andros n.1920- 30
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
andros n.1920- 30
tietoa kaivataan jos jollain on jotain manualin tapaista tommosesta 2 pyttysestä kansiventtilikoneesta olisi kiva saaha kopiot. kone on kuulemma ollu n. 7 m tasaperäsessä pystykeulasessa silitys raudan näkösessä paatissa, olisi kuulema ollu ihan pirtu paatti( ELKÄÄKYSYKÖ MITEN TÄÄLLÄ OULUSSA) mies joka möi koneeneen kertoi ostaneensa koneen 80 luvulla n. 50 mieheltä joka oli sanonut saaneen veneen isänsä jäämistöstä. vene on ikävä kyllä tuhoutunut, poltettu 80 luvun lopulla. oli muuten tampereella näsijärven rannalla melkein kimmotoria vastaapäätä olevassa satamassa heti portin vieressä hylätyn näkönen tasa peränen n.7 m runko vähän pettesonin mallia oli, pohja oli "kidutettu" ei kyllä selviä ens talvea peittelemättä. oli ihan heiteillä, romua ympäriinsä, harmi. mutta tietoa androksesta kaivataan, valmistus laatat on paikallaan, numerot jä ottamatta, kone ei vielä ole kotona.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eipä taida Jansixi tuntea juurikaan paikallista historiaa kun ihmettelee pirtuhommia näillä seuduin... Oulunseutuhan on ollut aikoinaan koko Pohjois-Suomen pirtuliikenteen keskus josta on mm. mieskaravaaneilla kuljetettu ilolientä Kuusamoa ja Kemijärveä myöten Kainuusta nyt puhumattakaan. Meidänkin kylällä vanhat jäärät muistelivat aikoinaan iloista tulitaistelua luodonselällä tullimiesten ja poliisien välillä. Meinaan että varsinaiset rikolliset pääsivät motista kuin koira veräjästä...
Että pirtuvene se voi olla vanha luotolainenkin vene ;)
No, pirtuvenehän on samanlainen käsite kuin mono tai heteka.
Että pirtuvene se voi olla vanha luotolainenkin vene ;)
No, pirtuvenehän on samanlainen käsite kuin mono tai heteka.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10.03.2004 9:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Kyllä Veli-Matilla on tieto hanskassa, kattokaas jos kiinnostaa. http://herkules.oulu.fi/isbn9514259734/html/c2569.html
löytyy muutamia kuviakin paikallisista kuljetusvälineistä.
löytyy muutamia kuviakin paikallisista kuljetusvälineistä.
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 20.04.2004 10:27
- Paikkakunta: Espoo
Moi,
tämmöinen osui silmään...
Andrée & Rosenquist in Turku, Finland was founded in 1906. It started by purchasing motor boat hulls and engines and assembling them together. In 1912 they started to construct engines using name Andros. To match the large orders of Russian Government during WW I, it built new production plants. When the empire collapsed the orders were not paid. In 1914-1917 the company built several small motor yachts and minesweepers. Boats ordered by Russian Government were taken over by Finnish Government for a very little money [Kno95]. It is not known, which of the A-boats were built by Andrée & Rosenquist. The minesweepers were originally known by alphanumeric designation beginning with MT. Of these boats some were taken in Finnish service as A-boats, at least MT 2 as AF 2 and MT 3 as AF 4 [Bre92].
Lainattu sivuilta
http://www.hut.fi/~jaromaa/Navygallery/ ... pyards.htm
Jos tämmöinen tieto Androsista vielä puuttui... :)
Olli
tämmöinen osui silmään...
Andrée & Rosenquist in Turku, Finland was founded in 1906. It started by purchasing motor boat hulls and engines and assembling them together. In 1912 they started to construct engines using name Andros. To match the large orders of Russian Government during WW I, it built new production plants. When the empire collapsed the orders were not paid. In 1914-1917 the company built several small motor yachts and minesweepers. Boats ordered by Russian Government were taken over by Finnish Government for a very little money [Kno95]. It is not known, which of the A-boats were built by Andrée & Rosenquist. The minesweepers were originally known by alphanumeric designation beginning with MT. Of these boats some were taken in Finnish service as A-boats, at least MT 2 as AF 2 and MT 3 as AF 4 [Bre92].
