Lisäpainojen asettelu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja jjude » 08.10.2009 13:36

Moro.

Pitäis vähän isompaa lisämassaa (2 tonnia lyijyä) asetella laivanpohjalle
lisäpainoksi vakautta ja uintisyvyyttä tuomaan.
Onkos se nyt sitten parempi laittaa "laidoille" eikä ihan keskilinjalle?
Jostain muistan tämmöistä kuulleeni, että tulisi paremmin vakautta...

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 08.10.2009 14:00

Jaa, itse kyllä laittaisin keskelle, noin näppituntumalta. Tietty pitäisi hiukan pohdiskella, minkä akselin suhteen vene eri kuormitustilanteissa käyttäytyy. Jos paino on alhaalla, keinunta-akselikin on alempana, kuin jos painot olisivat laidoilla. No, en tiedä, tulee sitten veden vastus ja pohjan muotokin mukaan, joten viisainta jättää syvällisemmät pohdiskelut fiksummille!

Noissa isommissa laivoissahan on painolastitankit laidoilla, mutta ymmärtääkseni sitä varten, että keinumisen tasaamiseksi niistä pumpataan vettä laidalta toiselle, keinunnan tahtiin. Voisiko olla kysymys tästä?

t.matti

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja bonito » 08.10.2009 15:26

Mulla oli 80-90 luvulla 12m:n teräsvene, jonka itse rakensin, laitoin sinne lisäpainoksi 2 tn lyijyä reunoille. Jonain syksynä, tuulta pidellessä, muutin kaikki harkot keskelle paattia pohjalle ja lähdin kokeilemaan, mutta käänsin pian takaisin, kun tuntui siltä, että sivuikkunat ottivat veteen ja hydrauliikkajärjestelmä pyysi öljyä, kun öljyt olivat säiliön seinillä. Sitä ei ollut koskaan tapahtunut, vaikka olin ajellut 20m/sek sivutuulessa, Selkämeren aukeilla. Eikä koskaan enää tapahtunut, kun kiireen vilkkaa laitoin lyijyharkot takaisin reunoille, vesirajan korkeudelle. Ainakin tämän malliseen se sopi erittäin hyvin http://kuvablogi.com/nayta/880491/" onclick="window.open(this.href);return false; , en

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja ainur » 08.10.2009 16:58

Omassa potskissa oli lyijyä,betonia,rautalimppuja,ym. tavaraa potskissa kun ostin sen, ja kaikki kölin molemmin puolin. Rempassa otin kaikki lisäpainot pois ja ajelin kesän silleen. Sivutuulessa keikutti aika tavalla, muuten meno oli ok. ja laidoilla voi kävellä ilman pelkoa et kaatuu.
Nyt laitan talvella painot takasi. Pitäiskö ne laittaa vesilinjaan vai kölille ? Kuvista näkee pohjan muodon. Minusta aika leveä suhteessa pituuteen, 7.2 *2.5 :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

sole
Viestit: 29
Liittynyt: 16.10.2008 21:59

Re: Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja sole » 08.10.2009 18:55

Mitä alemmas painot saa asetettua, sitä suuremmasta kallistuskulmasta vene viellä oikenee (painopiste on alempana). Mitä kauempana keskiviivasta painot ovat, sitä suurempi on kallistelun hitausmomentti ja näin käytös aalokossa on rauhallisempaa. Siis parempi mitä alemmaksi ja kauemmaksi keskilinjasta painot saa. Vähän oikasten voisi sanoa että keskellä paino lisää loppujäykkyyttä ja reunoilla alkujäykkyyttä. Se miten painot jossakin tietyssä veneessä pitää asettaa riippuu siitä mitä haetaan ja mihin tilat antaa mahdollisuuden, mutta periaatteena alas ja reunoille.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja Jape » 08.10.2009 20:03

Tuota tuli jossain vaiheessa pähkäiltyä että mihin se perustuu että painot pitäis laittaa reunoille, ja tulin siihen tulokseen että niinhän se pitää olla.

Jos ajatellaan että lisäpainot, esim 1800 kg on veneen pohjalla, ja sitten 100 kg ihminen kävelee reunalla niin sillon veneen toisella laidalla on venettä kallistavaa painoa 100 prosenttia ja toisella nolla prosenttia. mutta jos painot on molemmilla laidoilla 900 kg, niin samassa tilanteessa ihmisen puolella on 100 prosenttia,ja toisella laidalla 90 prosenttia. Eli vene on edelleen melkein tasapainossa. Ja sama pätee aallokon ja tuulen kallistavaan voimaan.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lisäpainojen asettelu

Viesti Kirjoittaja ainur » 08.10.2009 21:46

Elikkä laitan painot niin alas ja leveelle kuin mahdollista. Minun tapauksessa painot jää jonkun verran vesilinjan alapuolelle johtuen turkkilevyistä. Kiitokset neuvoista :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin