Perälaakerista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 16 Syys 2009 11:22

Saatiin loppukesästä aikaiseksi uusi ongelma eli potkuriakselin kolina. Ominaisuus ilmeni aluksi ja aivan yhtäkkiä kovana kolinana peruutettaessa, mutta runsaan vaseliinintööttäyksen jälkeen kolinaa esiintyy ainoastaan tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä, ikään kuin akseli hölskyisi laakeroinnillaan.

Kyseessä on talipoksi-valkometalliperälaakeriyhdistelmä ja tulikin mieleen sellainen mahdollisuus, että voisiko kolina johtua siitä että perälaakeri on ollut vahingossa viimeiset 5 vuotta akselinvaihdon jälkeen olemattomilla vaseliineilla? Tämän kesäisen kymmenien prässinpainallusten jälkeen loppui ainakin tietyllä kierroslukualueella aikaisemmin kuulunut lievä ujellus perästä. Sen rinnalle on tosin parin vuoden aikana kehittynyt jyrinä, joka lienee rihtauksen pettämisen syytä (?).

Jos näin on, onko nyt vain perälaakeri finaalissa vai ehkä myös potkuriakselikin? Kumpi kuluu nopeammin, rst vai valkometalli? Ja voiko perälaakerista vaihtaa pelkät valkometallipalat vai uusitaanko aina koko paketti?

Kiitoksia viisaammille jo etukäteen.

Mikko

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 16 Syys 2009 16:56

Ropelista kokeilemallahan se selviää,onko liikaa klappia(useampi milli lienee liikaa??)Akselissa täytyy olla jonkinlainen laakeripinta,esimerkiksi messinkiholkki akselin päällä,koska rosteri söisi laakerimetallin nopeasti. Korjaus esim. näin laakeri irti veneenperästä ja akseli myös irti. Akselin laakeripinnan sorvaus ja hionta sorvissa,uuden laakeripinnan valu ja sorvaus perälaakeriin,tai uuden laakerin sovitussorvaus akseliin.Akselin suoruus kannattaa samalla tarkistaa/korjata,muutama kymmenesosamilli on sopiva tarkkuus.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja Mile » 17 Syys 2009 09:31

Siis kyseessä todellakin täysin jäykkä rakenne, rasvavoidellut metallilaakerit molemmissa päissä akselia, jotka jäykästi kiinni vannasputkessa? Ja varmaan kone vielä kiinni akselin päässä ilman nivelakselia? Entä kone sitten, asennettu teräksiseen kehtoon johon myös vannasputki kiinteästi liitetty?


Ellei, niin ei ihme jos kolisee, etenkään puuveneessä. Puu antaa aina periksi, varsinkaan jos koneen linjausta ei ole tehty vähintään joka vuosi kuten syytä olisi, niin on moottorin linjaus vähintään muuttunut - taivuttaa akselia mutkalle, mikä puolestaan kuluttaa laakerit 8- muotoon siis tiimalasin muotoon vrt. carver-sukset eli karviset eli Marilyn Monroe-tyyppiset naisvartalot.. lisäksi mutkalla oleva akseli aiheuttaa pyöriessään aivan uskomattomat vibrat, eli irrottaa paikat hampaista.

Kun akseli on tuettu jäykästi, pitää moottorin olla ERITTÄIN tarkasti linjattu, ja koneen asennuksen olla myös JÄYKKÄ ; eli ilman kumityynyjä.

Jos kone kumityynyillä, niin jäykän akselin ja koneen väliin tarvitaan mieluusti nivelakseli, tai vähintään R&D -tyyppinen elastinen joustokytkinlaippa tai vastaava.
Ja tällöinkin etenkin jostolaippaa käytettäessä niin jäykät kumit kuin mahdollista.

Jäykkää akselin tuentaa yleisempi on puolijäykkä, jossa tiivisteboksi ( mikäli sisältää tukilaakerin) on kumiletkun avulla liitetty vannasputkeen sallien akselin lievät sivuttaisvärähtelyt, ja takalaakerina näissä yleensä käytetty vesivoideltuja kumilaakereita.

Akseli voi myös olla taipunut, mikä aiheuttaa voimakasta ravistusta ja kuuluu jyrinänä.

Myös jos akselin tukematon pituus on liian suuri sen halkaisijaan ja pyörimisnopeuteen nähden, alkaa akseli vippaamaan jollakin kierrosluvulla.


Itselläni esiintyi voimakkaita ravistuksia eteenkin ajaessa ja kolinaa peruutuksella. Peruutuksen kolina johtui kuluneesta kannatinpukin laakerista, joka oli päässyt kulumaan akselin vippauksen seurauksena ; liike oli niin suurta että akseli hankautui "peräaukon" reunoihin ( aikaisemmin veneessä ei ollut vannasputkea ollenkaan vaan akseli tuli suoraan kölin läpi poratun reiän läpi) . Laitoin väliin tukilakaakerin paikkaan jossa akseli tulee pohjasta ulos; takana on erillinen laakeripukki. http://picasaweb.google.fi/Milenvene/20 ... 9701137202" onclick="window.open(this.href);return false;

Akselin vippaus loppui, mutta perälaakeri pitää vielä vaihtaa - tärinä ja melu vaimenivat selkeästi jo ton välilaakerin vaikutuksesta.
Tarkoitus vielä vaihtaa koneen kumityynyt jäykempiin - rihtaus ei varmasti ole sama silloin kun akseli työntää konetta 5-6 mm eteen, ja laittaa väliin joustava laippa.
Mile

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 18 Syys 2009 10:35

Kiitos vinkeistä. Kyseessä ei ole mikään jäykä paketti ainakaan etuosasta, kone lepää kumitassuilla ja välissä on R&D:n joustolaippa. Mutta takapäässä ei kylläkään ole kumia, vaan poksi on suoraan vannasputkessa kiinni. Ja akseli vispaa ihan riittävästi keskikohdaltaan matkanopeudella.

