Sivu 1/2

Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 04 Joulu 2009 15:35
Kirjoittaja Lampila
Tuli aikalaisten kanssa keskustellessa ilmi että veneessäni on ollut alunperin asennettuna Volvo Penta moottori teholtaa noin 20 hp. Itse Volvon historiaa tietämätä, kysynkin minkälaisesta koneesta on mahtanut olla kysymys? Vene on veistetty 1922.

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 04 Joulu 2009 16:34
Kirjoittaja hb-77
unohda volvo. pelkä penta
olisko Penta C4 valmistettu 1910-1931/32 24 hv

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 04 Joulu 2009 18:49
Kirjoittaja Jape
Mulla on varmaan sellanen Penta kone verstaalla, voisin ottaa kuvan kun pääsen sinne seuraavan kerran

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 09 Joulu 2009 18:33
Kirjoittaja Jape
Muistaissani nappasin kuvan siitä koneesta. Kytkimen päällä on logo Penta motor. Vähän huono kuva on kun moottori on kaikkien romujen takana ja alla.

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 09 Joulu 2009 19:48
Kirjoittaja hb-77
tuo on 50luvun tuote. nykyteknikaa saa näpylöitä. mikäs olympia sulla oikein on siinä vieressä 2t80 vai 1t80 ?

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 09 Joulu 2009 20:27
Kirjoittaja Jape
2T80

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 10 Joulu 2009 09:59
Kirjoittaja Lampila
Kiitoksia tiedoista! Onkohan tuo Penta C4 minkä kokoinen kone? Huolettaa hieman kun veneeseen on jälkikäteen asennettu Fordson Major Olympian mekaanisella kytkimellä. Näinköhän Majori on paljonkin painavampi kuin Penta C4. Kuulopuheiden perusteella tuo Penta olisi ollut pikkuisen piikainen veneeseen mutta kulkenut silläkin lähes 15 solmua, mene ja tiedä näistä. Majorin ylimääräiset hevoset olisivat siihen nähden tervetulleita.

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 11 Joulu 2009 16:49
Kirjoittaja Donna 28
Ei se majorin kone siinä sinun veneessäsi tunnu missään, vaikka varmasti on huomattavasti painavampi, eikä varmasti vaikka olisi vieläkin painavampi, kun muistelen niitä sinun tilojasi siinä veneessä.
Donna 28

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 14 Joulu 2009 13:32
Kirjoittaja Lampila
Niin, katselin vanhaa venekirjaa vuodelta 1923 ja siinä muutamien 20-30 hevosvoimaisten koneiden painot huitelivat jopa yhdeksässäsadassa kilossa (900kg). Melkoisia malmeja. Se mikä siinä majorissa huolettaa on että se on niin iso rohjo ettei ajotilaan juuri muuta mahdu. Samoin paketti on niin pitkä että salongin ovet ovat törmäyskurssilla vaihteen ja kardaanin kanssa.
Jollain tapaa kiinnostaisi joku vanha Wickström. Paljonko tollasessa W3 löytyy hevosia? Kannnattaisiko sellaista edes harkita?

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 14 Joulu 2009 16:12
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
No tuo w-3 on jo aika moderni, tai ei moderni, mutta kuitenkin. Jostain olen kuullut, että w-3 olisi ollut jäähdytyksen kanssa ongelmia, yksi pytty lämpee likkaa. Viisaammat kertokoon w-3:n hyvistä ja huonoista puolista enemmän.
Tällä palstalla on tällä hetkellä myynnissä vanha wikun nelonen,
http://puuvene.fi/index.php?/component/ ... temid,108/" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse harkitsin tuon ostoa vakavasti, mutta on turhan iso minun veneeseeni. Tuosta saattaisi olla hyvä kone, tai onkin. Ajotunteja tuossa ei ainakaan ole, on ollut varageneraattorina. Myyjä osaa kertoa tuosta koneesta paljon enemmän. En halua mainostaa tuota konetta, mutta se on jo tarpeeksi vanahnaikainen vanhaan salonkiveneeseen.
Salonkiveneesi tulee varmaankin lähinnä fiilistelykäyttöön, ikääkin sillä on jo niin paljon, että mielestäni veneeseen kuuluisi sen ajan kone.
Tämä on siis vain minun mielipiteeni.

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 15 Joulu 2009 10:26
Kirjoittaja Lampila
Tuo nelipyttyinen on kyllä komea moottori. Meillä ikävä kyllä myös rouva saattaa käynnistellä venettä joten en uskalla veivikäynnisteistä hankkia. Fiilistellä on tarkoitus mutta myös ajaa ja veneillä joten hieman moternimpaa pitäisi olla. Itsellä kyllä sydän sykkisi enempi tuollaiselle mustan raudan ja messingin pyhälle liitolle. Katselin yhtä myynnissä ollutta W3 moottoria ja siinä silmään pisti palanut maali yhden sylinterin kohdalla, olisiko syynä ollut juuri tuo mainitsemasi ylikuumeneminen? Onko kuulapää Wikulla tietoa W3:n tehosta lienee ollut 30-35hv?

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 15 Joulu 2009 10:46
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Lampila kirjoitti: Onko kuulapää Wikulla tietoa W3:n tehosta lienee ollut 30-35hv?
Eihän se ole kuin 17 hv se teho. 1700 kierroksella tuon mukaan. 19 hv 2000 r/min.
Nähtävästi 17 hv on jatkuva teho.

http://www.sci.fi/~oh2bio/wiki/wiki.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 15 Joulu 2009 11:02
Kirjoittaja jansix
kyllähän tuohon wikkeen voi startin asentaa vaikka paikkaa siinä ei olisi. startti jostain autosta/veneestä samoin hammaskehä siteen hammaskehän keskitys vauhtipyörään etupuolelle ja startille jämerät kinnikkeet. tämmösiä oon nähny ja toimivia ovat olleet

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 15 Joulu 2009 12:43
Kirjoittaja Lampila
Pieneksi jää tehojen puolesta tuo W3, täytyy unohtaa.
Kyllähän sen startin voisi rakentaa mutta sääli silpoa hienoa vanhaa konetta. Päätyköön jollekulle joka voi köyttää sellaisena kuin se on.

Onko hyviä ehdotuksia teholuokassa 25-35hv...

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Lähetetty: 15 Joulu 2009 13:33
Kirjoittaja Mile
Ihan mielipiteenä vain, ei siis hengitellä herneitä! Mun mielestä joku -50 - -60 luvun kone 1920 luvun veneessä on ihan sama kuin 1980 luvun 2-t Yammu 1950 luvun veneen perässä - eli kun ei ole aito niin ei ole aito, ei siis samalta aikakaudeltakaan.

Ellei jostakin löydä aitoa museokonetta ja saa sellaista toimimaan, ja ellei sellainen aito alkuperäinen ole edes tavoitteena, niin mites ols joku Volvon MB20 tai vastaava siis näitä Amatsonista tuttuja B16-B20 koneita, joista tehoja venekäytössä ollut joku 40-50 hp.

Jos raha ei ratkaise, niin aivan passeli vaihtoehto voisi olla joku Kubota-pohjainen pikkudieseli ; ovat luotettavia työjuhtia, eikä kulutuskaan vie vararikkoon.

Ja sadan vuoden kuluttua tuo tämän hetken uusi kone näyttää sen ajan katsojasta aivan yhtä vanhalta kuin nuo vikut ja muut kuulapäät - 20 luvun veneessä mikä tahansa myöhemmän ajan vekotin on joka tapauksessa jälkikäteen asennettu "tarvikemoottori" .