Sivu 1/1
Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 09:08
Kirjoittaja mjy
Ongelma ei ole sinänsä uusi, mutta tuntui viime kesänä hivenen lisääntyneen entisestä.
Eli esimerkiksi tyhjäkäynnillä konetta käytettäessä syntyy pakoputken ulkopuolelle pieniä rasvatäpliä. Eikä sillä ole merkitystä onko kone kylmä vai lämmin.
Kone on turboahdettu 180 hv suora kutonen.
Kone ei savuta eikä likaa peräpeiliä ja toimii muutenkin hyvin. Suuttimet on uusittu viisi vuotta sitten.
Öljyä kului kesän ajoissa 80 tunnin aikana mittatikun ylämerkistä noin puoliväliin, joka merkitsee noin kahta litraa. Öljyä ei täten tarvinnut edes lisätä. Ja kyllähän vanha kone saa vähän öljyä viedä, en ole tuostä määrästä sinänsä mitenkään huolissani.
Mutta noi rasvatäplät vedessä alkaa häiritsemään, vaikkakin ne on yksittäisiä täpliä joita syntyy.
Mielestäni vaihtoehtoja on kaksi, joko tihkuu öljyn lämmönvaihtimen läpi tai turbon läpi.
Jos vika on lämmönvaihtimessa, voisiko tihkuminen olla noin kovin pientä. Vai irroitanko turbon ja vien huoltoon.
Vai onko vielä joku muu vaihtoehto ?
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 09:32
Kirjoittaja Notreal
Minulla öljyä ilmestyi myös pakoputkesta....
Tosin vuoto oli luokkaa 2L / h.
Itse sain varmuuden vaihtimen pettämisestä kun irroitin menopuolen vesiletkun
ja totesin sen olevan sisälpuolelta öljyinen.
Sinun "vuoto" on kuitenkin niin pieni että voipi havaitseminen kyseisellä tavalla olla vaikeaa.
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 10:59
Kirjoittaja ainur
Voipi olla palamatonta löpöä....Jos gygoli on ja öljyt on ok., niin tuskin syytä huoleen. Turbokin voi falskata hiukan läpi. Mut kulutus 2l / 80 h ei tunnu kovin kummoselta.

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 11:10
Kirjoittaja Notreal
Pystyyköhän löpö ja öljyläikän erottamaan mitenkään ulkonäöstä?
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 11:27
Kirjoittaja ainur
Notreal kirjoitti:Pystyyköhän löpö ja öljyläikän erottamaan mitenkään ulkonäöstä?
Jaa-a. Se tarttis varmaan kokeilla. Eiköhän ne samalla tavalla leviä veteen joutuessaan. Värisävy voipi olla toinen....Jäisköhän löpöstä punainen laikku...

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 12:44
Kirjoittaja CC
Ihan pelkästään putkista irronneet nokihippusetkin värjää vettä öljyisen näköiseksi. Jos nuo esiintyy erillisinä laikkuina, niin
veikkaisin vaan tuota.
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 14:51
Kirjoittaja mjy
Noi nokihiput ymmärtäisin jos esim mustaisi peräpeiliä mutta kun ei
ja kun kone tärähtää hienosti tulille ilman kylmäsavutusta niin jotenkin
tuntuisi siltä että kysymys ei ole noesta eikä palamattomasta löpöstä.
Glygolit ei häviä mihinkään. Mutta kun tuntuu että tuo lisääntyy niin
niin onhan se oire jostain.
Väristä muuten että mielestäni niissä vivahtaa sinertävää
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 17:37
Kirjoittaja Notreal
Öljy-, bensa-, löbö- ja muut läikät kun tuntuu välkehtivän välillä kaikissa sateenkaaren väreissä niin taitaa olla ympäristöstä kiinni minkä värisinä heijastelee ?
Mutta tiedän tunteen kun "öljyläikkä" veteen ilmestynyt. Jatkuvasti reissaa kieli keskellä suuta toinen silmä öljynpainemittarissa ja vähän väliä mittatikkua tutkimassa.
Jäähdytinkorjaamo johon vein oman vaihtimen "korjattavaksi" koeponnistivat sen.
Se voisi olla sopiva keino varmistaa asia vaihtimen osalta.
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 30 Loka 2009 17:50
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuleeko läikkiä myös jos nostaa tyhjäkäyntikierroksilta parikolmesataa kiekkaa ylöspäin?
Jos ei niin ei siellä taida olla mitään isompaa vikaa mutta jos vieläkin tulee niin pumpussa/suuttimissa tms ehkä jotakin häikkää.
80h ja pari litra öljyä on kuitenkin niin vähän että jos läikät on moottoriöljyä niin jos sitä poistuisi putkesta kaikilla kierroslukualueilla samaan tahtiin/kierros kuin tyhjäkäynnillä niin edes parikympin pönttö ei olisi riittänyt 80h ajossa öljynlisäykseen...
Pelkkää mutua mutta tuntuu siltä että jos painetta on takana viitisen kiloa niin pienestäkin reiästä menee tavaraa (sitä moottoriöljyä) huomattavasti enemmän kuin muutama desi 80 tunnissa. Valtaosa tuosta parin litran kulutuksesta taitaa olla sitä "vanhan koneen luonnollista öljynkulutusta". Kun yhden tutun troolarin kutoskanikassa oli öljynlauhduttimen pillissä " se oli kuule nuppineulanpistua palijon, palijon pienempi reikä" niin öljyä katosi tunnissa niin paljon että paineet loppuivat ajossa eli litratolkulla...
Mutta kyseessähän taitaa olla BMW?
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 01 Marras 2009 20:16
Kirjoittaja mjy
Joo
Bemarihan se.
Mutta itsekin ajattelen niin että jos lämmönvaihtimessa olisi todella vuoto, vuotaisi se huomattavasti enemmän kun "tipotellen".
Mutta en myöskään keksi muuta paikkaa kuin Turbon stefa, josta öljy pääsisi
raakana pakoputkeen.
Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä
Lähetetty: 01 Marras 2009 22:22
Kirjoittaja bonito
Peesaan V-M:ää tässä asiassa, ei tarvi olla kuin yhdessä suuttimessa alentuneet avautumispaineet, niin ruiskutus tapahtuu ennen ja jälkeen räjähdystä, osa jää palamattomaksi polttoaineeksi, eikä sitä tarvi olla kuin pienen pieni tippa, niin se näkyy vedessä. Vikissä oli hauska periaatekuva käyvästä dieselmoottorista,
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ing%29.gif" onclick="window.open(this.href);return false; , 2ltr/80h kulutus on normaalia ja menee ehkä savuna ilmaan.