Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
Paikkakunta: Vantaa

Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja mjy » 30 Loka 2009 09:08

Ongelma ei ole sinänsä uusi, mutta tuntui viime kesänä hivenen lisääntyneen entisestä.

Eli esimerkiksi tyhjäkäynnillä konetta käytettäessä syntyy pakoputken ulkopuolelle pieniä rasvatäpliä. Eikä sillä ole merkitystä onko kone kylmä vai lämmin.
Kone on turboahdettu 180 hv suora kutonen.
Kone ei savuta eikä likaa peräpeiliä ja toimii muutenkin hyvin. Suuttimet on uusittu viisi vuotta sitten.

Öljyä kului kesän ajoissa 80 tunnin aikana mittatikun ylämerkistä noin puoliväliin, joka merkitsee noin kahta litraa. Öljyä ei täten tarvinnut edes lisätä. Ja kyllähän vanha kone saa vähän öljyä viedä, en ole tuostä määrästä sinänsä mitenkään huolissani.

Mutta noi rasvatäplät vedessä alkaa häiritsemään, vaikkakin ne on yksittäisiä täpliä joita syntyy.

Mielestäni vaihtoehtoja on kaksi, joko tihkuu öljyn lämmönvaihtimen läpi tai turbon läpi.

Jos vika on lämmönvaihtimessa, voisiko tihkuminen olla noin kovin pientä. Vai irroitanko turbon ja vien huoltoon.

Vai onko vielä joku muu vaihtoehto ?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Loka 2009 09:32

Minulla öljyä ilmestyi myös pakoputkesta....
Tosin vuoto oli luokkaa 2L / h.
Itse sain varmuuden vaihtimen pettämisestä kun irroitin menopuolen vesiletkun
ja totesin sen olevan sisälpuolelta öljyinen.
Sinun "vuoto" on kuitenkin niin pieni että voipi havaitseminen kyseisellä tavalla olla vaikeaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja ainur » 30 Loka 2009 10:59

Voipi olla palamatonta löpöä....Jos gygoli on ja öljyt on ok., niin tuskin syytä huoleen. Turbokin voi falskata hiukan läpi. Mut kulutus 2l / 80 h ei tunnu kovin kummoselta. :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Loka 2009 11:10

Pystyyköhän löpö ja öljyläikän erottamaan mitenkään ulkonäöstä?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja ainur » 30 Loka 2009 11:27

Notreal kirjoitti:Pystyyköhän löpö ja öljyläikän erottamaan mitenkään ulkonäöstä?
Jaa-a. Se tarttis varmaan kokeilla. Eiköhän ne samalla tavalla leviä veteen joutuessaan. Värisävy voipi olla toinen....Jäisköhän löpöstä punainen laikku... ;-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja CC » 30 Loka 2009 12:44

Ihan pelkästään putkista irronneet nokihippusetkin värjää vettä öljyisen näköiseksi. Jos nuo esiintyy erillisinä laikkuina, niin
veikkaisin vaan tuota.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja mjy » 30 Loka 2009 14:51

Noi nokihiput ymmärtäisin jos esim mustaisi peräpeiliä mutta kun ei
ja kun kone tärähtää hienosti tulille ilman kylmäsavutusta niin jotenkin
tuntuisi siltä että kysymys ei ole noesta eikä palamattomasta löpöstä.

Glygolit ei häviä mihinkään. Mutta kun tuntuu että tuo lisääntyy niin
niin onhan se oire jostain.

Väristä muuten että mielestäni niissä vivahtaa sinertävää

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Loka 2009 17:37

Öljy-, bensa-, löbö- ja muut läikät kun tuntuu välkehtivän välillä kaikissa sateenkaaren väreissä niin taitaa olla ympäristöstä kiinni minkä värisinä heijastelee ?
Mutta tiedän tunteen kun "öljyläikkä" veteen ilmestynyt. Jatkuvasti reissaa kieli keskellä suuta toinen silmä öljynpainemittarissa ja vähän väliä mittatikkua tutkimassa.
Jäähdytinkorjaamo johon vein oman vaihtimen "korjattavaksi" koeponnistivat sen.
Se voisi olla sopiva keino varmistaa asia vaihtimen osalta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Loka 2009 17:50

Tuleeko läikkiä myös jos nostaa tyhjäkäyntikierroksilta parikolmesataa kiekkaa ylöspäin?
Jos ei niin ei siellä taida olla mitään isompaa vikaa mutta jos vieläkin tulee niin pumpussa/suuttimissa tms ehkä jotakin häikkää.
80h ja pari litra öljyä on kuitenkin niin vähän että jos läikät on moottoriöljyä niin jos sitä poistuisi putkesta kaikilla kierroslukualueilla samaan tahtiin/kierros kuin tyhjäkäynnillä niin edes parikympin pönttö ei olisi riittänyt 80h ajossa öljynlisäykseen...

Pelkkää mutua mutta tuntuu siltä että jos painetta on takana viitisen kiloa niin pienestäkin reiästä menee tavaraa (sitä moottoriöljyä) huomattavasti enemmän kuin muutama desi 80 tunnissa. Valtaosa tuosta parin litran kulutuksesta taitaa olla sitä "vanhan koneen luonnollista öljynkulutusta". Kun yhden tutun troolarin kutoskanikassa oli öljynlauhduttimen pillissä " se oli kuule nuppineulanpistua palijon, palijon pienempi reikä" niin öljyä katosi tunnissa niin paljon että paineet loppuivat ajossa eli litratolkulla...

Mutta kyseessähän taitaa olla BMW?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja mjy » 01 Marras 2009 20:16

Joo
Bemarihan se.

Mutta itsekin ajattelen niin että jos lämmönvaihtimessa olisi todella vuoto, vuotaisi se huomattavasti enemmän kun "tipotellen".

Mutta en myöskään keksi muuta paikkaa kuin Turbon stefa, josta öljy pääsisi
raakana pakoputkeen.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Öljyläikkiä jäähdytysvedessä

Viesti Kirjoittaja bonito » 01 Marras 2009 22:22

Peesaan V-M:ää tässä asiassa, ei tarvi olla kuin yhdessä suuttimessa alentuneet avautumispaineet, niin ruiskutus tapahtuu ennen ja jälkeen räjähdystä, osa jää palamattomaksi polttoaineeksi, eikä sitä tarvi olla kuin pienen pieni tippa, niin se näkyy vedessä. Vikissä oli hauska periaatekuva käyvästä dieselmoottorista, http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ing%29.gif" onclick="window.open(this.href);return false; , 2ltr/80h kulutus on normaalia ja menee ehkä savuna ilmaan.

Vastaa Viestiin