Amatöörit ja VolvoPenta MD32

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Amatöörit ja VolvoPenta MD32

Viesti Kirjoittaja freq » 07.11.2009 20:17

Vaikka jotain muita moottoreita (veneenkin jopa) onkin tullut joskus takavuosina räpellettyä niin dieseliä meistä tämän -65 valmistuneen mahonkipaattiprojektin omistajista kumpikaan ei ennen ole ronkkinut edes pintapuolisesti. Internetin tekstejä on luettu parhaan mukaan mutta ei niistä kyllä kaikkea selvitä. Varsinkin kun mielipiteitä on monia ja koneita erilaisia. Mitäs tämmöselle -70 vuoden VolvoPenta md32 dieselille tarvitsee oikeastaan kausihuoltona tehdä? Polttoaine- ja öljynsuodattimet varmaan tietty vaihtoon mutta mites noin muuten.

-Tarviiko dieseliin tunkea jotain lisäainetta talveksi ja konetta käyttää kunnes se on suuttimissa asti? Mitä ainetta se mahtaisi sit olla ja mistä ja millainen purkki ja ja...

- Öljyjen vaihtaminen: Onko paheksuttavaa jos tekee sen vasta keväällä ja antaa koneen talvehtia vanhoissa öljyissä (joilla ei ole kuitenkaan ajettu hirveän montaa tuntia) Mitä öljyä tähän koneeseen kannattaa laittaa?

Vaihdettiin jäähdytysvedet huuhtelun jälkeen glykolisekoitukseen (makeavesipuolella vanhat vedet olivat muuten ihan kaakaon väristä ruostepuuroa...) sekä ajettiin merivesipuolelle myös huuhtelun jälkeen glykolia kunnes tuli pakoputken päästä samaa kamaa ulos. Ajattelin vaihtaa makeavesipuolelle keväällä vielä kerran uudet glykoli+vesi litkut jos talven aikana olis irronnu vähän lisää vanhoja ruosteita pois koneen sisältä.

- Konetta käytettiin hetken aikaa kuivalla maalla syöttämällä merivesipuolelle makeaa vettä (hankalasti kikkaillen). Jäi askarruttamaan ehtiköhän kone lämmitä riittävästi jotta se uusi makeavesipuolen glykolikoktail pääsi mahdollisesta termostaatista eteenpäin kaikkialle koneeseen. Lämmönvaihdin ainakin oli ihan reilusti lämmin kun kädellä kokeili pintaa. Villejä arvauksia aiheesta? Vai olenko vain simppelisti hakoteillä tän termostaattihuolen kanssa? Ei viittis ihan kuitenkaan riskeerata lohkon halkeamista tai muita vähemmän mukavia ylläreitä heti ekana talvena omien aloittelijan tunarointien takia.

- Mistä tähän koneeseen kannattaa ostaa tarvikkeet ja löytyisköhän jostain luettelosta vastaavia tarvikeosia? Impelleri, öljy- ja polttoainesuodattimet, tulpat jne

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Amatöörit ja VolvoPenta MD32

Viesti Kirjoittaja ainur » 07.11.2009 21:27

Tossa tarinaa
viewtopic.php?f=5&t=6086&p=33936&hilit= ... lto#p33936" onclick="window.open(this.href);return false;
Pumpulle ja suuttimille 2-T öljyllä terästetty diesel talveksi, 4 porsenttia riittää
Jos öljyt on "uudet", en vaihtais.
Makeavesipuoli kannattaa huuhdella kunnolla vastavirtaan ennen uusia nesteitä, ilman termaria.
Termarin pitää aueta, että glykolit pääsee joka paikkaan. Eli ylävesiletku kuumaksi tai lämpömittaria seuraamalla. Tosin termarissa on yleensä pieni reikä, josta ilmat pääsee ajan kanssa, ja järjestelmä täyttyy. Mut vaihtimen korkki pitää olla auki.
Imperellejä löytyy esim. Biltemasta ja suotimia autotarvikeliikkeistä :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Upponalle
Viestit: 34
Liittynyt: 25.08.2006 12:56
Paikkakunta: Upinniemi

Re: Amatöörit ja VolvoPenta MD32

Viesti Kirjoittaja Upponalle » 07.11.2009 23:12

Tuosta osoitteesta löytyy workshop manual kyseiselle koneelle, jos sulla ei sellaista jo ole.

http://www.motoren.ath.cx/download.php? ... AQD32A.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos linkki ei toimi, niin http://www.motoren.ath.cx" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä Volvo Penta ja sieltä sitten MD/AQD 21-32 workshopmanual.

Sieltä löytynee joitakin huolto-ohjeita.

Vastaa Viestiin