Sivu 1/1
Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 30 Joulu 2009 19:34
Kirjoittaja vepakari
Hei
Tutustuin puuvene -foorumiin ja rohkenen kysellä taitajilta juuri hankkimani veneen moottorin kunnostukseen liittyviä asioita. Moottorina veneessäni on Perkins 6.354. (polttoainepumpun alla numerosarja C37114600A1). Moottori on marinoitu varmaan kyläsepän avustuksella. Kysyn teiltä mielipiteitä marinoinnista. Kuvia osoitteessa:
http://gallery.me.com/vesa.pakarinen#100097" onclick="window.open(this.href);return false;. Pitäisikö jäähdytysjärjestelmä entisöidä (varmaan toimiva) vai löytyisikö Perkins 6.354 moottoriin valmista pakettia. Tietysti minua kiinnostaa paketin hinta. Yritän valmistaa venettä suhteellisen tiukalla budjetilla. Menoreikiä riittää
Olen kiinnostunut tietämään moottorin vuosimallin 1963-1965. ( Moottorin kyljessä on myös tunnus GKN 1630 ja numerosarja 8509979). Jos kenellä olisi manuaaleja ko. moottorityyppiin, lunastaisin kopioita korvausta vastaan. Moottorille on tehty överhaalaus noin 1200-1500 tuntia sitten. Tästä päättelen että teen moottorille pelkästään perushuollon.
Niin nyt kun vauhtiin pääsin, kiinnostaa myös veneen puisen rungon valmistaja. Vene on myyjän tiedon mukaan valmistettu Närpiössä. Veistäjä Rainer Sjögvist?
Kiitos kommenteista. Vesa Pakarinen
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 30 Joulu 2009 23:28
Kirjoittaja CC
Perkinssistä mitään tiedä, mutta 1500 tuntia on keskivertoveneilijän noin 17 vuoden ajot.
Tilastojen mukaan ajetaan keskimäärin 90 tuntia vuodessa, joka on minusta aika vähän, mutta pistää miettimään sitä isomman
korjauksen tarvetta vähän entisen käyttäjän ajojen mukaan. Venemoottorissa kun on paljon paikkoja, joita ei syö niinkään tunnit
vaan vuodet.
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 00:19
Kirjoittaja Notreal
Samaa mieltä, tunnit on huono mittapuu sellaisenaan ilman vuosiluku tietoa.
Avaisin itse koneen jo sen perusteella, että näyttäisi olevan valmiiksi irroitettu.
Marinointi osien yhdysletkut ainakin panisin vaihtoon ja purkauksen yhteydessä
pyrkisin selvittämään vaihtimien sisäpuolisen kunnon syöpymien osalta.
Ja lopuksi ei muuta kuin pinoteksia pintaan niin vanhakin näyttää nuoremmalta.

Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 00:43
Kirjoittaja CC
Nyt kun katsoin noita kuviakin, niin eipä tuo ainakaan lähivuosina ole ollut käsittelyssä. Ainakaan yhtään tarkemman tyypin
käsissä.
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 09:07
Kirjoittaja bonito
Tuo ikäisillä koneilla ajetaan tuhansia tunteja rempan jälkeen, suuttimien tarkastus ja kuluneiden kärkien vaihto. Letkut vaihtoon, lauhduttimien puhdistus ja koeponnistus. Miten on nesteet pysyneet sisässä, kun on kauttaaltaan tuon värinen. Yleensä tuo väritys kielii siitä, että nestettä on tullut järjestelmästä ulos, paisunta-astian korkki vuotanut, vikaa sylinterin kannessa, neste ja merivesipuoli vuotaa keskenään? Irtonaisen moottorin ruosteet pääsee poistamaan paremmin, kuin paatin pohjalla olevasta, mutta ensin kannattaa pestä kerran liuottimella ja painepesurilla ja myös irtoruosteen putsaamisen jälkeen. Viimeksi pestään liuotin pois joillain emäksisellä pesuaineella. Hakkava painepesuri on kova sana. Maalasin viime keväänä Yanmarin(jossa on huonot maalit alun alkaenkin),ensiksi moneen kertaan 2-komp epoksipohjamaalia sitten suihkupullosta sävyä ja viimeksi lakkaa. Aika näyttää kuinka se pysyy.
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 10:36
Kirjoittaja Veli-Matti
"Tilastojen mukaan ajetaan keskimäärin 90 tuntia vuodessa, joka on minusta aika vähän, mutta pistää miettimään sitä isomman..." - CC
Mulla on noista keskivertotunneista mielessä luku 50h muutaman vuoden takaa jostakin veneilyalanjulkaisusta. Ja sekin tuntuu, varsinkin kun seuraa ja haastattelee oman kotisataman veneilijöitä, suht paljolta ja mutu sanoo että meilläpäin veneillään tyypillisesti maksimissaan 15-30h oli kyseessä purje- tai moottorivene. Ja kun meillä, niin kuin joka satamassa, on muutaman hiukan aktiivisempi veneilijä niin se 50h vois olla aika lähellä - ainakin meillä päin...
Useimmiten venemoottoria syö enemmän pitkät talviseikokit ja huono tai vähäinen huolto kuin varsinaiset ajotunnit. Tuijotellaan johonkin tehtaan 200h öljynvaihtoväliin ja vaihdetaan sitten öljyt joka 3 tai 4 kevät ja omasta mielestä huolletaan hyvin kun öljyillä on jaettu vasta 120h, tms
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 11:34
Kirjoittaja vepakari
Kiitos kommenteistä. Kaikki ovat tervetulleita.
Onko kenelläkään Perkins jauhanut pidempään. Minulla on kuitit huollosta vuodelta 1995. Jossa on suoritettu
Kampiakselin hionta
Kiertokangen alapesän korjaus
Runkolaakereiden vaihto
Kiertokangen laakereiden vaihto
Välilaakereiden vaihto
Ylä ja alapään tiivisteet
Muuta tehtynä (myyjän mukaan)
Männänrenkaiden
Venttiilien hionta
Myyjän mukaan tämän jälkeen ajettu 1200 tuntia. Ei kuluta öljyä.
Tarkoituksena olisi
Koneenpesu ja maalaus kaksikomponettimaalilla (+pohjamaalaus Tikkurila GLP-S, Temadur 50)
Järkiperäistää marinointisysteemi (ehdotuksia?)
Suuttimien tarkistus / vaihto
Polttoainepumpun tarkistus / kalvon vaihto
Startin mittautus / hiilien vaihto
Laturin mittautus / hiilien vaihto
Vesipumppujen tarkistus
Hehkujärjestelmän kunnostus (uusi tulppa ja polttoainelinja)
Ilmasuodatinpaketin lisääminen
Öljysuodatin
Polttoainesuodatin
Mitä muuta?
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 11:49
Kirjoittaja Veli-Matti
Aika kattavia on molemmat listat.
Huomio kiinnittyi tuohon ilmansuodatinsydeemin lisäykseen. Monesti mielletään että se ei ole veneessä tarpeellinen ja tottahan se on että veneilyolosuhteet eivät todellakaan ole mitään turvesuota mutta 101% varmuudella siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa varsinkin kun useimmissa tapauksissa moottorin imuääni vaimenee merkittävästi.
Ja on se yhdenlainen turvallisuustekijäkin kun availlaan konekoppaa koneen käydessä - tuommoinen kutos-Perkinssikin vetelee haalarin napit venttiilien päälle että vilahtaa, puhdistusrätit ja melkoiset lihakimpaleetkin jos sattuu pahimmoilleen horjahtamaan imuaukon päälle...
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 16:39
Kirjoittaja vepakari
Veli-Matti kirjoitti:Aika kattavia on molemmat listat.
Huomio kiinnittyi tuohon ilmansuodatinsydeemin lisäykseen. Monesti mielletään että se ei ole veneessä tarpeellinen ja tottahan se on että veneilyolosuhteet eivät todellakaan ole mitään turvesuota mutta 101% varmuudella siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa varsinkin kun useimmissa tapauksissa moottorin imuääni vaimenee merkittävästi.
