Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja bonito » 30.03.2010 16:49

Olen aina silloin tällöin käytellyt Safirea talven mittaan. Tankkina olen käyttänyt 5l kanisteria, jossa on ollut talvilaatu dieseliä. Päätankissa on kesälaatua, jota en ole arvannut käyttää. Nyt kun siirryin päätankin dieseliin, kaasin manosluukusta loput talvilaadusta sinne. Kaataminen aiheutti virtauksia tankissa, jolloin näin siellä uiskentelevan ihmeellisen näköisiä vaaleita "jalkarättejä". Katsoin taskulampulla tankin pohjalle, se oli kauttaaltaan vaalean mömmön peitossa, noin 1 sentin vahvuudelta. Kun annoin polttoaineelle hieman vauhtia, näytti siltä että jalkarätit alkoivat sulamaan. Minkä näköiseksi kesäläätu diesel menee pakkasella, onko se mömmö parafiiniä vai mitä se on. Kaverini, joka korjailee veneitä ja moottoreita, kehoitti laittamaan tenua puolilitraa 120 litraan. Kun hulautin tenun tankkiin, alkoi ihme kiehuminen ja kupliminen. Tein siinä välillä jääkaapin asennushommia, jonka jälkeen kurkkasin tankkiin, kuplat olivat pienentyneet huomattavasti. Tänään en ole vielä käynyt katsomassa. Muistaisin jostain lukeneeni, että jos kesälaatu diesel pääsee hökkelöitymään pakkasella, pitää olla +25 ast. ennenkuin se normalisoituu. Sen siitä saa, kun ostaa halpaa polttoainetta syksyllä tankin täyteen. 8} :-)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.03.2010 16:52

Mulla oli täysin sama homma omassa veneessä. En uskaltanut sitä kiisseliä jättää tankkiin vaan pumppasin tankin tyhjäks.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja CC » 30.03.2010 18:58

Siitä tenusta tuli ongelma, jos se ei tosiaan ole isopropanolia. Etanoli kun ei sekoitu löpöön eikä myöskään siis dieseliin.
Se kerrostuu tai muodostaa sekoitettaessa tosiaan emulsion, mikä on sellainen kuplaisen näköinen.

Ruiskupumpulle en itse haluaisi päästää pelkkää etanolia ja vielä mahdollisen veden kanssa. Se etanoli kun kyllä nappaa vettä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja bonito » 30.03.2010 19:26

Olis pitänyt "lainata" työnantajalta silloin isopropylalkoholia, kun olin painokoneella hommissa, mut sitä olis pitänyt olla aika plänikkä, kun siitä on vuosikymmeniä aikaa. Olen kysellyt täältä isopropanolia, mutta en tiedä mistä sitä sais. Millähän tuotemerkillä sitä on myynnissä, ei yleisvaraosaliikkeessä ainakaan kukaan tietänyt. Mahtaako se isopropanoli vielä auttaa?.......Tässä välissä kävin kurkkaamassa avonaisesta manosluukusta, pinnalla oli harvassa pieniä, millin kokoisia kuplia, ei muualla, en taida tehdä mitään.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.04.2010 17:01

Saa sitä tilaamalla tänne susirajan taakse, mutta pienin pakkauskoko on 20L. vai onko isopropanolia jossain irtonaisena myynnissä. Sitä on valmistajan mukaan hyvä käyttää Wallaksissa ympärivuotisesti 5% valopetroolin joukossa.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 01.04.2010 18:16

bonito kirjoitti:Saa sitä tilaamalla tänne susirajan taakse, mutta pienin pakkauskoko on 20L. vai onko isopropanolia jossain irtonaisena myynnissä. Sitä on valmistajan mukaan hyvä käyttää Wallaksissa ympärivuotisesti 5% valopetroolin joukossa.
Neste jäänesto Isopropyylialkoholi > 99 %
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... =&type=ktt" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.04.2010 20:59

Jäänestoa löytyi lähi Nesteeltä, sanallakaan ei pullon kyljessä puhuttu isopropanolista eikä muustakaan aineesta, mutta tuo linkin avaaman sivun käyttöturvallisuus tiedoitteessa ollut numero oli melkein sama purkin kyljessä, vain kaksi viimeistä numeroa heitti. Ostin putelin ja avasin sen, niin nuuhkaisu riitti kertomaan saman aromin, jota olin joutunut haistelemaan painokoneella. Jos nyt Wallaskin lähtisi käyntiin, valopetrooli oli pakkasilla jämähtänyt kankeaksi, pumppu kyllä naksutteli, mutta ei nostanut tarpeeksi. Hinta oli 4€

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja Pellis » 02.04.2010 0:32

Tämä Nesteen green diesel tuskin kestää aivan samalla mitalla kuin perinteiset. Ainakin puhtaalla perinteisellä dieselillä on alhaisempi jähmettymispiste. Nesteen tavarassa ei liene 5% enempää tätä palmuöljykettä tai ns. pettua, mutta silti... Voiteluominaisuudet ovat silti biodieseissä ok, joskin ei-synteettiset tiivisteet ja letkut tuppavaat ajan mittaan vuotamaan tupreilun ym. vuoksi. Pitää kuitenkin muistaa että alunperäinen herra Rudopf Dieselin rakentama laite toimi puhtaalla biodieselillä toistasataa vuotta takaperin. Samoina aikoina tehtiin myös sähkömoottorilla toimivia ajoneuvokeksintöjä....joten aika surkeaa kehitystä liki 150 vuodessa ;-)
Oksa on puun kukkanen.

josafat
Viestit: 8
Liittynyt: 04.12.2008 16:40

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja josafat » 04.04.2010 19:33

muistaakseni kesä diiselin parafiini liukenee vasta +15 asteessa. eli ei kannata laittaa safirea kesälitkuun kuin vasta kesällä

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja bonito » 04.04.2010 20:07

Kumma juttu, kun kokeilin maaliskuun alussa Wallaksen liesilämmitintä, se vaan naksutteli eikä syttynyt. Kun tänään kokeilin taas, Wallas syttyi ihan normaalisti. Taisi isopropanoli auttaa. Liesilämmittimellä vois saada aurinkoisena päivänä kesädieselin +15 lämpöön, kun säiliö on samassa tilassa. Pressunkin saa jo riisua huomenna, tuskin enää sataa lunta ja vaik tuliskin, ei haittaa. Kokemäejoesta lähti jo jäät, ensi viikon puolella lähtee Pihlavan lahdelta ja sitten pääsee jo vaik Amerikkaan :-) :-)

Avatar
Ilje
Viestit: 36
Liittynyt: 12.09.2008 10:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja Ilje » 04.05.2010 18:25

Vähän tälläisenä keskimääräistä tiiviimpänä kysyn vielä että talven yli seissyt kesädiesel kannattaa varmaan putsata tankista ja moottorille tarjota uutta pestystä tankista?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Minkä näköiseksi menee kesälaatu diesel pakkasella.

Viesti Kirjoittaja bonito » 05.05.2010 15:47

Olen jo kyseisen tankillisen poistanut tankista pakoputken kautta :-) , nyt kun tankki on tyhjä, pitääkin kurkata manosluukusta tilannetta. Luulen sen parafiinin sulaneen kokonaan, vaikka ulkona ei ole lämpöasteita paljon vielä ollutkaan, sisällä on ollut hieman enemmän. Kyllä veneily on mukavaa :))

Vastaa Viestiin