Sivu 1/1
glykolit vai kuiva
Lähetetty: 20 Loka 2009 20:55
Kirjoittaja sole
Onko jollain tietoa kannattaako merivesipuolelle jättää glykolit sisään vai ajaa se kuivaksi? Sen saa ainakin mun koneessa (Vetus) varsin kuivaksi kun ottaa pumpun siipipyörän pois ja tyhjentää äänenvaimenninpöntön vedestä (pakoputken alin kohta). Sitten kun käyttää pakoputken lämpimäksi (muttei polta) ja laittaa lopuksi pussin pakoputken suulle, niin varsin kuiva ilma jää pakoventtiilejä ja mäntiä vasten. Toinen vaihtoehto on jättää glykolit koneeseen (siis pakoputkeen), jolloin venttiilejä ja mäntiä vasten on 100% glykolivesihöyry koko talven. Onko arvon raadilla tai jollain tietoniekalla käsitystä kumpi tapa on ystävällisempi koneelle. Siis ruostuttaako tai aiheuttaako glykolivesihöyry hapettumia tai korroosiota.

Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 20 Loka 2009 21:15
Kirjoittaja ainur
Kunnollinen makeavesihuuhtelu riittänee, jos on suora jäähdytys, eli ei vaihdinta

Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 20 Loka 2009 21:53
Kirjoittaja Ande
Siis kyllä se glykoli silti siellä paikallaan on!
Ei sitä joka soppea kumminkaan saa aivan tyhjäksi ja estää korroosiota kumminkin..
Tai siis niin olen ainakin ajatellut?!?
Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 20 Loka 2009 21:54
Kirjoittaja simo
Täältä
jäähdytin nesteet ja tuotetiedote
tottakai pakkasnestettä
Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 20 Loka 2009 22:03
Kirjoittaja Veli-Matti
Aina kunnon lykkoolit joka ikiseen mahdolliseen koneeseen jos on vähänkin vesitilaa oli jäähdytys suora tai kiero...
Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 20 Loka 2009 22:21
Kirjoittaja simo
jos moottorissa (eteenkin vanhat pikku sätkyttimet) on taipumusta venttiilien jumittumiseen talven aikana ei olisi pahitteeksi vaikka tippakannulla ruiskuttaisi öljyä koneen käydessä imuilman mukana suoraan koneeseen niin että koko maailma on sinisenä.
Silleen huolletaan uppeluksissa olleita perämoottoreita. Kaikki sähköliittimet avataan kuivataan ja voidellaan. Puhalletaan paikat kuivaksi vaikka polyimurilla ellei muuta ole. Kone käynnistetään mahdollisimman nopeasti, käytetään kuumaksi ja ruiskutetaan tippakannulla öljyä kaasuttimeen niin paljon kun käynti sallii...
Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 21 Loka 2009 19:34
Kirjoittaja sole
Joo, sehän on selviö että ajan merivesikiertoon glykolit makean veden perään. Öljy ei myöskään ole pahitteeksi dieselin sekaan eikä myöskään imupuolelle. kysymys oli se että jätänkö ne glykolit merivesipuolelle (siis lähinnä pakoputkeen vai onko parempi jos pakoputki on kuiva?
Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 21 Loka 2009 22:18
Kirjoittaja raimå
Jossain huudeltiin että pakorööri kannattaa ottaa irti ja lyödä rätti pakosarjan kärkeen talveks. Perusteena oli että pakoputkeen jäävä neste aiheuttaa anyways korroosiota ylöspäin hengittäessään. Itse oon irroittanut glykolien ajamisen jälkeen talveks ja laittanu hengittävän rätin pakosarjan kärkeen. Tiedä häntä...
Re: glykolit vai kuiva
Lähetetty: 24 Loka 2009 14:14
Kirjoittaja Vandrock
Vaihtoehtona on hankkia riittävän järeä moottori. Paattini makeavesijäähdytteinen Perkins 3.152 vuodelta 1962 on talvehtinut aina ilman mitään talvihuoltoa. Usein on sentään ollut makeavesipuolella vähän glykolia joukossa, mutta usein on talvehdittu pelkällä Aurajoella tai vastaavalla. Öljyt ja suodattimetkin olen vaihtanut vääräoppisesti vasta keväällä, kun sormet ovat notkeammat. Toistaiseksi ei ole ongelmia esiintynyt. Vaikea siis sanoa kokemuksen pohjalta, mistä toimenpiteistä olisi oikeasti hyötyä.