Lainattu sivuilta
http://www.hut.fi/~jaromaa/Navygallery/ ... pyards.htm
Jos tämmöinen tieto Androsista vielä puuttui... :)
Olli
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No, tulipahan ensimmäistä kertaa luettua ihan viranomaistietoa meidän seudun pirtuajoista. Huomasittekos muuten että kiinnijääneiden joukossa ei ollut yhtään salolaista ;)
Jostakin kumman syystä vallalla on semmoinen käsitys että pirtuseikkailut tapahtuivat vain Suomenlahdella ja tulosuuntana oli vain Viro. Perämeren erikoisuus pirtuajoilta on tosiaankin sukellusveneiden laajamittainen käyttö. Semmoinen "perämeren pirtuvene" olisikin kiva - vieläköhän noita WW I:sen aikaisia U-veneitä olisi myynnissä? Tai löytyisi edes potkuri tai periskoopin kahva jonka ympärille sellaisen voisi entisöidä...
Jostakin kumman syystä vallalla on semmoinen käsitys että pirtuseikkailut tapahtuivat vain Suomenlahdella ja tulosuuntana oli vain Viro. Perämeren erikoisuus pirtuajoilta on tosiaankin sukellusveneiden laajamittainen käyttö. Semmoinen "perämeren pirtuvene" olisikin kiva - vieläköhän noita WW I:sen aikaisia U-veneitä olisi myynnissä? Tai löytyisi edes potkuri tai periskoopin kahva jonka ympärille sellaisen voisi entisöidä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22.01.2004 3:34
- Paikkakunta: Oulu
Joo!! Jos ei muuten, niin aletaan yhteisvoimin seppäämään kalustoa seuraavan kieltolain varalle, päästään samalla veneilemään tuonne etelän suuntaankin. =)Veli-Matti kirjoitti:Semmoinen "perämeren pirtuvene" olisikin kiva - vieläköhän noita WW I:sen aikaisia U-veneitä olisi myynnissä? Tai löytyisi edes potkuri tai periskoopin kahva jonka ympärille sellaisen voisi entisöidä...
..mulla ois tommonen tervattu vene valmiina jo...ilman kanistereita...
http://herkules.oulu.fi/isbn9514259734/ ... ic2424.png
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ja mulla ois orkkis pirtutorpeedo, sellainen n.130 l vetoinen.
Jansixi otappa yhteyttä Puuvene-lehden toimitukseen. Lehdessä on juttusarja veneestä jossa on UUSI L21 Anttoo. Moottorin mukana on kaikki siihen kuuluvat asiakirjat. Pyydä yhteystietoja veneen omistajasta, hän varmaan avittaa sinua venemiehenä ongelmassasi.
Jansixi otappa yhteyttä Puuvene-lehden toimitukseen. Lehdessä on juttusarja veneestä jossa on UUSI L21 Anttoo. Moottorin mukana on kaikki siihen kuuluvat asiakirjat. Pyydä yhteystietoja veneen omistajasta, hän varmaan avittaa sinua venemiehenä ongelmassasi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 20.04.2004 10:27
- Paikkakunta: Espoo
Sori, suunnilleen näin:
Andree & Rosenquist Turussa perustettiin 1906. Se aloitti hankkimalla moottoriveneen runkoja ja moottoreita, ja asentamalla niitä yhteen. Vuonna 1912 he alkoivat rakentaa moottoreita nimellä Andros.
Ja sitten tarinaa Venäjän tilaamista veneistä joita eivät maksaneet, ei sen enempää tuohon Andros merkkiin liittyvää.
Olli
Andree & Rosenquist Turussa perustettiin 1906. Se aloitti hankkimalla moottoriveneen runkoja ja moottoreita, ja asentamalla niitä yhteen. Vuonna 1912 he alkoivat rakentaa moottoreita nimellä Andros.
Ja sitten tarinaa Venäjän tilaamista veneistä joita eivät maksaneet, ei sen enempää tuohon Andros merkkiin liittyvää.
Olli
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kahdessa uusimmassa Puuvene-lehdessä on muuten ollut juttua Andros-moottorista. Mahogany Yachting Societyn PJ Sten Söderblom on joutunut selvittelemään vanhan veneen Androksen sielunelämää, voisi hyvin olla että hänelle olisi kertynyt tietoa myös oman mallisi koneesta.
Pari kuvaakin moottorista on eksynyt MYS:in sivuille http://www.puuvene.net/mys/ ja sieltä Venekuvasto->Stenin uusin projekti
Stenin s-posti on sten.soderblom @ welho.com ja toimituksesta saa tilattua pari uusinta lehteä tai kopiot artikkeleista (tietty uusimman saa kirjakaupastakin).
Pekka
Pari kuvaakin moottorista on eksynyt MYS:in sivuille http://www.puuvene.net/mys/ ja sieltä Venekuvasto->Stenin uusin projekti
Stenin s-posti on sten.soderblom @ welho.com ja toimituksesta saa tilattua pari uusinta lehteä tai kopiot artikkeleista (tietty uusimman saa kirjakaupastakin).
