Sivu 1/1
Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 28 Maalis 2010 21:39
Kirjoittaja juusohuu
Suunnittelen laittavani Pösön J5:sta marinoidun 2,5 TD koneen uppoumarunkoiseen paattiini. Ilmeisesti reikälevy on asennettu marinoinnin yhteydessä. Siinä on jokin anturi haistelemassa reikiä. Liittyneekö levy jotenkin siihen, että koneita on ollut kaksi vierekkäin ja niiden kierroksia on säädetty yhdessä?
Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 29 Maalis 2010 15:09
Kirjoittaja CC
Voihan tuo olla vaikka melko näyttävästi tehty kierroslukumittarin anturi.

Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 29 Maalis 2010 17:21
Kirjoittaja Notreal
Sehän Galileo Galilein keksimä 20-kuukautis kalenteri.
Kun reikä on yläkuolokohdassa, on täysikuu.

Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 29 Maalis 2010 18:32
Kirjoittaja juusohuu
Kiitos. Molemmat teoriat ovat ihan varteenotettavia

. Voin siis huoletta heivat kiekon mäkeen. Meinasin heivata myös turbon pois, kun ei siitä meikäläisen käytössä hyötyä taida olla.
Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 29 Maalis 2010 19:16
Kirjoittaja Donna 28
Voipi potea hengenahdistusta, sillä turpolle tarkoitettu kone ei anna samaa suorituskykyä kuin vastaava mallisarjan samanlainen kone, siis tilavuudeltaan ja turbottomana. Mitä haittaa siitä turbosta mahtaa olla?
Donna 28
Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 29 Maalis 2010 20:51
Kirjoittaja juusohuu
No tilaahan se vie, eli moottorikoppa täytyy tehdä yli 10 cm leveämmäksi. Turbolla kone on noin 100hv ja ilman 75. En tiedä missä kierroksissa tää turbo astuu kuvioihin, mutta tää on vuoden -91 tekniikkaa, joten ei siinä varmaan ole mitään muuttuvasiipisen hienouksia. Maksimi kierrokset on jossain 4500 ja käytännössä varmaan jollain parilla tonnilla ajelen. Ahdistuuko se jo niissä kierroksissa

Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 13:42
Kirjoittaja CC
Veikkaisin, että se pari tonnia on just siinä, missä turpo alkaa tulla mukaan.
Mutta Donna on kyllä siinä oikeassa, että turbolle tehty kone ei ehkä ole parhaimmillaan sellaisessa käytössä, missä sitä ei
tarvita. Sinänsä se on sama, ajatko tuolla koneella turbolla tai ilman, jos turbon käyttöalueelle ei mennä. Tuossa tapauksessa
vaan olisi parempi sitten valita alkujaankin turboton malli.
Turbokoneessa saattaa olla pienempi puristussuhde, erilaiset ruiskun ja nokan ajoitukset yms.
Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 20:28
Kirjoittaja juusohuu
OK. Kiitos tajuntani laajentamisesta!

Tieto lisää tuskaa. Tuosta koneesta on todella vähän tietoa ainakaan netistä saatavissa. Sen tiedän, että se on Citröenin valmistama CRD93LS (U25/673).
Juuso
Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 20:58
Kirjoittaja Notreal
Menee mututuntumaksi, mutta...
Kyllähän turbo pyörii jo tyhjäkäyntikierroksillakin ja "puhaltaa" ilmaa imusarjaan.
Pienillä kierroksilla ajettaessa, milloin turbo ei tuota ylipainetta, pienentää puhallus
oletettavasti kuitenkin imusarjaan syntyvää alipainetta, jolloin kone saa silloinkin "helpommin" ilmaa sisään
kuin tilanteessa että turbo poistettaisiin kokonaan...
Re: Mikä on tämä moottorissa oleva reikäkiekko?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 22:05
Kirjoittaja juusohuu
tevisu kirjoitti:Oletko katsonut, auttaako kompurapuolen kääntäminen tai pakosarjan muokkaaminen?
No kun se on tehty jotenkin kiinalaisittain, kuten kuvasta näkyy. Voihan siihen tehdä jonkin erkkerin, koska juuri siinä kohdin ei ole kulkuväylää (vaan tuleva kompostikäymälä).
Edit: Niin ja tuo haitariputki ei ole oikeassa paikassa.