Vielä kerran yritän selventää itselleni systeemiä: onko perälaakeri siis vesi- vai rasvavoideltu tällaisessa tapauksessa? Vai pystyykö sitä edes sanomaan, ennenkuin nostaa paatin vedestä? Ja millainen on talipoksin yhteydessä oleva laakeri? Ymmärsin, että siinäkin sellainen on?

Akselin vetäminen ulos on ainakin ohjelmassa syksymmällä, laakeri(e)n ja akselin kunto selvinnee samalla. Keväällä voi sitten rihdata koko paketin.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja Mile » 18 Syys 2009 12:50

Perälaakeri on yleensä tuollainen : http://www.elicheradice.it/sheet.php?id=46" onclick="window.open(this.href);return false; eli vesivoideltu kumilaakeri.
Siellä takana ei ole mitään ns. boksia , vaan pelkästään palikka tuon laakerin kiinnittämiseksi; ja tässä usein voiteluvedelle otot. vesi kulkee tuon laakerin läpi akselin suunnassa siinä laakerissa olevien vesiurien kautta.


Koneen päässä taliboksin yhteydessä voi olla liukulaakeri; itsellä aiemmin oli käytössä tuollainen: http://www.elicheradice.it/sheet.php?id=35" onclick="window.open(this.href);return false; jonka kuvan F-mitan vasemman pään kohdalla on tuo liukulaakeri, joka oli toteutettu jollakin epämetallisella liukumateriaalilla.
Vannasputkien ja akselin tuentoja löytyy tuon alta lisää: http://www.elicheradice.it/category.php?id=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Ns. jäykkä akselin tuenta = tukilaakeri molemmissa päissä suoraan vannasputkeen asennettuna

Puolijäykkä = semi rigid = takana putkeen jäykästi asennettu tukilaakeri ( kuminen) , mutta etupäässä tiivisteboksi asennettu vannaputkeen kumiletkun pätkällä ( tukilaakeri tiivisteboksissa).

Taliboksityyppinen tiivisteboksi sekä huulitiivisteboksit ovat aina myös tukilaakereita, mutta face seal - tyyppiset kuten esim. ManeCraft tai tää http://www.elicheradice.it/files/prod/60.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; jossa tukilaakeri on asennettu vannasputken päähän..
Mile

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja ainur » 18 Syys 2009 22:06

Onkos tää se puolijäykkä ? Poksi on "muovia" ja "laakeri" tulee sormin ulos pesästä. Onko vannasputken päässä toinen laakeri ? Niin ja kuva on otettu laiturissa, eli ei paljon vettä tule :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Syys 2009 15:21

ainur kirjoitti:Onkos tää se puolijäykkä ? Poksi on "muovia" ja "laakeri" tulee sormin ulos pesästä. Onko vannasputken päässä toinen laakeri ? Niin ja kuva on otettu laiturissa, eli ei paljon vettä tule :)
Tuo on se puolijäykkä.
Se "laakeri" on tai ainaskin tulisi olla talinarun tiivistevaste=se puristaa talinarun rasvanipalla varustetun runkokpleen olaketta vasten.
se boksin laakeri on runkokpleessa rasvanipan kohdalla.
Vannasputkessa ei ole erillistä laakeria etupäässä.
Eihän sieltä tietenkään tule paljoa vettä koska ne talinarut ovat siellä boksin sisällä, tosin ilman kiristystä!

Matti

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja ainur » 19 Syys 2009 16:13

Olin kattovinani et talinaru on tuossa muovimutterissa...Pitäiskös sen olla tuolla metalliosassa ?
Ja jos on, milläs sen vanhan saa sieltä pois ?
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 19 Syys 2009 18:11

Ei vanhoja talitiivisteitä tarvi pois ottaa. Aina vaan lisää uutta jos ja kun poksi on kiristetty pohjaan. Aina kun vuotaa, kiristää hieman. Mutta varo, ettei poksi lämpene liikaa, syö ne talinauhat sieltä äkkiä.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Syys 2009 20:41

Jaa se onkin tehty niinpäin. Omatekoisissa lienee monenlaisia.
Onkin varmaan helpompi tehdä noin.
Tullut vaan käsiteltyä ns tehdastekosia, eikä omaq oivallus riitä pelkästä kuvasta.

Matti

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 25 Syys 2009 11:35

Kuulapää Wiku kirjoitti:Ei vanhoja talitiivisteitä tarvi pois ottaa. Aina vaan lisää uutta jos ja kun poksi on kiristetty pohjaan. Aina kun vuotaa, kiristää hieman. Mutta varo, ettei poksi lämpene liikaa, syö ne talinauhat sieltä äkkiä.
Asennustekniikan oppikirjat mitä on tullut luettua sanovat, että tiivistenauhaa saa lisätä kerran. Toisella kerralla on kaikki narut poistettava ja laitettava uudet.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Perälaakerista

Viesti Kirjoittaja Mile » 25 Syys 2009 12:01

Tuossa ohjeessa narun poistamisesta on vinha perä. Nimittäin minne se naru sieltä oikein katoaa? Osa siitä tietenkin kuluu ja jauhautuu pieniksi kuiduiksi jotka pusertuvat poksista vannasputkeen, mutta osa narusta pusertuu sinne vähän paksumpanakin , ja se ei tee ainakaa liukulaakerille hyvää, mikäli siellä sellainen erikseen on.

Vanha naru poistetaan porsaan saparolle taivutetulla rautalangan pätkällä kaivaen.
Mile

Vastaa Viestiin