Sivu 1/2
Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 09 Marras 2009 10:17
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,
Elikkä ekoja ajoja tällä keväällä ajellaan 50 hv johnsonilla. Kone näyttäisi pelaavan OK, mutta kysymysmerkkinä on että pitäisikö trimmin (koneen trimmi) toimia myös täydessä vauhdissa ?
Trimmi pelittää pienillä vaihdeilla kun ei olla vielä plaanissa OK, mutta täydessä vauhdissa ei ainakaan potkurin voimaa vastaan jaksa painaa.
Missäs voisi olla vika jos pitäisi toimia myös kovassa vauhdissa ?
On se syksy vaan merellä hieno.
-Matti
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 09 Marras 2009 10:31
Kirjoittaja Notreal
Pitäisi toimia.
Trimmin pitäisi olla kaksi nopeuksinen.
Alhaalta ylöspäin nostettaessa trimmi toimii "hitaalla" ja "vahvalla" teholla joka jaksaa nostaa potkuria vastaan,
kun trimmi on noussut jotakuinkin niin ylös että putkuri nousee vedestä, antaa rikin "asentokytkin tiedon" joka
vaihtaa trimmin nopealle, mutta heikommale teholle, jotta ihan ylös nostaminen on nopeampaa....
Kokeile trimmin nostamista ihan ala-asennosta kokonaan ylös veneen ollessa paikallaan ( kone sammuksissa ).
Jos teho / nopeus eroa ei ole selkeästi havaittavissa, saattaa rikin asentokytkin olla rikki ja toimia kokoajan sillä nopealla
teholla joka ei jaksa ajossa "taistella" potkuria vastaan...
Jos teho / nopeusero toimii, saattaa pumpun sähkökytkennässä olla kontaktiongelma ja pumppu ei saa täysiä jännitteitä
jolloin teho jää puutteelliseksi.
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 09 Marras 2009 11:55
Kirjoittaja Ande
Öljyä tarpeeksi??
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 09 Marras 2009 12:12
Kirjoittaja Notreal
Ande kirjoitti:Öljyä tarpeeksi??
Minulla on sellainen mielikuva, että öljyn vajaus ei vaikuttaisi voimaan,
vaan keskeyttäisi nousun ennenkuin riki on noussut ylös.
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 09 Marras 2009 16:32
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,
Trimmin öljystä ei mitään käsitystä, mutta nousee kyllä ylös asti.
Kaveri pelotteli että oli vaihtanut triimiin öljyt johonkin perämoottoriin oli mennyt kuulemma "p*sk*ksi" koko värkki.
Onkos kellään tietoa tästä proceduurista (kone alas ja runtuauki ja uudet tilalle vai kone tiettyyn kulmaan ja ruuveja ja ilmausta satunnaisista ruuveista ja öljyt silmille ....) ja mitä öljyä pitäisi laittaa ?
-Matti
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 09 Marras 2009 16:42
Kirjoittaja Notreal
Ai niin....
Tuli vielä mieleen ruuvi, josta avaamalla voi rikiä nostaa käsin.
On siis jonkinmoinen ohitus hydraulipaineille.
Jos kyseinen ruuvi ei ole "tiukasti" kiinni, voi ainakin teoriassa osa paineesta
virrata ohi sylinterin ja aiheuttaa tehottomuutta...
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 10 Marras 2009 13:16
Kirjoittaja js
Re: JS:n linkin käännös
Lähetetty: 10 Marras 2009 14:35
Kirjoittaja Jude
Tässä alkuperäinen teksti:
"Welcome to iboats ozblower!The units are self bleeding but there is a way to do it. Once the TNT unit is back together and on the engine, raise the engine all the way up and fill the reservoir. Now cycle the engine up and down 3 to 4 times and leave it up. Top of the reservoir again and repeat the up and down cycle. Just remember to leave the engine all the way up when you check the reservoir.You will probably have to add fluid as you raise the engine the first couple times if the reservoir is dry. And when you add fluid, put the plug in lose so air can escape. Once you get it to where you don't have to replace the fluid, it's full and ready to go."
Jonkinlainnen käännös:
Yksiköt ovat itseilmaavia, mutta se on tehtävä oikein. Kun TNT-yksikkö on jälleen kasassa ja moottorissa kiinni, nosta moottori aivan ylös ja täytä säiliö. Nyt liikuta moottoria ylös ja alas kolmesta neljään kertaan ja jätä se ylös. Täytä säiliö jälleen ja toista ylösalas liikuttaminen. Muista jättää moottori yläasentoon, kun tarkista nesteen korkeutta säiliössä. Saatat joutua lisämään nestettä parilla ensimmäisellä kerralla, jos säiliö on kuiva. Kun lisäät nestettä, jätä tulppa löysälle, että ilma pääsee poistumaan. Kun nestepinta on ylhäällä, sitä ei tarvitse enää lisätä. Kone on nyt valmis ajoon.
Ps. en ole ikinään lisännyt trimmiin nestettä, mutta tuollaisen käännöksen tein.
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 10 Marras 2009 15:43
Kirjoittaja TeddyDiver
Osaisko kukaan heittää sitten vinkkiä mistä kannattas etsiä trimmiä >20v vanhaan 45Marineriin (l. Mercury)...
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 10 Marras 2009 16:16
Kirjoittaja Pukatti
Notreal kirjoitti:Ai niin....
Tuli vielä mieleen ruuvi, josta avaamalla voi rikiä nostaa käsin.
On siis jonkinmoinen ohitus hydraulipaineille.
Jos kyseinen ruuvi ei ole "tiukasti" kiinni, voi ainakin teoriassa osa paineesta
virrata ohi sylinterin ja aiheuttaa tehottomuutta...
Minulla oli Bravossa (perävetolaite) jossa erillinen pumppu, kanssa vika ettei jaksanut nostaa trimmiä potkurin työntövoimaa vastaan. Lopulta siitä tuli semmonen että ilman kuormaakin välillä nousi ja välillä ei...(siis vetolaite)...
Vika löyty sitten ylikuormaventtiileistä joita on kaksi eli molempiin suuntiin omansa. Pumppuyksikön päällä on kaksi 6-kanttitangon pätkää ja kun ne avaa löytyy sieltä jousipaineistettu kuula. Kuulat olivat kokoa jotain 3/16" eli n. 4,7mm. Niihin oli kumpaankin syöpynyt kynnelläkin tuntuva rengasmainen ura ja kun kuula kääntyi toiseen asentoon siinä reiän päällä muutti se trimmin ominaisuuksia. Euron vika pilasi melkein kaksi kesää ennenkuin se selvisi. Näki muuten öljystäkin että se oli vaahtomaista.
Luulen että perämoottoreissa on ihan sama periaate ylipaineventtiilinä.
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 10 Marras 2009 17:41
Kirjoittaja js
suoraa_huutoa kirjoitti:
Trimmi pelittää pienillä vaihdeilla kun ei olla vielä plaanissa OK, mutta täydessä vauhdissa ei ainakaan potkurin voimaa vastaan jaksa painaa.
Sitten on vielä sekin otettava huomioon, että trimmi ja tiltti eivät ole sama asia, eli ainakin ennen vm -90 trimmi hoitaa ala-asennosta ensimmäiset 15 astetta (muistaakseni), minkä jälkeen tiltti ottaa tehtäväkseen nostamaan yläasentoon asti. Eikä tiltti toimi yli 1500 kierroksen nopeuksilla, jottei hukka perisi

.
Vanhemmissa trimmeissä on kaksi erillistä sylinteriä, joista toinen trimmi- ja toinen tilttisylinteri. Uusimmissa on vain yksi sylinteri, mutta kai siinä on vastaava tomintaperiaate.
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 10 Marras 2009 17:57
Kirjoittaja Simon
Niin ja vanhemmissa koneissa ei ollut trimmiä ollenkaan, ainoastaan kippi (tilt) esim. 80 luvun nelikymppisessä Yamahassa oli ainoastaan kippi, (ainakin vakiomalleissa).
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 10 Marras 2009 18:02
Kirjoittaja Notreal
Tosivanhoissa koneissa ei ollut konetta ollenkaan, vain pelkkä mela.
Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 11 Marras 2009 11:32
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Vinkkejä sataa tältä palstalta todella ripeästi. Kaikki varmaan koittaa päästä vaimoa karkuun koneelle.
Niin varaosia ja tarvikkeita saa perämoottoripurkaamosta hinnoista en tiedä.
Osaan heti sanoa, että kone ON (oletus perustuu siihen että en jaksa soutaa näin isolla veneellä yli 20 solmua

).
Koneen mallinumero on: AJ50TLESR
http://www.marineengine.com/parts/model ... ost80.html
Eli Ausralian johnson 50 hv, Tilt & trim & electric start, 20" pitkä vaihteisto, vm-90.
Eli pitäs olla toi trim ja tilt jollei joku purkanut pois.
Niin ja tässä kone jos siitä nyt trimmiä voi analysoida (ja ainahan sitä voi):
Vaihde/kaasu hallinta laitteessa on joku ihme rulla avaimen alla ja ei ole käsitystä mitä se tekee. Olisko tyhjäkäynti ? ja sen alapuolelta lähtee johto(suojavaipan sisällä yksi johto) joka on joskus lähtenyt johonkin (nyt vedetty sivareilla poikki). Niin kuvasta poikki olevaa johtoa ei oikein näe, koska avaimen kellunta pimpula on päällä. Jossain kuvissa olen nähnyt saman säätimen ja näyttäisi että se menee kaukohallinta laitteeseen jotenkin takaisin, mutta ei käsitystä mitä varten tämä johto on. Toivottavasti ei liity trimmiin.

Re: Perämoottorin trimmin voima ?
Lähetetty: 11 Marras 2009 20:40
Kirjoittaja js
Kyseinen avaimen alla oleva "rulla" on kaasukahvan kitkansäätönuppi. Sen alla olevasta suojavaipasta (accessory connector) saa virtaa esimerkiksi mittareita varten, siitä lähtevä katkaistu johto on ilmeisesti tuonut virtaa trimmimittarille. Liittimestä saa myös tarvittaessa signaalin kierroslukumittarille.