Sivu 1/2

Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 13 Maalis 2010 16:04
Kirjoittaja palonte
Sainpa projektiveneeni siihen kuntoon, että pääsin koekäynnitämään sen. Muuten kaikki toistaiseksi OK, mutta vaihteito ei kytkenyt kumpaakaan suuntaa. Kyseessähän on siis B&W tekele Velvet Drive 71. Vaihde on 1:1 suora. Laatikko ei muodosta lauhdutinkiertoon lainkaan öljynkiertoa. Kun koetin imeä "paine puolelta", ei sekään auttanut. Itse keksin vaihtoehtoisia vikoja seuraavasti:
1. Laatikko niin kauan ollut kuivana, ettei pumppu ime, eikä saa siten kiertoa/painetta aikaiseksi.
2. Olen aikanaan laatikon purkaessani/ kasatessani asentanut pumpun väärinpäin pyöriväksi (pyörimissuunta on vaihdettavissa).
3. Olen muuten vain kasannut jotain niin väärin, että kanavisto on tukossa. ( epätodennäköistä, sillä laatikko oli melko simppeli).
Keksittekö muita vaihtoehtoja, ennenkuin aloitan purkuhommat ??? 8-|

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 13 Maalis 2010 17:34
Kirjoittaja CC
Unohdit laittaa öljyt? 8}

Muuten ehkä kohta 2.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 13 Maalis 2010 20:25
Kirjoittaja rickenbacker
Kohta 2: Pumpun pyörimissuunnan muutoksella saa muutettua voiman ulostulon pyörimissuunnan. Toisinsanoen Velvet sopii sekä oikea- että vasenkätisille potkureille.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 13 Maalis 2010 20:42
Kirjoittaja bonito
Löysin Velvetin manuaalista muutaman syyn vianhaku sivulta aiheesta: ei öljynpainetta.
1. regulaattorin venttili jumittaa--- puhdista ja kiilloita
2. Sisäinen vuoto--- vaihda viallinen osa
3. Viallinen pumppu--- vaihda viallinen pumppu
4. Öljyä ei ole--- lisää öljyä
5. pumppu väärässä asennossa--- kierrä pumppu oikeaan asentoon
Jos sulta puuttuu manuaali, mulla on PDF-tiedostona, joka kulkee sähköpostilla. Jos tarviit, lähetä YV:llä email osoitteesi

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 00:56
Kirjoittaja CC
rickenbacker kirjoitti:Kohta 2: Pumpun pyörimissuunnan muutoksella saa muutettua voiman ulostulon pyörimissuunnan. Toisinsanoen Velvet sopii sekä oikea- että vasenkätisille potkureille.
Älä höpötä, jos et tiedä.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 09:01
Kirjoittaja bonito
Tuohon pyörimis-suunnan vaihtoon en sano Velvetin kohdalta mitään, mutta toisella puolella samaa katua, josta Velvet on kotoisin, valmistetaan Paragon merikytkimet. Niissä pystyy kiertosuunnan vaihtamaan em. mainitulla tavalla. Paragonin vaihteisto on samalla periaatteella rakennettu, kuin Velvet. Velvetin alennusvaihteena on planeettapyörästö, joka ei pudota akseli linjaa, Paragon käyttää alennusvaihteessa hammaspyörän sisäkehältä pyöritettävää isompaa ratasta, akselilinjan pudotessa muutaman kymmenen milliä, akselin kiertosuunnan pysyessä samana, kuin toisesta päästä sisään menevässä akselissa.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 10:05
Kirjoittaja palonte
Kiitoksia kommenteista, Vaikuttaa kuitenkin siltä että kyseessä on itse aiheutettu päänsärky. Irrotin laatikon vielä illalla ja öljypumppu oli väärinpäin.Testaan kuitenkin porakoneella pyörittäen toiminnan tänään ennenkuin asennan kaiken taas paikalleen. Eli aiheesta kiinnostuneille tiedoksi että velvetin voi asentaa kaikkiin moottoreihin, niiden pyörimissuunnasta huolimatta, kääntämällä vain öljypumpun kuoren eri asentoon. Pumpussa on selvä merkintä pyörimissuunnasta, erehtyä ei voi ??? paitsi näköjään meikäläinen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että potkurin kätisyydellä voisi pelailla. Tai siis tietenkin voi, mutta ei suositeltavaa. Eteenpäin ajettaessa potkurin tulisi pyöriä samaan suuntaan kuin kampiakselinkin, siis jos kyseessä nk. suora 1:1 versio (alennusvaihteellisesta en tiedä, kääntyykö pyörimissuunta ?). Näin siksi että pyörimissuunnan vaihto verrattuna suoraan kytkentään hukkaa tehoa (=lämpöä). Ehkä vääränkätisen potkurin käyttö voisi olla hyväksyttävää jos käytetyt tehot ovat selvästi alle vaihteiston nimellistehoalueen. Mikäli paikalla on asiantuntemusta, voisi tämäkin olla hauska varmistaa.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 10:23
Kirjoittaja bonito
Velvetin alennusvaihde ei käännä kiertosuuntaa. Eri suuntaan pyörivät vaihteistot tulevat kysymykseen kaksimoottoriasennuksissa, vai mitä sanoo Notreal, onko erikätiset potkurit, kuten veikkaan.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 11:58
Kirjoittaja CC
Juupa, pumpun voi kääntää eri suuntaan pyöriville moottoreille. Mutta se ei vaikuta ulostuloon, joka siis pyörii moottorin mukaan.
Ja Velvetin pakilla ei voi ajaa eteenpäin, muuten kuin olemattomalla teholla kevyessä veneessä. Pakin kitkapinnat ovat todella
paljon pienemmät, kuin eteenajolle tarkoitetut.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 12:04
Kirjoittaja Notreal
bonito kirjoitti:Velvetin alennusvaihde ei käännä kiertosuuntaa. Eri suuntaan pyörivät vaihteistot tulevat kysymykseen kaksimoottoriasennuksissa, vai mitä sanoo Notreal, onko erikätiset potkurit, kuten veikkaan.
Oikea veikkaus, erikätiset on.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 14:13
Kirjoittaja palonte
Noniin nyt asia on varmistettu ja vaihteisto heräsi henkiin. Mutta mitä mitä ???
Ymmärrän toki kun bonito kysyi Notrealilta kaksikoneasennuksessa käytettävän mieluusti eri suuntaan pyörivä potkureita, mutta miten se on hoidettu tekniikan puolella kun koneet kuitenkin ovat keskenään samanlaiset, eli pyörivät saman suuntaa, eikä toisaalta pyörimissuuntaa ole suotavaa vaihtaa laatikossakaan kuten CC kommentoi .
Eli kysymys kuuluukin, mitä tarkoitti bonito eri suuntaan pyörivillä vaihteistoilla, saako kaksimoottoriasennusta varten vaihteistoon jonkun lisäosan, jolla toisen suunta vaihtuu ja toinen jätetään vaihtamatta?

