merikytkin sole 26seen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo.t

merikytkin sole 26seen

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 14 Helmi 2010 09:09

Minulla on sole 26 vm.2002.minua häiritsee mekaaninen kytkin joka rusahtelee melkoisesti kun laittaa esim pakin päälle! Onko kytkimessä vikaa vai saako siihen toisenlaisen kytkimen asennettua ja jos saa niin mitähän mahtaa maksaa uutena tai käytettynä?

MikkoM

Re: merikytkin sole 26seen

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 14 Helmi 2010 18:51

seppo.t kirjoitti:Minulla on sole 26 vm.2002.minua häiritsee mekaaninen kytkin joka rusahtelee melkoisesti kun laittaa esim pakin päälle! Onko kytkimessä vikaa vai saako siihen toisenlaisen kytkimen asennettua ja jos saa niin mitähän mahtaa maksaa uutena tai käytettynä?
Rusahdus/kolahdus on mekaanisen kytkimen ominaisuus. Mekaanisen kytkimen kanssa pitää olla hieman helläkätisempi. Kun laituriin tullessa laittaa ensin vapaalle ja kytkee pakin päälle pienellä viiveellä, niin potkuriakseli pysähtyy ja koneen kierrokset vähenevät, jolloin kolahduskin on pienempi ja kytkimen rasitus samoten. Suosittelen myös tarkistamaan koneen tyhjäkäyntikierrokset. Mitä suurempi tyhjäkäynti, sitä suurempi kolaus ja rasitus kytkimelle. Tyhjäkäynti siis niin pienelle kuin vain voi, ilman että kone alkaa sammuilemaan vetoa päälle laitettaessa. Varmaan hydraulisia kytkimiä saa isolla rahalla, mutta kannattaako sellaista "korjata", mikä ei ole varsinaisesti rikki?.

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Helmi 2010 19:34

Hydraulinen kytkin hukkaa voimaa moottorista hieman enemmän, kuin mekaaninen. Ei kannata pieneen moottorin perään laittaa. Mobilin 220 ATF on ainakin hiljainen, se on mineraaliöljy. Turhaa laittaa mitään specialhuippu synteettistä öljyä veneen vaihteistoon, siellä ei tarvita niitä ominaisuuksia, kun auton uusimmissa vaihteistoissa tarvitaan. Kolaus on vain ominaisuus, ei vika. Käykö moottori liian lujaa tyhjäkäynnillä?

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 16 Helmi 2010 09:15

Pieni lisäys edelliseen: öljysuositus koskee vain Japanissa lisenssillä tehtyjä Kanzaki-Hurtheja ja Hurth-kytkimiä, joissa on märkä monilevykytkin, joita muistaisin Solenkin käyttävän. Kartiokytkimien kanssa en ole pelannut.

Vastaa Viestiin