Ja on se yhdenlainen turvallisuustekijäkin kun availlaan konekoppaa koneen käydessä - tuommoinen kutos-Perkinssikin vetelee haalarin napit venttiilien päälle että vilahtaa, puhdistusrätit ja melkoiset lihakimpaleetkin jos sattuu pahimmoilleen horjahtamaan imuaukon päälle...
Niin olen näin noviisina päätellyt. Tuntuu niin oudolta kun imusarjan päällä on vain metallinen hattu. Tyyppi voisi olla esim.
http://www.vapormatic.com/catalogue/cat ... tDown=True" onclick="window.open(this.href);return false;
-tyyppinen
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 16:54
Kirjoittaja Veli-Matti
Useimmin minä ainakin olen nähnyt pelkän imuputken suun semmoisenaan ja joskus siihen on sentään laitettu jonkinlainen teräsverkko päälle. Ilmanputsarit/imuäänenevaimentimet on semmoisia että tulee aika harvoin itse marinoiduissa tai hiukankaan vanhemmissa tehdasmoottoreissa vastaan.
Kaupasta valmiina saatavat suodatinkotelot on siinä mielessä hiukan ongelmallisia että ne tahtovat olla turhan korkeita.
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 31 Joulu 2009 20:45
Kirjoittaja Pirtutrokari
Juu kattava lista.
Tosiaan lisäisin ehdottomasti listaan,boniton mainitsemat kaikki kumiletkutukset,sekä jos on käytetty mustia klemmareita,niin kaikki uusiin rosterisiin.
En pystynyt katsomaan kuvia,kun avasin kuvasivun,meni kone jumiin,
mutta kun kone on irrallaan niin tietty uudet öljypohjan sekä kampi-akselin tiivisteet,vaikkei
vielä vuotaisikaan ja jos ei ole kiinteää öljynvaihtopumppua,olisi nyt helppo lisätä.
Itse olen käyttänyt ilmanputsarina kohtutiheää verkkoa,aukon suulla,koska veneessä voi olla jotain irto jutskaa,joka sitten helposti menee koneeseen,mutta harvoin mitään hienojakoisempaa
ainesta,joka voisi olla moottorille haitaksi.
Olen vetänyt sitten vahvistetulla kumiletkulla imuilman oton mahdollisimman kauas oleskelupaikosta,joka vaikuttaa dieselkoneissa ihan uskomattoman paljon melutasoon.
Suosittelen kaikille.
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 01 Tammi 2010 01:06
Kirjoittaja bonito
Jalostaisin vielä tuota pirtutrokarin mainitsemaa öljynvaihto pumppua siten, että laitat öljypohjan ja pumpun välille T-kappaleen ja siitä letku kytkimen öljyproppuun elikkä laitat kummankin öljytilan propun tilalle mini kuulahanan, liittimellä letkut kuulahanoihin. Kun avaat kytkimen hanan, pumppuat kytkinöljyt pois, suljet hanan, avaat öljypohjan hanan ja pumppuat moottoriöljyt pois ja sitten hana kiinni. Samalla pumpulla kummatkin öljyt pois, no saahan ne öljytikkujen reiästäkin, mutta sitä varten pitää olla paikka öljyiselle imupumpulle ja letkuille.
Re: Perkins 6.354.0 marinoinnin uusiminen
Lähetetty: 01 Tammi 2010 13:16
Kirjoittaja Veli-Matti
Hyvä hokaus Bonitolta!
Mulla oli ex-fiskarin Valmet 4035PM:ssä tuo pumppu jossa oli ohjausventtiili vaihde/moottori ja siihen oli todellakin helppo vaihtaa öljyt. Dejah Thoriksen Valmetissa on samanlainen pumppu mutta ilman tuota ohjausventtiiliä. Tosin se ei ole vaihteessa niin tarpeellinen koska pohjapropusta pääsee helposti valuttamaan öljyt pois kun pilssissä sen alla on tilaa. Mutta moottorissa tuo pumppu on aika ehdoton sillä öljytilavuus on apauttiarallaa 14 litraa - tratti vaan kanisterin päälle ja pumppaamaan...