Amatöörit ja VolvoPenta MD32
Lähetetty: 07 Marras 2009 19:17
Vaikka jotain muita moottoreita (veneenkin jopa) onkin tullut joskus takavuosina räpellettyä niin dieseliä meistä tämän -65 valmistuneen mahonkipaattiprojektin omistajista kumpikaan ei ennen ole ronkkinut edes pintapuolisesti. Internetin tekstejä on luettu parhaan mukaan mutta ei niistä kyllä kaikkea selvitä. Varsinkin kun mielipiteitä on monia ja koneita erilaisia. Mitäs tämmöselle -70 vuoden VolvoPenta md32 dieselille tarvitsee oikeastaan kausihuoltona tehdä? Polttoaine- ja öljynsuodattimet varmaan tietty vaihtoon mutta mites noin muuten.
-Tarviiko dieseliin tunkea jotain lisäainetta talveksi ja konetta käyttää kunnes se on suuttimissa asti? Mitä ainetta se mahtaisi sit olla ja mistä ja millainen purkki ja ja...
- Öljyjen vaihtaminen: Onko paheksuttavaa jos tekee sen vasta keväällä ja antaa koneen talvehtia vanhoissa öljyissä (joilla ei ole kuitenkaan ajettu hirveän montaa tuntia) Mitä öljyä tähän koneeseen kannattaa laittaa?
Vaihdettiin jäähdytysvedet huuhtelun jälkeen glykolisekoitukseen (makeavesipuolella vanhat vedet olivat muuten ihan kaakaon väristä ruostepuuroa...) sekä ajettiin merivesipuolelle myös huuhtelun jälkeen glykolia kunnes tuli pakoputken päästä samaa kamaa ulos. Ajattelin vaihtaa makeavesipuolelle keväällä vielä kerran uudet glykoli+vesi litkut jos talven aikana olis irronnu vähän lisää vanhoja ruosteita pois koneen sisältä.
- Konetta käytettiin hetken aikaa kuivalla maalla syöttämällä merivesipuolelle makeaa vettä (hankalasti kikkaillen). Jäi askarruttamaan ehtiköhän kone lämmitä riittävästi jotta se uusi makeavesipuolen glykolikoktail pääsi mahdollisesta termostaatista eteenpäin kaikkialle koneeseen. Lämmönvaihdin ainakin oli ihan reilusti lämmin kun kädellä kokeili pintaa. Villejä arvauksia aiheesta? Vai olenko vain simppelisti hakoteillä tän termostaattihuolen kanssa? Ei viittis ihan kuitenkaan riskeerata lohkon halkeamista tai muita vähemmän mukavia ylläreitä heti ekana talvena omien aloittelijan tunarointien takia.
- Mistä tähän koneeseen kannattaa ostaa tarvikkeet ja löytyisköhän jostain luettelosta vastaavia tarvikeosia? Impelleri, öljy- ja polttoainesuodattimet, tulpat jne
-Tarviiko dieseliin tunkea jotain lisäainetta talveksi ja konetta käyttää kunnes se on suuttimissa asti? Mitä ainetta se mahtaisi sit olla ja mistä ja millainen purkki ja ja...
- Öljyjen vaihtaminen: Onko paheksuttavaa jos tekee sen vasta keväällä ja antaa koneen talvehtia vanhoissa öljyissä (joilla ei ole kuitenkaan ajettu hirveän montaa tuntia) Mitä öljyä tähän koneeseen kannattaa laittaa?
Vaihdettiin jäähdytysvedet huuhtelun jälkeen glykolisekoitukseen (makeavesipuolella vanhat vedet olivat muuten ihan kaakaon väristä ruostepuuroa...) sekä ajettiin merivesipuolelle myös huuhtelun jälkeen glykolia kunnes tuli pakoputken päästä samaa kamaa ulos. Ajattelin vaihtaa makeavesipuolelle keväällä vielä kerran uudet glykoli+vesi litkut jos talven aikana olis irronnu vähän lisää vanhoja ruosteita pois koneen sisältä.
- Konetta käytettiin hetken aikaa kuivalla maalla syöttämällä merivesipuolelle makeaa vettä (hankalasti kikkaillen). Jäi askarruttamaan ehtiköhän kone lämmitä riittävästi jotta se uusi makeavesipuolen glykolikoktail pääsi mahdollisesta termostaatista eteenpäin kaikkialle koneeseen. Lämmönvaihdin ainakin oli ihan reilusti lämmin kun kädellä kokeili pintaa. Villejä arvauksia aiheesta? Vai olenko vain simppelisti hakoteillä tän termostaattihuolen kanssa? Ei viittis ihan kuitenkaan riskeerata lohkon halkeamista tai muita vähemmän mukavia ylläreitä heti ekana talvena omien aloittelijan tunarointien takia.
- Mistä tähän koneeseen kannattaa ostaa tarvikkeet ja löytyisköhän jostain luettelosta vastaavia tarvikeosia? Impelleri, öljy- ja polttoainesuodattimet, tulpat jne