Pekka
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
joo jus samalta näyttää. mun masiinassa ei ole tuota käynnistys veiviä taka osassa vaan vauhti pyörässä on hammastus johon "heitto" veivi asetettiin. eli oisko tuo veivi malli uudempi ? muuten kaasutin imu/pakosarja ja kansi venttilin koppa yhdellä mutterilla kiinni näyttävät samalta . tehtaan kyltit näytti olevan samassa paikassa minun koneen val num . on.1268 muistaakseni.ja laukaisu magneetto sijaitsee vasemmalla puolella tuossa uudessa koneessa ei ilmeisesti ollut paikoillaan
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
no nyt on antros kotona tallissa. kyllä siinä oli kolmeen mieheen homma saaha kärryyn kone maasta, ja siirtää vielä talliin. no nyt se on sielä ja antoin ryypyt sille ja myös itselle, pari paukausta ja savua oli tuloksena. tässä näky olevan sytkän ennakolle vipu josta voi kääntää ennakkoa myöhäsemmälle käynnistys vaiheesa. sen hokasin ryypyn jälkeen, siis koneen.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Katos Jansixi, silloin kun on kyse miesten moottoreista niin poikasilla on mahdollisuus saada kunnolla kynsille jos ei jaksa heittää moottorin 50 kiloista limppua puristuksen yli ;)
Tosin jos kone on viimosen päälle iskussa ja koneessa OIKEIN annetut ryypyt niin vauhtipyöränkahvasta riittää kevyt painallus alaspäin - silleen herkästi...
Oikein annettu ryyppy on sellainen sopivan pieni (vain muutama pisara) ja se on seostettu imutahdin ilmalla räjähdysherkkyydeltään sopivaksi äkäisesti pyöräyttämällä vauhtipyörää oikealla hetkellä. Sitten vain kevyesti mäntä lähelle ykk:ta ja kevyt painallus kahvasta ja pum, pum, pum... Jos molemmille pytyille on omat ryyppykupit niin kylmällä ilmalla sille toiselle hiukan karkeampi ryyppy joka seostuu sitten jo konevoimalla.
Kuskin ryypyt onkin sitten jo vaikeampia asioita - ainakin kaikki ne jotka menevät yli viiden ;) ;) Silloin ei tahdo riittää herkkyys enää sille koneen ensimmäiselle, hienovaraiselle, ryypylle...
Tulipas tuosta Androksesi siirrosta kolmeen mieheen mieleen erään 2F45 (kuivapaino 165kg) Olympian haku remppaa varten Raahesta. Kone piti nostaa farmariWarren perään ja mitenkäs sen sinne nostat miehissä kun kaikki ovat toistensa tiellä? Ongelmaan oli helpo ratkaisu - jääviileäkaapin kokoinen työkaveri kaappasi koneen kevyesti syliinsä ja työnsi peräkonttiin!
Tosin jos kone on viimosen päälle iskussa ja koneessa OIKEIN annetut ryypyt niin vauhtipyöränkahvasta riittää kevyt painallus alaspäin - silleen herkästi...
Oikein annettu ryyppy on sellainen sopivan pieni (vain muutama pisara) ja se on seostettu imutahdin ilmalla räjähdysherkkyydeltään sopivaksi äkäisesti pyöräyttämällä vauhtipyörää oikealla hetkellä. Sitten vain kevyesti mäntä lähelle ykk:ta ja kevyt painallus kahvasta ja pum, pum, pum... Jos molemmille pytyille on omat ryyppykupit niin kylmällä ilmalla sille toiselle hiukan karkeampi ryyppy joka seostuu sitten jo konevoimalla.
Kuskin ryypyt onkin sitten jo vaikeampia asioita - ainakin kaikki ne jotka menevät yli viiden ;) ;) Silloin ei tahdo riittää herkkyys enää sille koneen ensimmäiselle, hienovaraiselle, ryypylle...
Tulipas tuosta Androksesi siirrosta kolmeen mieheen mieleen erään 2F45 (kuivapaino 165kg) Olympian haku remppaa varten Raahesta. Kone piti nostaa farmariWarren perään ja mitenkäs sen sinne nostat miehissä kun kaikki ovat toistensa tiellä? Ongelmaan oli helpo ratkaisu - jääviileäkaapin kokoinen työkaveri kaappasi koneen kevyesti syliinsä ja työnsi peräkonttiin!
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti: