kummallinen kysymys rb-kytkimestä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

kummallinen kysymys rb-kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 14.10.2004 13:55

Esittäisin taas lämpimikseni kummallisia kysymyksiä. Eli onko jollakulla kokemusta taikka näppituntumaa kyseiseen aiheeseen. Elikkähäntä kun volvon rb-kytkin on toiminnaltaan semmoinen, että potkuriakselin pitää päästä muutama sentti liikkumaan pituussuunnassa, kytkimessä olevan kytkinkartion toimintaperiaatteen mukaisesti. Kytkentä eteen tai pakille saa lisäkitkaa potkuripaineesta, jolloin kartio ei pääse luistamaan, edellyttäen, että akseli tosiaan pääsee esteettä liikkumaan. Mutta kytkivivun käyttäminen on kovasti raskasta, sillä siihen on rakennettu sellainen knööli/jousisysteemi (ei taida olla ammattitermistöä), että vaihde ei pääse putoamaan pois kesken ajon. Kysymys kuuluukin, että onko tuo systeemi tarpeellinen, vai voisiko sen jättää kokonaan pois. Etuna saavutettaisiin kevyempi käytettävyys ajatellen esimerkiksi kaukohallintalaitetta, joka joutuu aika koville ilman kyseistä viritystä. Kytkimen vetoasennossa pitämisestä huolehtisi näinollen ainoastaan potkurin kytkinkartioon aiheuttama paine. En tiedä rb-kytkimen laadusta yleensä, mutta etuna on ainakin edullisuus. Käytettyjä saa satasella. Mahtaako seurata ongelmia tämmöisestä virityksestä. Miksiköhän ne ruotsalaiset ei ole tehtaalla älynnyt moista?

Jussikoo
Viestit: 23
Liittynyt: 08.08.2004 5:05

Rb- kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Jussikoo » 15.10.2004 14:50

Tuota "systeemiä" itekkin vähän ihmettelin. Aattelin sitä notta ruåtsalainen insiinööri on miettiny asian tarkoin ja se on tarpeellinen. Vanhat äijät rannassa kehu kytkimen toimintavarmuutta, mutta samaan hengenvetoon haukkuivat raskasta käyttöä. Itellä pelaa kevyesti morsen vaijerin päässä. Siis nyt kun pelaa, taas.

Vastaa Viestiin