varsin "universaaleja" vakiolaakereita mutta pesissä on melkolailla eroa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: painelaakeri

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 03 Huhti 2010 12:52

Kiitoksia vastauksista...nuo autonlaakerit iinnostaa hintansa puolesta.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: painelaakeri

Viesti Kirjoittaja pellamo » 03 Huhti 2010 22:17

Järjenkäyttö ja sovellukset säästää todella pirusti monessa asiassa kun soveltaa vehkeitä esim. just autopuolelta venekäyttöön....
"Marine" osastolta täsmälleen samoja "osia" erivärisenä hinnoitellaan täysin ns. hatusta 8-|
Mitä V-M meinaat sillä että "pesissä" eroja ???
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: painelaakeri

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Huhti 2010 08:38

pesä = pukki

Samaa laakeria käytetään moniin eri tarkoituksiin tekemällä aina tarkoituksen sopiva laakeripukki. Puhekielen "kaksviiskymppiseiskaS" on yksi tämmöinen laakeri - liukuoviriipuissa ilman pesää (siis pukkia), rullaluistimessa rengas on "pukki" ja höylän teräsäätötyökalussa ns. kuljetinpukissa...
Eli autonpyöränlaakerin "pesä" on erilainen kuin veneen painelaakerin vaikka laakeri olisikin sama.

Pellamo on aivan oikeassa - järjen käytöllä säästää pirusti rahaa eikä se "marine" ole useinkaan muuta kuin pelkkä rahastuskikka jolla voidaan vähintään kaksin tai jopa viisinkertaistaa hinta. Mutta säästämisessäkin kannattaa joskus käyttää järkeä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin