andros n.1920- 30

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 04.11.2004 14:56

Jansix!

"...no nyt on antros kotona tallissa."

Kuvaa nettisivulle, hopi, hopi..!

:)

t.timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.11.2004 19:58

Sen verraan jatkoa tuohon oikeanlaiseen ryypyttämiseen että ne tipat pitäisi lorauttaa kuppiin sen ollessa suljettuna ja se avataan pikkuriikkisen verran vasta sitten kun mäntä liikkuu alaspäin. Näin polttoaine pisaroituu/ kaasuuntuu heti eikä lörähdä männän päälle karstaan imeytymään.
Vaikutus käynnitymisen parantumiseen on suorastaan dramaattinen; jos vääräoppisella ryypyttämisellä "käynnistyvyys%" ensimmäisellä paukulla on jotain 85-90% kieppeillä niin oikeilla toimilla päästään ehkä 99%...
Noita lukuja ei tietenkään ole tarkistettu yliopistotasolla vaan ne ovat lähinnä ns. mutuja ja perustuvat isäukon vanhaan sanontaan: "jos minun Wikke jää kerran kesässä käynnistymättä ensimmäiselle puristukselle niin siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa - väärin annettu ryyppy koneelle tai liikaa oikeita ryyppyjä kipparille!"
Tosiasiassa laukaisumagneetto, ollessaan kunnossa, antaa semmoisen kipinän että kesäkelillä se jaksaa sytyttää myös petrooliryypyt - kunhan sekin vaan annetaan oikein. Isäukon Wikessä ei ollut laukaisulaitetta magneetossa joten siinä piti ottaa kokemus ja tekninen tietämys avuksi.
Samaa vanhaa ryyppytekniikkaa käytetään hyväksi mm. nykyisissä huippumoderneissa 2T perämoottoreissä jolloin saadaan aikaiseksi parempi palaminen ja sitä tasaisempi käynti alakierroksilla...
Kaikkea ne vanhat äijät on osanneetkin ja ketaleet vielä pystyneet perustelemaan;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04.11.2004 20:57

Kerran on wikke lähtenyt jopa vahingossa käyntiin. Säädin sytytystä niin että käänsin kammesta merkit kohdalleen ja sitten käänsin magnettoa että se naksahtaa ja sehän perhana pamahti puksuttamaan. Eli voimaa siihen ei tarvita kun laukaisumagneetto on kunnossa.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 04.11.2004 23:47

tere! jospa sais viikonlopun aikana laitettua kuvia.

Vieras

magneetto asiaa

Viesti Kirjoittaja Vieras » 05.11.2004 14:36

Moi
Kun käytin oman wikken sem-magneeton kunnostuksessa/tarkistettavana Oulaisissa eräällä konkarilla (kirjoitin asiasta tuolla aiemmin) niin magnetoinnin jälkeen kipinä oli kyllä selvästi parempi. Ko. herra kertoi että entisaikaan jotkut käytti mageneeton kerran vuodessa irti koneesta, ja kayttivät sen magnetisoitavana (meniköhän tuo sana nyt oikein.. :)) Tämä oli minulle uutta tietoa, onkos muut kuulleet tästä. Kait siellä sitten jotain "kuluu" kun kipinä kuitenkin parani selvästi...?
timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.11.2004 21:11

Enpä ole kuullut että ihan vuosittain mutta silloin tällöin kumminkin. Olisikohan vanhan konkarin "markkinointia" kertoa nykyajan kokemattomille venemiehille.
Ajatelkaas, aikoinaan magnetointeja on kyetty tekemään aika harvassa paikassa ja ainahan se on maksanut ja rahakin on silloin ollut tiukemmalla kuin nykyään...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 07.11.2004 0:18

Näin tämä vaatimaton maamoottori"konkari", jonka kuulin kunnostaneen n.120 magneettoa, ainakin minulle kertoili, liekkö maamoottoripuolella ollut eri käytäntä kuin merimoottori, pidempi käyttöaika ympäri vuoden...? En usko että tässä välttämättä markkinoinnista olisi ollut kysymys, kertoi tekevänsä kunnostuksia harrastepohjalta ja hintakin oli sitä luokkaa.. :) En tiedä sitten tuosta magnetoinnin harvinaisuudesta, härveli näytti suht. yksinkertaiselta, puulaatikko missä oli tarvittavat palikat, kytkettynä auton akkuun. Mutta tästähän kyselinkin tuossa aiemmin eikä vielä selvyyttä tullut että jos jollain tietoa..

timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2004 12:52

Niin tai näin, itselleni on tullut vastaan magnetointihommat vain kerran. Ko. magneetto oli maannut irtonaisena ulkosalla avonaisena varmastikkin 20-30 vuotta ja puhdistuksen ja kunnostuksen jälkeinen kipuna oli hiipunut sille tasolle kuin vertailisi sytkärinkipinää ja salamaa toisiinsa. Magnetoinnin jälkeen sitten löikin salamat... Mutta olen kuullut useammastakin magnetoinnin jälkeisestä magneeton paremmasta pelittämisestä ja selvähän se on, magneettikenttien avullahan se kipinä tehdään.
Aikojen kuluessa on tullut pläräiltyä useampia vanhojen moottorien huolto- ja ohjekirjoja eikä missään ole suositeltu vuosittaista magneeton peruskunnostusta puhumattakaan magnetoinnista. Muistaakseni E.S.A. (tai E.D.A.) merkkisen paikallismoottorin sammakkomagneetosta mainittin sen verran jotenkin näin: jatkuva raskas maatalous tahi wenekäyttö woipi rasittaa makneeton kämityksiä että perusteellisempi ja huolellisesti tehty huolto woipi olla tarpeen viidenkahdetta vuoden wälein.." Toki ohjekirjoissa on yleensä maininnat magneeton talviaikaisesta säilytyksestä sisällä ja vuosittaisesta puhdistuksesta...
"Sammakkomagneetto" on yhdenlainen magneetto jossa kärkien sijasta kipinän jakamisen hoitaa vivusto (ne sammakonreidet). Systeemi on vanha ja harvoin käytetty. Niitä on kuulemma ollut useimmiten vanhoissa ameriikkalaisisa moottoreissa. Olen nähnyt yhden ainoan ja siihenkään en saanut edes koskea...
Harrastajapiireissä on aika yleistä että omaa harrastusta rahoitetaan vähän niin kuin asevelipohjalta elikkä tutumpien kesken harrastetaan vaihtotaloutta tyyliin "minä voin sen magnetoida niin sorvaa sinä mulle ne etuakseliston puslat". Sisäpiirien ulkopuoliset ovat sitten asia erikseen, siellä alkaa olla kysymys sitten rahasta ja sitä kautta tullaankin jossakin määrin markkinointiin. Useimmiten homma on kuitenkin niin että hinnat ovat paljonkin edullisempia, asiantuntemus ja työnlaatu on paljon parempaa kuin niillä jotka tekevät hommia pelkästään rahasta.
Velipoika laittoi vasta 3000€ "harrastushitsauskoneen" omien moponkahvojen yms. kevytmetalli/alumiiniosien korjausta varten mutta onneksi kuulun siihen sisäpiiriin ;).
Tarkoitus ei ole morkata ketään sillä minä itse toimin tismalleen em. tavalla eikä omaa tuntoa yhtään kolkata.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 07.11.2004 19:52

no nyt on kotisivut päivitetty. kuvia on androksesta ja pikisaaren 1 pyttysestä. myös voiletista.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2004 21:45

Öö... Pikisaarelaisessa näyttäisi olevan petilaakereilla rasvakupit? Oletkos saanut sen käyntiin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 07.11.2004 22:09

tere! joo on rasva kupit ja 10 senttiä pitkät pronssiholkit toisessa valko metalli, toisessa pelkkä pronssi. kiertokanki on myös pronssia ja mäntä rautaa. vielä pitää tehdä kiila huimapyörälle ja pakoputken alkukäyrä ja kaasutin laittaa paikalleen. tässä on kipinä puoli magnetossa heikko, toisin kuin andoroksessa joka löi muutaman kerran kynsille kun katoin minkälaisen kipinän se antaa, ja todella hyvän antoi, tässä on ilmeisesti just tuo magnetointi hukassa. merkun 4 pyttytysissä on hammashihna virranjakaja magneetto näkyy monissa mun kuvissa, eikä yhdessäkään oo ollu tuota ongelmaa vaikka oon pyöritelly 30v. ajamattomana olleita koneita niin kipinä on löytyny viimeistään kärkien putsauksen jälkeen. tämä on ollu käyttämättä kyllä ainakin 60vuotta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2004 22:29

Mikäli siellä on holkit niin veikkaisin että alunperin siellä on kuitenkin ollut valkometalliset valut - näyttääkö sepitetyltä? Mulla oli vielä joku aika sitten joltinen varasto teollisuusammattikoulun aikaisia valkometallitankoja mutta kun ei enää oikein ole valettavia laakereita niin kävin niillä vaihtokauppaa ;(
Käyn pikkuista jaakobin painia Bertta-Lotan magneeton kanssa. Vaakakupissa on toisella puolella kunnostaminen orkkikseksi ja toisella puolen nykyisellään jakajana toimivaan magneettoon kärjettömän sytyksen laittaminen. Molemmilla on etunsa kun homman nimenä minulla on ollut veneen käyttöentisöinti. Laukaisumagneetolla pääsisi käytännössä eroon sähköriippuvaisuudesta ja kärjettömällä sydeemillä riskimpään kipinään ja vähempää huoltoon. Kustannukset olisivat n. 100€ vs. 0€. No valvotaa yöt tammikuulle asti ja sitten tehdään elämääkin suurempi ratkaisu ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 07.11.2004 23:48

joo ei näytä sepitetyltä sen enemppää kuin tuo toinenkaan. samanlainen pultti lukitus ja työn jälki. kiertokangen laakerin joku on joskus korjannu ja onnistunutkin siinä. vesi pumppu on amerikkalaisen tekämä. lukee muistaaksen jenkins bros us. patent... siitäkin on kiertokangen laakeri korjattu, ja lisätty tuon rasvakupin lisäksi öljylle tippa aukko vesipumpun kiertokankeen.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 08.11.2004 22:55

tänään tuli purettua imu/pakosarja pois niin alko löytyyn,,, jännnää. joku "seppä" on korjannu kannen vesivaipan pakosarjan alta pakkeli mitä lie mössöllä ja ei ollu sika flexiä, ihme kyllä tuolla perämoottori hommissa sitä tulee vastaan mitä ihmeellisemmissä paikoisa, ei varmaan ollu vielä keksitty. no semmoset 2 kpl. 10markan reikää on, siinä on haastetta työpaikan hitsareille. no sopivat puikot on katottu. kone sisältä niin ku uus. ja nyt jo ruostunu puhki.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 18.11.2004 23:17

no nyt ollann siinä vaihessa että halennut pako/imusarja on hitsattu samoin venttillikoppa. kansi purettu ja lasikuulapuhallettu, seuraavaksi pitää hitsata se. kummankin pakokanavan ala puolella on markan kokoset reiät eli vesitila ulospäin puhki. samoin lohkon vesi vaippa on puhki ulospäin, korjattu jollain saatanan p***a tökötillä joskus ja paklattu päälle. pitää hitsata lootua päälle siihenkin.

Vastaa Viestiin