Sivu 1/4

volvo penta mb 10 a pensa 14 hv

Lähetetty: 24 Syys 2004 21:15
Kirjoittaja jansix
eli tuommonen 2pyttynen sivuventtiili puksuttaja, on alkanut hukata ykkös pytyn puristuksia. onko kellään tieto löytyykö kannen tiivistettä, pakosarjan tiivistettä yms, vai pitääkö tehä ite kuparista, ite epäilen venttilii vikaa joko ne kantaa tai on palanut,manuaali ei sano muuta kun teetettävä volvon huololla, eli ilmeisesti luukku kyljestä auki ja jos kantaa, nostan kuppeja pittää hioa koska manuaalin mukaan venttiili varat säädetään hiomalla, se onnistuu kyllä koska töissä on masiina millä voi otta vaikka satikan kerrallaan. mutta kun ei oo tullu ikinä sivu vena konetta säädettyä, ilmeisesti aika simppeli homma. ainut että joutuu irrottaan imu/pakosarjan.

Lähetetty: 24 Syys 2004 22:17
Kirjoittaja Veli-Matti
Nakkasko Jansixi muka oikei kelepo vitsin? Taitaa nuo kelevolliset malamikasat ainaki kymmene astetta helepompia ku ne sun kutosmerkurut. Mitä nää turhia kyselet, aukase ölövinä mutikat ja kato mitä se on syöny. Ja käytä sitte ommaa järkiä nii kyllä se siitä tokenee.
Ruottirautaki on tehty merellä korijattavaksi jote kyllä luusis sullaki evväitte riittävä ;)
Ja jos ei riitä nii killauta mulle kälättimellä nii apua tullee vaikken koskaan oo nähäny Volovua ku villaukselta kopa alta...
Vakavasti ottaen, pystyt meltaamaan kannentiivisteen sähköhellalla mikäli sitä ei ole liimattu kiinni ja kaikki muut tiivisteet pystyt tekemään itse autotarvikeliikkeen tavarasta.

Lähetetty: 25 Syys 2004 09:39
Kirjoittaja veehoo
Moi,

jos ei kotikonstein kannentiiviste onnistu, niin Konetiiviste Lindgreniltä Mäntyharjulta löytyy. Omaan koneeseeni tilasin nelisen vuotta sitten ja hintaa oli jotain 40 eur. Yhteystietoja mulla ei ole valitettavasti tähän hätään antaa.

Lähetetty: 25 Syys 2004 10:25
Kirjoittaja Jape
Taitaa olla aika yleinen vika noissa koneissa että venttiilit jumittaa. Ruoste ja karsta estää venttiilin kiinni menemisen ja sit alkaa fuskaamaan ja tarpeeks pitkään kun ajelee niin on venttiilit ja kansi uusissa.

Lähetetty: 25 Syys 2004 18:09
Kirjoittaja Veli-Matti
Ai että Volvon perusvika? Veikkaisin että ne käyvät sitten jostakin syystä liian rikkaalla ja (ja/tai) hieman lämmöiltää kylminä. Mutta yksinkertainen lääke siihen on pari kertaa kesässä pikku löräys vettä kunnolla lämpimän jotain 1000rpm käyvän koneen kaasuttimen imupuolelle. Sumutinpullo on kuitenkin nykyaikaisempi konsti...

Lähetetty: 26 Syys 2004 22:39
Kirjoittaja jansix
kiitti vinkeistä! joo kyllähän niihin isoihin merkkuihin ainaki neulalaakereita menee paljon. (kutoseen n.500kpl). tuli oltua reissusa ja haettua yksi merkkury 500:nen tuolle toiselle kaveriksi mikä on jo tuolla tallissa. mutta eikö sivuvena koneessa ole seeti pinnat lohkossa eikä kannessa, kai niidenkin seeti pinnat voi koneistaa/ hioa tahnalla. en oo ikinä aukassu mokomaa mötikkää sen tiedän että liikkuvia osia ei tuossa paljoo ole. aikasemmin on tullu pelattua vain auto hommissa kansiventili koneiden kanssa.

Lähetetty: 26 Syys 2004 22:56
Kirjoittaja Veli-Matti
No siellähän ne seetit on lohkossa... Sen suhteen hakalassa paikassa että joutuu viemään koko patin koneistamoon mikäli ei tahnahinnalla selviä. Ihan samalla tavalla ne seetit pyöräytellää lohkoonkin tahnalla kuin knateenkin. Oulussa on muistaakseni yksi koneistamo jossa pystytään koneistamaan seetit lattialla. Itse hommasin lainaan käsivehkeet ja tein jyrsimisen itse - nätti homma (joskin aikaa vievä), kuin kairaisi pilkkireikiä... Jos seetit menevät syvälle niin venttiilin varsia joutuu lyhentämään hiomalla että säätövara riittää.
Yleensä sivuventtiilikoneissa ei ole venttiilivarrenkumeja joten systeemi pikeyttää varsinkin kuumien pakoventtiilien varsia mutta en usko sen aiheuttavan juurikaan vuotoja lautaselta.
Ehkä vaikeimmalta tuntuva työvaihe on venttiilijousien ja lukkojen kasaus joka tavallaan pitää tehdä väärinpäin mutta tavallisesta vingasta on helppo tehdä sopivan pieni puristin kun tilaa ei tahdo olla liikoja.

