Sivu 1/1
Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 20:47
Kirjoittaja Donna 28
Donnan edellinen kone oli Volvo B 18 ja siinä Volvon ns. liukukytkin. Nyt Donnaan on menossa Mersedeksen 220 kone dieseli Bowmannin marinointivarustein ja Velvetin kytkimellä. Painoero on jonniin moinen, uskoisin noin 150 kg (mutu teoria) enemmän Mersun hyväksi tai pahaksi. Veneen keula on kantava ja veneen levein kohta on kutakuinkin vanhan koneen sijoituspaikan kohdalla, joten en siirrä sitä sen kummemmin minnekää päin, mutta tankkien kanssa täytyy sitten olla varovainen. Ts. polttoaine-
tankitkin joutunen sijoittamaan vanhoihin paikkoihin kuljettajan ja vänkärin istuimen alle
vanhoine tankkeineen, moottorin eteen en uskalla niitä tässä vaiheessa sittenkään sijoittaa, vaikka kolmionmuotoista vaneeritankkia jo hetken aikaa haavelin. Paskispönttö tuottaa tämän ratkaisun myötä enenevässä määrin ongelmia, koska se oli tarkoitus sijoittaa juuri tuohon vänkärin istuimen alle. Pitänee siirtää taka-avotilaan, sillä sellaista riskiä en ota, että salongissa tai etuhytissä olisi jonkinmoisia hajuhaittoja.
Donna 28
Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 21:32
Kirjoittaja pellamo
Ei kai se wc-systeemi enää ratkaisevia vaikuta sun "kokoluokan" paatissa.
Entistä raskaampi moottori/kytkin suunnilleen painopisteessä(kuten mainitsit) vähentää vielä vaikutusta vaikka pytty olis missä.....perstuntumalta

Mikä muuten on volvon liukukytkin?
Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 21:37
Kirjoittaja Veli-Matti
Oiskoon tuo RB

Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 21:41
Kirjoittaja Notreal
Jonninmoinen painoero asettuu uusiin mittasuhteisiin kun mietit mitä
veneessäsi tapahtuu kun se on 1. laiturissa tyhjillään ja 2. menet vaimosi kanssa veneeseen.
Ei siinä todennäköisesti tapahdu juuri mitään havaittavaa....
Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 21:45
Kirjoittaja Veli-Matti
Käsittääkseni Donna on vesilinjalta suht kapea joten painopisteen muutos voi olla yllättävänkin iso. Mutta sehän selviää kun laittaa koneen paikoilleen ja veneen vesille.
Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 22:03
Kirjoittaja pellamo
Jos kone ja kytkin on painopisteessä ja pariskunta veneessä kompensoimassa wc:n painoa
sopivasti(toinen tarkkaanlasketusti hivenen enempi wc:n vastapuolella)niin kulkuasento on moitteeton
Mulla RB-kytkin Nissanin 6:en perässä ongelmitta.....Toki on niitä parempiakin varmasti
Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 23:22
Kirjoittaja Donna 28
Ei se pojat se vessan paino ollut tässä ydinkysymys, vaan se alkuperäinen ajatus panna 200 l tankki koneen eteen ja siinä asiassa pohdiskelin sitä vaneritankkia, kun lisäksi olin panemassa ja panenkin matalan etukannen alle punkan, jossa kippari, siis minä, voin rauhassa keskittyä nukkumiseen, kun ei tartte pelätä että jonkun henkilön kynärpään pää "koskettelee" liian tiukasti meikäläisen kylkiluita. Saattaa ne tankit tulla vieläkin sinne eteen, kunhan vielä fundeerataan, mutta matalat ja pitkät ne täytyy olla, ettei tartte joka päivä olla tankkaamassa. Donna on mitoiltaan 9 x 2,3 ja sen peräpeili on n.1,45 ja moottorin keskikohdalta, jossa tuulilasikin sijaitsee, on n. 3,4 m keulan äärimmäiseen päähän. Sitä etupainoisuutta minäkin ajattelin, jos tankki tai tankit ovat koneen edessä.

Donna 28
Re: Veneen painojakauman muutos
Lähetetty: 12 Helmi 2010 23:28
Kirjoittaja Donna 28
Ja Volvon kytkimestä vielä, porvoolaiset pojat yhdellä rakennustyömaalla puhuivat Volvon liukukytkimestä, oletin sen olleen sellainen. Se on siis vähän samalainen kuin Olympia, joka antaa mekaanisena kytkimenä mahdollisuuden ottaa vaikka potkun eteen tai taakse päin. Minulla on tämä O -malli Koitossa ja tykkään siitä kuin hullu puurosta, sillä se on ahtaissa paikoissa aivan yliveto. RP:stä tai muusta en tiedä mitään.
Myin kytkimen ja moottorin ostettuani Donnan.
Donna 28