Wikken tulppa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Vieras

Wikken tulppa

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Loka 2004 21:57

Häiritsin Robert Boschin henkilökuntaa työajalla seuraavanlaisella utelulla:
Hei
Minulla on vanha entisöity venemoottori, Vaasassa valmistettu Wickström W-1
bensa/petrooli moottori vm-68 ja siihen annetaan sytytystulpan suositukseksi
ohjekirjassa : Bensiinikäyttöisessä moottorissa Bosch M95T1.
Mahtaakohan näitä tulppia olla enää saatavilla mistään, ja jos ei ole
mikähän olisi vastaava tuote nykyään teidän valikoimissanne mitä saisi
yleisesti jälleenmyyjiltä?
Terveisin.....

-------------------------
Ja vastaus tuli kiitettävän nopeasti:

Hei,
Nykyinen tuote on M10AC. Se on tuoteohjelmassa ja myös Suomen varasto-ohjelmassa.

VANHA UUSI MM NRO

M95T1 M10AC 0,5 0 241 319 513

Myyntipisteitä mm:

Oulu: Tullin varaosa
Vaasa: Elektroparts
Ylivieska: Vieskan Autosähkö

Terveisin / Hälsningar / Freundliche Grüße / Best regards....

----------------------------------------
Sitten pika-pika-soitto jälleenmyyjälle, "ee-oo" kuulu puhelimesta mutta tilaamalla saadaan. Sanoin että kiire on, ensi keväälle pitäisi saada ja tiedustelin hintapolitiikkaa. Hinta löytyi ja samalla tieto että "bosch on mennyt sen verran tukkuliikkeeksi että sieltä saa vain 10kpl:n pakkauksissa, jos otan 10kpl ja myyn siitä pari niin se on varma että loput jää hyllyyn, eli tilataan jos otat sen kymmenen..."
Uh huh. No olisi w-ykköseen ainakin vähäksi aikaa tulppia.. :)
timo

ps.
Löytyi tuo www.sparkplugs.co.uk sivusto missä oli boschilaista vastaava NGK:n mallit, tällaiselta näytti:

M8A =A-6
M8AC =A-6
M8AO =A-6
M10A =A-6
M10AO =A-6
M10AC =A-6
M10ACO =A-6

Tekeekö bosch jotain erilailla kuin NGK, vai tekeekö NGK jotain erilailla kuin bosch, vai löytyisikö tuosta jokin juju siihen että en ole kuullut erityisesti ylistyslauluja ngk:n tulpista wikkessä..?
:)
timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Loka 2004 22:04

Meitin vanhassa rautaykkösessä pelitti vain ja ainoastaan bossit. Änkeekoo teki joskus jopa sellaisia temppuja että kone lähti vain kerran käyntiin ja sitten tulppa oli pimeä. -70 luvullakin bossien saanti oli jostakin syystä vaikeaa joten isäukon oli kokeiltava muitakin merkkejä mm. motorravtia ja samppioonia. Eikä mikään toiminut yhtä hyvin kuin bossi. Teknisesti tuommoiseen moottorin oma-aloitteiseen merkkiuskollisuuteen ei ole mitään järkevää ja uskottavaa selitystä mutta olisivatko harrastaneet wikströmin tehtailla woodoota bossin avustuksella ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 14 Loka 2004 22:12

katoppa jos jossain lähettyvillä on mobilistien rompetori, sieltä löytyy "vanhoja" uusia tulppia ja valikoimat on laajat, itse ostan niistä omiin rojekteihin ja hinnat on ollut ok. rompetori tapahtumat löydät mobilistista

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Loka 2004 22:49

Kiitos, pitääpä käydä tonkimassa kun kohdalle sattuu.. :)
Btw. Löysin Oulaisten Wanhan Woiman (maamoottorit jne..) yhdistyksen kautta vanhemman herrasmiehen joka laittoi wikken magneeton kohdilleen, kertoili kunnostaneen n.120kpl magneettoja. Tarkisti, mittoi ja sääti sisuskalut, mielenkiintoisin operaatio oli "magnetisointi". Vanhan puulaatikon sisällä oli härveli jossa isot metallinpalat jonka väliin magneetto laitettiin, sitten kytkettiin laite auton akkuun ja nappia painamalla parin-kolmen sekunnin tälli magneetolle. Teki käsittääkseni aikas voimakkaan kentän rautojen välille, ko. herra havainnollisti systeemiä laittamalla vasaran rautojen päälle, painamalla nappia ja nostamalla vasarasta koko n.30kg:n laitteen ilmaan..
Kipinä oli operaatioiden jälkeen ainkin hyvä! Kun kysyin niin sanoi että saapi mainostaa (hinta kunnostukselle oli kyllä erittäin kohdallaan..), joten yhteystiedot yv:nä jos joku tämmöistä tarvii..
t.timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Loka 2004 23:29

Tulipa mieleen tuosta magnetoinnista että kaikkein tuhoisinta magneetolle (varsinkin ns. laukaisumagneetolle! ) on pyöritellä sitä "tyhjänä" eli siten että kipinä ei pääse purkautumaan runkoon. Ellen ole ihan väärässä niin juuri tämä heikentää magnetisointia kentästä - tietääkö joku asian peremmin? Eräänkin mobilistin hyllyssä olevien magneetojen sytytysjohtimet on maadoitettu nippusiteellä runkoon ettei vain joku vieraileva hölmöläinen pääsisi vahingossa "laskemaan sisälle". Siis kipinää ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: Wikken tulppa

