Sivu 1/3

Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 12 Marras 2009 16:55
Kirjoittaja ainur
Paljon tossa vesivoidellussa "perälaakerissa",ilmeisesti kumisessa, sallitaan välystä? Akselin päästä tuntuu n. millin klappi. Vesillä en huomannu mitään erikoista tärinää... 8} Akseli on 30mm.

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 13 Marras 2009 10:17
Kirjoittaja kaller
Olen itse miettinyt ihan samaa, mulla siinä tosin "laakerin" virkaa toimittaa messinkinen holkki. Klappia tuntuisi itellä olevan kanssa sellaisen millin verran ja sama 30mm akseli on mullakin.

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 13 Marras 2009 11:21
Kirjoittaja wikumies
milli vielä menee holkin kanssa täytyy ollakin vaseliini/vesi välys jos tulee liikaa klappia se alkaa syödä pesää

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 13 Marras 2009 11:27
Kirjoittaja Veli-Matti
Emmää tijjä mutta mun mielestä milli alkaa alkaa olemaan välyksenä jo sitä luokkaa että laakerin vaihtoa olisi syytä alkaa suunnittelemaan vakavasti. Kyllä noin iso välys alkaa jo kuormittamaan vannasputken ja akselin muitakin osia.
"Muutama kymppi" taitaa olla moneltakin taholta suositus ja se on käsittääkseni lähempänä puolta milliä kuin milliä...

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 13 Marras 2009 12:26
Kirjoittaja bonito
Jos on muovikuorinen kumilaakeri, sitä voi hieman "elvyttää", kun sorvauttaa happosen holkin, jonka reikä on vaikka kaksi milliä pienempi kuin muovikuorisen laakerin ulkomitta eli holkin seinämä vahvuus on 1mm. Sitten painaa prässillä sen kuluneen perälaakerin sinne holkkiin. Jos se ei sellaisenaan ei mahdu akselin päälle, voi siitä laakeripinnasta sorvata hiukan pois. Vesiurat hieman pienenevät, mutta en uskoisi sen haittaavan. Näin siirsin kerran kalliin Kanadalaisen muovisen perälaakerin hankintaa muutamalla vuodella.

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 13 Marras 2009 13:09
Kirjoittaja kaller
Sen takia tuo tuli itselläkin irroitettua että akselia liikuttamalla tuntuu jo selkeä klappi. Täytyypä vielä mittailla tarkemmin tuo minkä verran sitä siinä on ja hoitaa tässä talvella kuntoon jos vaihtoa vaatii. Tutut höyrykonemiehet olivat vain sitä mieltä että paksumpaa vaseliinia sekaan niin kyllä se siitä. Tosin mieluummin vaihtaa ajoissa tuon ja selviää halvemmalla kun vuoden päästä sitten akselin.

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 13 Marras 2009 17:34
Kirjoittaja ainur
Pitääpä jostain lainata heittokelloa, et näkee tarkemmin. Voihan se ollakin vain muutama kymppi...
Kyllästämisen aikana "voitelureikiin" valui pöötä ja sieltä alamäkeen laakerille... :-( Ois pitäny tukkia ne ennen kyllästystä .En tiedä josko laakeri pyöri kuivana jonkun aikaa... 8}

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 15 Marras 2009 21:52
Kirjoittaja Veli-Matti
Mihin sitä perälaakerivälyksen välyksen mittauksessa heittokelloa tarvitsee? Helpommin onnistuu työntömitalla kun ei tarvitse hakea kiinnityspaikkaa kellolle...

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 16 Marras 2009 19:06
Kirjoittaja ainur
Kellossahan pitää olla jalka, joka vaikka pöllin päälle akselin viereen. Kylhän se tönärilläkin, mut.... :)

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 16 Marras 2009 20:01
Kirjoittaja Veli-Matti
Vaikka siinä olisi minkälainen pölli vieressä niin tönärillä mitta välyksen muutamassa sekunnissa ja sillä sipuli... ;-)
Mutta kyllä sen välyksen pystyy mittaamaan mikrometrilläkin jos haluaa.

Jos nyt on tarpeen käyttää minkäänlaista mittaa sillä ihmiskäsi yhdistettynä tuntoherkkyyteen on varsin tarkka mittalaite jonka tarkkuus riittää täysin perälaakerivälyksen mittaamiseen...

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 16 Marras 2009 22:26
Kirjoittaja pellamo
Sama olis yrittää "lumpeenlehtien välien" mittausta kun kumilaakerin välystä yrittää mitata.
Vaikkei oireita värinöistä yms. oliskaan niin terve epäilys ja laakerin mahdollinen ikä antaa aiheen vaihtaa se....Eihän se ole edes kallis tapa säilyttää mielenrauha.

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 17 Marras 2009 19:04
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä se "liian väljä" perälaakeri on ihan samalla tapaa väljä oli se metallia, puuta tai kumia.
Tosin ehkä väljyyden mittatoleranssi voi olla aikalailla erilainen puisessa perälaakerimateriaalissa kuin kumisessa sillä vaatimukset ovat hieman erilaiset mm. kierrosluvun ja konetehon osalta...

Jos olisi nestepaineella keskittyviä perälaakereita niin sitten mittaamisessa olisi todellakin "lumpeenlehtien makua" ;-)

Oikein asennettu kumilaakeriholkki on helppo vaihtaa eikä ole 30mm kokoluokassa edes kallis eli sen kanssa ei juuri kannata ruveta pihistelemään tai menettämään mielenrauhaa yöunineen pohtimalla onko se liian väljä vai ei kuten Pellamo tuolla edellä jo sanoi.

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 17 Marras 2009 20:05
Kirjoittaja ainur
Onko puusta tehtyjä perälaakereita ? Eihän nää hommelit nyt nii vakavia ole et yöunet menis :) Ja helppohan tuo vene on nykästä vaikka kesken ajokauden ylös huoltohommia varten :)

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 17 Marras 2009 21:43
Kirjoittaja Veli-Matti
Juu, on niitä ollut aikoinaan, joko tehdastekoisina tai sitten ne ovat olleet kyläseppien tekeleitä eikä tästä ole kovinkaan monta vuotta kun sorvailin yhteen vanhaan fiskariin holkin mogambo-kovapuusta - jäi puukkotarpeista ylimääräiseksi.
On niitä puulaakereita ollut jopa perämoottorien voimansiirrossa ja joidenkin alkuaikojen polttomoottoreiden "petilaakereina"...

Re: Perälaakerin välys ?

Lähetetty: 18 Marras 2009 07:48
Kirjoittaja Mile
Puisia laakereita käytettiin aikoinaan isoissa laivoissakin, oikeissa höyrylaivoissa. Turuus toimi Crihton-VUlcanin telakka, jossa noita kaiketi vihon viimeisinä tekivät. Muualta ei tainnut enää löytyä noiden (suurten) puulaakerien osaajia.

Jossakin kirjassa taisi olla noihin mitoitusohjeetkin, pitää kattoa jos vielä löydän.