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 14:16
Kirjoittaja CC
Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin kaksimottoriasennuksissa on erikätiset moottorit varsin usein.(akseliveto)
(Monessa muussakin vaihteistossa pakin mitoitus on heikompi kuin eteenajon. Tämän suhteen Velvetistä olen varma.)
Niin on tässä mullakin ollut alunperin, vaan ei enää, kun nykyään on tavan autonkoneista tehdyt. Pikkuisen kylkimyyry kulkuhan
siitä seuraa, kun kumpikin potkuri pyörii samaan suuntaan.

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 14:37
Kirjoittaja matti
CC kirjoitti:Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin kaksimottoriasennuksissa on erikätiset moottorit varsin usein.(akseliveto)
(Monessa muussakin vaihteistossa pakin mitoitus on heikompi kuin eteenajon. Tämän suhteen Velvetistä olen varma.)
Niin on tässä mullakin ollut alunperin, vaan ei enää, kun nykyään on tavan autonkoneista tehdyt. Pikkuisen kylkimyyry kulkuhan
siitä seuraa, kun kumpikin potkuri pyörii samaan suuntaan.
Sen kylkimyyryn lisäksi satamamanoveerauksessa on jonkinverran huonompi kun ei potkurit sivuvedä kuin toiseen suuntaan kunnolla.

Matti

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 18:00
Kirjoittaja CC
matti kirjoitti:
CC kirjoitti:Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin kaksimottoriasennuksissa on erikätiset moottorit varsin usein.(akseliveto)
(Monessa muussakin vaihteistossa pakin mitoitus on heikompi kuin eteenajon. Tämän suhteen Velvetistä olen varma.)
Niin on tässä mullakin ollut alunperin, vaan ei enää, kun nykyään on tavan autonkoneista tehdyt. Pikkuisen kylkimyyry kulkuhan
siitä seuraa, kun kumpikin potkuri pyörii samaan suuntaan.
Sen kylkimyyryn lisäksi satamamanoveerauksessa on jonkinverran huonompi kun ei potkurit sivuvedä kuin toiseen suuntaan kunnolla.
Tuon kun on oppinut ottamaan huomioon, niin siitä voi olla jopa etua. Vaan on kaksimoottorinen niin paljon helpompi ajeltava,
ettei sitä muutenkaan voi isona haittana pitää.
Ja aloittajankin vaihde on taas kunnossa...

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Lähetetty: 14 Maalis 2010 18:19
Kirjoittaja bonito
Olen edelleen sitä mieltä, että moottorit pyörivät myötäpäivään(edestä katottuna), vaihteisto kääntää kiertosuunnan, kun pumppu käännetään. Automaattiöljyt kiertävät erikautta pumpusta eteenpäin ja pyörittää vaihteiston loppupäätä moottorin kiertosuunnan vastaisesti, eli ei ajeta pakilla eteenpäin. ZF:n vaihteistoilla(hydraulisilla) on sama mihin suuntaan vaihteiston laippa pyörii, valitaan vain potkuri sen mukaan. Itelläni oli ZF:ssä ensin oikealle pyörivä potkuri, kun vaihdoin eri nousuiseen, ei ollut oik kätistä, vaihdoin vas kätisen ja käänsin kaukosäätimestä vetävän vivun työntäväksi. Kyllä Notrealin moottorit pyörivät samaan suuntaan, vai kuinka. Eri suuntaan pyörivillä potkureilla kompensoidaan samaan suuntaan pyörivien potkureiden sivuttaisvääntö