Viesti Kirjoittaja Saima » 19 Loka 2004 11:44

timo kirjoitti:
Tekeekö bosch jotain erilailla kuin NGK, vai tekeekö NGK jotain erilailla kuin bosch, vai löytyisikö tuosta jokin juju siihen että en ole kuullut erityisesti ylistyslauluja ngk:n tulpista wikkessä..?
:)
timo
Minulla ovat toimineet NGK A-6 tulpat kyllä kolme kesää jo. (W2E - sähköstartilla ja virranjakajalla puolineen. Tosin on kyllä Mossen puola!) Mutta erilaisia ne saattavat olla, ainakin vanhoihin Boscheihin verrattuna, niin ettei niistä meinaa saada kiinni matalamman mutteriosan takia. Nyt kun vielä vaihdettiin bensakannet, onkin pulma etsiä tulppa-avain.

Kiinnostaisi saada Boscheja pari kappaletta. Ainakin vanhat veneen mukana tulleet tulpat toimivat 'ikuisesti'. Ovat vain petroolimallia '45' ja varatulppina nyt. En ole kyllä mitään eroa huomannut käynnissä, mutten toisaalta tutkimustakaan ole tehnyt :-). Välillä on ollut vain toinen tulppa toinen ja alkuunkaan kun veneen sain ei niissä petrooliboscheissa mitään ongelmia ollut.
Manner

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 27 Kesä 2005 10:47

Kaivoinpa vanhan aiheen taas pöydälle.. Omaani W-2:een olisi taas neuvoja tarpeen. Tulpat pitäisi uusia. Vanhat tulpat on mallia Champion 25, todella järeät, taisi huoltamomies puhua putkimallista. Yrittivät tarjota NGK:n A-6 tilalle mutta ovat yli sentin lyhyemmät kun alkuperäiset jolla moottori on käynyt. Ilmeisesti ovat siis ihan alkuperäiset?? Onko kenelläkään kokemuksia tai ylipäänsä neuvoja miten eteenpäin?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Kesä 2003 08:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Wikken tulppa

Viesti Kirjoittaja Tetto » 27 Kesä 2005 11:29

Saima kirjoitti:Minulla ovat toimineet NGK A-6 tulpat kyllä kolme kesää jo.
Minulta myös puoltoääni NGK A6-tulpille. Olympia pelaa niillä vallan mainiosti. En kyllä muista mitä ohjekirja suositteli, mutta kun edellinenkin omistaja käytti aakutosia niin sitten minäkin. Ja löytyi suoraan Motonetin hyllystä, tarvikeliikkeestä olisi saanut tilaamalla.

Ei kai sillä tulpan pituudella ja koolla ole merkitystä kunhan kierre on saman mittainen...
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 27 Kesä 2005 15:20

Kysyin tulpaa Koivuselta ja sain vastaukseksi näin:

Champion 25 on vanha koodi tulpalle, joka on nykyisin:

347-D16 kuumempi vaihtoehto
347-D14 kylmempi vaihtoehto

Kärkiväli tulpalla 0,7 mm
Kierteen pituus 12,7 mm

Onko kärkivälin 0,1mm heitto vielä hyväksyttävissä oleva asia?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27 Kesä 2005 18:45

ruuvari kirjoitti:Onko kärkivälin 0,1mm heitto vielä hyväksyttävissä oleva asia?
Kärkiväli on konekohtainen ja se säädetään halutuksi. Laitetaan väliin rakotulkkia tai vaikka sopivan ruuvarin päätä ( älä käsitä väärin=) ja naputellaan kiinnipäin. Metalli on pehmeää ja ruuvarilla saa sitä myös aukipäin, jos meni liikaa. Näin olen ainakin ihan mekaanikon nähnyt tekevän. Rakotulkilla mitataan.

Toisaalta luulen ettei kärkiväli ole niin kovin kriittinen asia (?). Ja kuka sanoo mitkä tekijät vaikuttavat parhaimpaan kärkiväliin - tuskin ohjekirjan sanoma aina pätee?

Kuitenkin uuden tulpan rutiineihin tuo säätö ilman muuta kuuluu. Ja tietysti kaikenikäisten!



Minulla taas on nyt oikea ongelma, kun en saa noita A-kuutosia pois ollenkaan, kun mikään ei tartu niiden lyhyeen mutteriosaan paksummassa bensakannessa...
Manner

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 11 Heinä 2005 16:45

Onpa nyt tullu testatuksi ne A-6:setkin. Olivat niin väljät että vaan heiluivat tulpparei´issä. Tiedä sit minkälainen viritys on aikoinaan kanteen rakenneltu... uudet tulpat on tilattu Koivuselta ja kokeillaan nyt niitä Championin 25sten uusia versioita...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 26 Heinä 2005 08:24

No nyt on oikeat tulpat! Valtavat mötikät siis tilattiin Koivuselta hintaan 25e/kpl!!! Että on noita näköjään Wikkejä joihin ei se A-6 kertakaikkiaan käy. Uuttuutta karheat tulpat odottaa autossa omaa paikkaansa. Tulpat on siis merkkiä Champion 25 ja sillä nimellä niitä voi tilailla jos joku joskus törmää samaan ongelmaan....=)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

tulupat

Viesti Kirjoittaja wikumies » 06 Huhti 2008 13:10

champion ud 16 s niin pelittää t.wikumies

Vastaa Viestiin