Lähetetty: 28 Syys 2004 21:38
Kirjoittaja jansix
joo sen verran oon kokeillu perärutku remppojen välissä että kannen pultit lähtee auki jos on tarvis, käytän eka kaasarin pois ja katon kantaako ventiilit, ja sitte pakosarja ja kansi pois jos tarve vaatii niin käsiksi venttiili remppaan.

Lähetetty: 18 Marras 2004 22:33
Kirjoittaja jansix
joo viime lauantaina kerkesin purkaan motista pako/imusarjan että sai luukun auki ja pääsi venoihin käsiksi ja kaikki kantaa, 1:ssä ei ollu puristusia yhtään mutta 2:ssa kaikki oli tallella pittää otta kansi pois ja läpätä venat ja hioa säätö palikat kai se sitte taas 30 vu0tta pellaa. muuten tiivisteita näihin ei saa eli pittää tehä ite. on kuulemma niin vanaha että pittää laittaa uus kone (kauppiaan mielestä). ihime hommaa nuihin merkkuihin mitä reppailen kyllä saa melekeen kaikki tinkelit vaikka ikkää on 40v.

Lähetetty: 18 Marras 2004 22:38
Kirjoittaja Veli-Matti
Googletteleppa ruåttalaisten ja norskien sivuja... Mielestäni niihin saa vieläpä ihan orkkisosia.
Mielestäni vanhempien (suurten valmistajien) perämoottorien, vaikkapa esim. Merkkujen, osien saanti on helpompaa sen takia että; a) ne ovat massatuotteita verrattuna vaikkapa pohjoismaisiin keskimoottoreihin ja b) perusrakenne on heikompi joten osia/kone tehdään enemmän. Lisäksi ainakin euroopan alueella osat on keskitetty Hollantiin jossa on reaaliaikainen atk-pohjainen varastokirjanpito - mitä ei suinkaan jollain Albinilla tai Wikströmillä ole - eikä tule!
En kuitenkaan mitenkään morkkaa Mercuryja sillä merten kuninkaat sekä jansix (ja minä) ajavat niillä ;)

Marna

Lähetetty: 19 Marras 2004 00:41
Kirjoittaja Vieras
http://www.marna.no/

"Welcome to the Marna Motor homepage! We supply spare parts for all types of Marna boat engines produced by Mandals Motorfabrik in Mandal, Norway. We still stock a considerable number of original parts for Marna engines made more than 50 years ago.

Even today Marna Motor continues to manufacture new MB10A engines, an engine model that for several years was sold world wide both as a Marna and as a Volvo Penta MB10A. We can therefore supply all spare parts you may need for your Volvo Penta MB10A.

At Marna Motor we can repair all types of Marna engines and parts, and we can provide factory new or used MB10A’s, both as short engines or complete, new engines with gearbox. We ship all over the world"

t.timo

Lähetetty: 19 Marras 2004 00:57
Kirjoittaja Veli-Matti
Huh! Siellähän niitä osia ihan hyrymykket - oppisi vaan ymmärtämään tuota tuota pottu suussa puhuttavaa vanhaa merenkulkijoiden kieltä...

Lähetetty: 19 Marras 2004 09:57
Kirjoittaja Vieras
Tuollainen R1 moottori olisi aika hieno kuusmetriseen tervattuun.. Mitenköhän tuo käynnistys, tuossa veivin ympärillä näyttää olevan melko paljon noita eri vipstaakeja. Ja mitähän nuo kaikki kepakot oikein on, sylinteriä lähinnä luulisi olevan vaihde mutta mikä se takimmaisen häsläkkä lie?
timo

Lähetetty: 19 Marras 2004 20:21
Kirjoittaja jansix
tere! kiitos tiedoista, mutta ei meikäläisen kielitaidoilla tuolta osaa kysellä pakosarjantiivistettä ja kannentiivistettä ne ois mitä tarttee.

Lähetetty: 19 Marras 2004 20:41
Kirjoittaja Jape
Mietin noita volvon tyyppimerkintöjä niin onko tämä sitten litranen kone ja tarkottaako tuo M moottoripetroolia, B bensaa ja A yhtä kaasaria.