Sivu 1/1

Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 01:39
Kirjoittaja Ambrosio
Pistetään uusiksi, kun jäi toisessa ketjussa jalkoihin ;-)
Ajattelin siis itsekin vaihtaa sen perälaakerin. Irtoaako se suosiolla kun ottaa ensin ne pari ruuvia irti? Mites sitten kannattaa edetä-putkitonkeilla varovasti vastapäivään...? Onko yleensä tiukassa (45 vuotta vissiin ollut sama laakeri)
Meneekö jenkat helposti? Saako lämmittää, vai irtoaako sitten vannasputki myös. Akseli on 22mm vannasputki aika paksu- oisko ainakin 35mm. Mitä kasatessa pitää ottaa huomioon? ym.
Kiitos! P

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 06:57
Kirjoittaja matti
Kohtaan 1. saattaapi irrotakin?
2. kyllä, kierre on oikeakätinen
3. ei
4. jengat ei mene, kierteessä melko varmasti tappuraa jollain maalilla kyllästettynä
5. tuskin tarvii lämmittää

Vaihtoehto; jos perälaakerina on segmentoitu kumilaakeri, niin se on puristussovitteella sen runkokpleen sisällä, jolloin kiertämällä irti kyljessä oleva(t) lukitusruuvi ja käyttämällä liukuvasaraa sopivalla vetokynnellä sen varsinaisen laakerin voi saada ulos irroittamatta sitä runkoa, tietenkin edellyttää ensin akselin ulos vetämisen.

Perälaakerihan on kaksiosainen, ei sitä koko kpl tarvi uusia, kumilaakeri maksaa jotain 30-40€, koko runko-osa parisataa


Matti

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 15:18
Kirjoittaja Ambrosio
Kiitos!
Eipä tullut mieleenkään, että se sisälaakeri irtoaisi ilman että koko homman purkaa. Tosin akselin ittoittaminen on paljon isompi homma, koska koko kone täytyy irroittaa ja vetää taaksepäin -on tosi ahtaat paikat ja moottorilaippa on melkein kiinni talipoksissa.
Eikun purkamaan 8]
T:P

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 17:27
Kirjoittaja bonito
Taitaa mennä putkitonki hommiksi, muistaakseni kumilaakerit pulpahtivat pinnalle vasta -70 luvun lopulla. Jos akseli on ruostumaton, niin silloin saattaa olla kumilaakeri, muutoin valkometallilaakeri, joka täytyy valaa. Helpommalla pääsee kun vaihtaa ruostumattoman akselin ja laittaa vesivoidellun kumilaakerin, silloin joutuu vaihtamaan myös uuden perälaakerin rungon, jossa on vesireiät.

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 18:10
Kirjoittaja Veli-Matti
Lähes 50 vuotta vanhassa fiskarissa voi tulla perälaakerin irrotuksessa aivan muita ongelmia eteen kuin pelkkä holkin vaihto... :-(

Onko laakeri&vannaputkiyhdistelmä takaa päin kiinni pelkillä puukierteisillä pulteilla vai konekierteisillä messinki- tai rosteripulteilla jolloin siellä pitää olla upotettuna vastaavan kokoinen kierrekappale molemmin puolin vannasputkea.

Jälkimmäisessä tapauksessa ei varmaankaan tule ongelmia ja silloin päästään vaihtamaan tuota holkkiakin helposti mutta jos laakeri&vannasputki on kiinnitetty vain täkkipulteilla niin edessä on vähintään pulttien vaihto pitempiin ja usein myös pykälää paksumpiin.
Monessa tapauksessa sinne joudutaan jopa vaihtamaan puuta mutta sekin on yleensä simppeli homma koska rakenteet on yksinkertaisia ja selväpiirteisiä.
Suurin ongelma on vaan siinä että uusi jääkausi on alkanut ja ensi kesä on peruttu ;-)

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 20:01
Kirjoittaja matti
Niin, sen taki esitinkin sen paikallaan irroittamisvaihtoehdon, koska kävi sama mielessä kuin V-M:lla- kun sen perälaakerin irroittaa perävantaasta saattaapi se remppa suuuurentua puuosien vaihtoon jne 8\
Irroittamalla se koko laakeri homma hoituu nopeiten, jos... ks edellä

...aloitin vaihtoehtolauseen...JOS PERÄLAAKERINA ON SEGMENTOITU...
Sen kun ensin pituussuuntaisesti halkaisee esim. puukkosahalla-siis sellaisella sähkö.. niin luulis irtoavan helposti.


Matti

V-M niin se on pirun kylmää täälläkin, aamulla oli -19, rupeaa jo ketuttaan 8\

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 20:58
Kirjoittaja Veli-Matti
Ritirati rallaa tuli talvi halla...joo perskele aamulla huiteli -27 eikä päivälläkään laskenut varjossa alle 18 asteen... Mutta Etelä-Suomessa on jo kuulemma nähty kaksi kuovia ;-)

Jos vene on noin 45 vuotta vanha eli vuodelta 1965 ja alkuperäisellä perälaakerilla niin komppaan kyllä Bonitoa kybällä eli siellä ei 110% varmuudella ole segmentoitua kummilaakeriholkkia... Mutta jos on vaihdettu myöhemmin semmoiseen niin hommahan vaan helpottuu.

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 21:01
Kirjoittaja Ambrosio
On se kyllä kumilaakeri-huomasin kun potkurin ja akselin väliin tekaistu peltinen holkki irtosi ja jyrsi pari senttiä sitä kumia pois. :P Kaippa se sitten on joskus vaihdettu aikojen saatossa. Täytyy funtsia hommaa vielä-ei se pahasti kolise ajossa, ja onhan toi paattikin keppisellainen. Ei huvita ruveta puuhommiin sielläkin ;-) Milloin viimeistään on pakko vaihtaa se laakeri- välys ei mielestäni ole lisääntynyt mainittavasti 10v aikana-
T:P

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 21:13
Kirjoittaja Veli-Matti
Akselin ja potkurin välinen peltiholkki ??? ;-)
No kaikenlaista, kantsis varmaan samalla käyttää akseli irti ja "hiukan parannella" potkurin sovitusta akselille...

Nyt ei muuta kuin sitten Matin neuvosta vaari ja holkki pois.

Re: Perälaakerin irroitus

Lähetetty: 16 Maalis 2010 21:22
Kirjoittaja Ambrosio
Se holkki on NYT hitsattu akseliin kiinni ja pelaa hyvin - ja se "pelti" on sentään rosteria. 8]
Kiitos taas neuvoista!
T:P