Sivu 1/1

Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 09:10
Kirjoittaja manteli
No kun tää ilmaston lämpeneminen on näin rajua, ni askarruttaa yks kysymys noista glykoleista, niitähän on erivärisiä. Mulla Nannissa on vaaleansiniset, entisessä volvossa käytin vihreetä ja punastakin kuulemma myydään.
Koneitten materiaaleina on sitte rautaa ja jotain kevytmetalliseoksia, oon antanu ittelleni kertoa, et eri metallit ei välttämäti kestä määrätynlaisia glykoleja (syöpyvät tms.) eikä niitä erivärisiä passais keskenään sekoitella, voivat kuulemma saostua, joten kertokaa viisaammat jotain konkreettista näistä aineista.
Nannin ohjekirjoista en löydä mitään ohjeita glykolin valintaan, en edes sitä onko Kubotan runko ja kansi patarautaa vai jotain seosmetallia, alumiinia tms.
Toisena kysymyksenä mietityttää toi pakkaskestävyys, mittasin paisuntasäiliöstä seoksen pakkaskestävyyden ja tulos oli 29 astetta celsiusta. Eihän se tietenkään heti kolmessa kympissä jäädy mut paljonkos ne mahtaa sietää sitä saostumista ja hyytymistä ennenkuin alkaa paikat hajota (lue jäätyä)
Harmittas vaan niin pal kauhiast jos uus kone ottas ja levisis liian alhaisen pakkaskestävyyden takia.

Tämmössi miettis Jaakko tippa nenänpääs

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 09:52
Kirjoittaja tkk
Eri värisistä en osaa mitään sanoa, mutta tuo pakkaskestävyyden ylitys (alitus?) ei ole niin hirveän vakavaa. Jos nesteessä on kohtuullisesti glykolia niin se ei jäädy niin kovaksi, että särkisi paikkoja. Jos pakkaskestävyys on -29 niin siinä on jo niin paljon glykolia, ettei varmasti jähmety Suomen pakkasissa kuin sohjoksi.

Sekin tietysti on huono asia jos konetta käytetään, eihän se sohjo kierrä minnekään ja saattaa aiheuttaa ylikuumenemista. Mutta ei se paikkoja jäätymällä enää riko.

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 09:58
Kirjoittaja JussiA
Uskallanpa sanoa että semmosta pakkasta ei olekaan että tuommoinen seos menisi kovaan jäähän. Eli ei sillä saa mitään rikki vaikka alkaisikin hyytymään. Juuri pähkäilin vähän samankaltaisia juttuja tässä kun tuli hätäpäissään ajettua raakaa glykolia tuonne merivesipuolelle.
Jeeppi miesten palstalta löysin muuten seuraavanlaisia faktoja(?), pelkkä glykoli olisi ilmeisesti parempaa korroosion kannalta, mutta pakkasenkesto huonompi kuin seoksella, hyytyy ilmeisesti jo vähän reilun kymmenen pakkasasteen jälkeen. Se punainen (propyleeniglykoli) ei ole yhtä myrkyllistä ihmisile/eläimille kuin nämä vihreät/siniset etyleeniglykolit. Siitä ei ole kyllä mitään hajua että onko näillä korroosiosuojan kannalta eroa. Tuomonen lainaus vielä sieltä toiselta foorumilta:

- Pelkkää vettä --> rauta ruostuu ja aiheuttaa kalkkeumaa lauhduttimiin. Hapettaa alumiiniin syövyttämällä reikiä osiin.

- Pelkkää glykolia (vihreä) --> kiehuu 127asteessa, mutta lämpenee hitaammin. Sohjoutuu -14asteessa ja jäätyy joskus -100asteen paikkeilla.
Suojaa alumiinia 2vuotta korroosiolta ja 4vuotta rautaa.
(Ja jenkkilässä etelävaltioiden pojat käyttää 100% tätä, kiehumispisteen takia --> 1bar paineessa 148astetta kiehumispiste) Tukkii innokkaasti lämmityslaitteen kennon, syylari ei jostakin syystä ota nokkiinsa glygolista???

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 11:11
Kirjoittaja manteli
Kiitoksii, helpotti niipalkauhiast ;-)

t. Jaakko

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 15:57
Kirjoittaja Kuha
manteli kirjoitti:No kun tää ilmaston lämpeneminen on näin rajua, ni askarruttaa yks kysymys noista glykoleista, niitähän on erivärisiä. Mulla Nannissa on vaaleansiniset, entisessä volvossa käytin vihreetä ja punastakin kuulemma myydään.
Koneitten materiaaleina on sitte rautaa ja jotain kevytmetalliseoksia, oon antanu ittelleni kertoa, et eri metallit ei välttämäti kestä määrätynlaisia glykoleja (syöpyvät tms.) eikä niitä erivärisiä passais keskenään sekoitella, voivat kuulemma saostua, joten kertokaa viisaammat jotain konkreettista näistä aineista.
Väri riippuu aineen valmistajasta, ei aineen laadusta. Esimerkiksi alukannelle voi yhdeltä valmistajalta olla tarjolla punaista ja toiselta sinistä ainetta. Tarkista että aine sopii alukannelle,jos sellainen on, nesteen värillä ei niin väliä koska ne ovat valmistajakohtaisia.
Saostumia on sattunut joidenkin VAG-konsernin aineiden kanssa mutta yleisesti ottaen näin ei tapahdu jos kummatkin nesteet ovat glykolipohjaisia.

Nopea googletus:
http://www.valvoline.fi/tuotteet/jaahdy ... laatu.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli

Jos sekoittaa ns. long-life ainetta tavallisen kanssa suositellaan että vaihtoväli olisi tavallisen mukaan.

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 16:06
Kirjoittaja Kuha
JussiA kirjoitti:- Pelkkää glykolia (vihreä) --> kiehuu 127asteessa, mutta lämpenee hitaammin.
Ihme juttu, olen käsittänyt että vaaka kallistuisi mielummin pelkän veden kannalle koska se johtaa lämpöä/jäähdyttää tehokkaammin. Korroosion takia glykolia kannattaa silti lisätä hieman lämpimissäkin oloissa.

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 19:15
Kirjoittaja JussiA
Kyllä vedellä tosiaan on parempi ominaislämpökapasiteetti, eli kyllä se glykoli lämpeää nopeammin. Tuossa kohtaa taitaa olla virhe. Mutta ehkäpä tuo korkeampi kiehumispiste on kuitenkin se syy miksi lämpimissä olosuhteissa glykolia käytettäisiin raakana.

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 18 Joulu 2009 20:31
Kirjoittaja pellamo
Punaista ei saa laittaa vihreän tai sinisen kanssa sekaisin.
Mulle on monesta paikkaa muistutettu ammattilaisten toimesta.
Syytä en tiedä mutta niin painokkaasti on sanottu että jopa tähän puupäähän on uponnut:-)
Samalta valmistajaltakin on sekä punaista että sini/vihreetä

Re: Eriväriset glykolit

Lähetetty: 21 Joulu 2009 13:41
Kirjoittaja Kuha
Yhteensopivuustaulukko:
http://www.eetcorp.com/antifreeze/Coolants_matrix.pdf

Tuolta näkee että väri ei ole välttämättä se määräävä tekijä vaikka pääsääntöisesti monet valmistajat niitä seuraavatkin. Jos on epävarma kannattaa vaihtaa nesteet kokonaan.

Valitettavasti taulukosta puuttuvat monet täällä myytävät tuotemerkit.