Sivu 1/4

Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 14 Syys 2009 12:41
Kirjoittaja mixurium
Hei,

Voisittekos poijjaat (ja tietysti tytötkin) listata/kuvailla täydellisen pa-tankin reseptin eli mitä kaikkea on otettava huomioon tankkia teetettäessä. Tankin materiaaliksi olen ajatellut haponkestävää. Erityisesti kiinnostaa nuo ulostulot kuten huohotin, pa-lähtö ja -paluu (diesel), mahdollinen huoltoluukku, venttiilit jne... Tankki tulee keulapiikkiin. Sisälle ainakin muutama laipio estämään pa:n heilumista.

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 14 Syys 2009 21:25
Kirjoittaja Donna 28
No, entä sitten, jos kysymykseen tulee septitankki, mistä niitä ohjeita saa, myykö joku valmista laippaa, vai kuinka?
Donna 28

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 15 Syys 2009 07:37
Kirjoittaja Mile
http://picasaweb.google.fi/Milenvene/Om ... 9186544386" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa yksi vaihtoehto tankin tekoon. Runko vanerista ja sisäpinta vuorattu epoksilla ja laiskuidulla.

Kestää naftaa muttei bensaa ( enää) , eikä alkoholeja kuten glykolia.

Laippaa varten vahvistusrengas tankin aukon sisäpuolella, ruuvit liimattu ja tiivistetty epoksikitillä, ja tiivisteenä välissä aito korkkitiiviste.

Ei vuoda eikä haise.


Ellei osaa piirtää, niin tankista voi teipata kasaan pahvimallin, jonka sovittaa paikkaansa.
Peltipajat tekevät mallin mukaankin.
Helsingissä Tattarinsuolla löytyy pikkupajoja jotka tekevät tankkejakin mittojen mukaan. Eniro varmaan auttaa löytämään ne niin kuin muiltakin paikkakunnilta tai netin yrityshakemistot; kun laittaa hakuun " peltityöt" jne. ..

Anturin läpiviennin mitat löytyvät mm. VDO:n sivuilta kun lataa Marine sarjan mittareista käyttöohjeet.

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 15 Syys 2009 21:07
Kirjoittaja ainur
Tevisun tankissa on kunnon manusluukku ;-) Mut oikeesti kun teette niitä tankkeja, nin tehkää kunnoliset manusluukut. Tulevaisuudessa, jos ja kun joutuu tankkia putsaamaan, niin homma on tosi veemainen jostain m...kun mentävästä reiästä 8\

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 15 Syys 2009 21:12
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuo vaneritankki on ihan harkinnan arvoinen homma jos tankissa ei ole kovin kuperia ja koveria pintoja - niin ja jos on dieselmoottori...

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 15 Syys 2009 22:00
Kirjoittaja raimå
Vastasinkin johonkin muuanne tästä jo aiemmin mutta itse tilasin tankkini tilaus oy:stä joka sijaitsee pohjois-helsingissä Haagan takana. Katso netistä tarkemmin jos tarvis löytää.

Tein aluksi pahvista tarkan sabloonan (keulapiikkiin). Teippasin kasaan jesarilla ja piirsin tulot, menot ja "manuaalisen" polttoainemittarin läpiviennit suoraan tähän pahvipönikkään. Tekivät hyvää työtä, varmistivat kaikki läpiviennit vuotospraylla ja homma oli asennusta vaille valmis.

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 15 Syys 2009 22:07
Kirjoittaja ijp
Tein omaan veneeseeni keväällä 20 litran pa-tankin.
Tuolla http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Polttoainetankki#" onclick="window.open(this.href);return false; on projektista kuvia (ja kuvatekstejä).

Onko kenelläkään muuten kokemusta noista tankin tiivistys-/korjausaineista? http://www.mobitive.com/tsauto.html" onclick="window.open(this.href);return false; Meinaan jos ei ole aivan varma tankin hitsisaumoista niin tankin voisi tiivistää uutena sisäpuolelta. Farmilaitteelle esim. litran purkki näyttäisi maksavan 63 euroa: http://www.grp.fi/farmilaite/farmilaite.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (s. 22)

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 09 Loka 2009 13:37
Kirjoittaja Fiskarsson
Täältä http://virtual.vtt.fi/virtual/fmav2009/ ... u_22.htm#6 löytyy VTT:n ohjeita polttoainesäiliölle. Jos tankin tekee hapiksesta niin TIGillä pitää tulla sellaiset saumat, ettei tarvitse mitään tiivistelitkuja käyttää. Antaa sen 63 € hitsarille niin tulee kunnollinen. TIGillä hitsaamisen helppoudesta olen kuulut seuraavia kommentteja: hitsaamisen korvike, tätä osaa vanhat mummotkin.

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 09 Loka 2009 16:40
Kirjoittaja ainur
Tig-hitsausta voi lähinnä verrata kaasuhitsaukseen, ja vaatii oikeesti ammattitaitoa. Varsinkin asentohitsaukset :)

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 08 Helmi 2010 16:11
Kirjoittaja Donna 28
Vaneritankki se on minullakin vakavassa harkinnassa, siitä pitäisi tehdä päältä kolmion muotoinen, mutta kun siitä tulisi aika matala, niin hörppiiköhän kone sitten ilmaa, jos tekee siitä aivan tasapohjaisen, vai pitäisikö siinä olla jonkinlainen syvennys, josta se, jos ei nyt viimeisiä tippoja niin ainakin melkein saisi ryystettyä. Ilmaaminen kun on vihon viimeistä touhua tai voisihan se tietysti imeä löpön alta päinkin, vai kuinka ???
Donna 28

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 11 Helmi 2010 22:42
Kirjoittaja Notreal
Donna 28 kirjoitti:Vaneritankki se on minullakin vakavassa harkinnassa, siitä pitäisi tehdä päältä kolmion muotoinen, mutta kun siitä tulisi aika matala, niin hörppiiköhän kone sitten ilmaa, jos tekee siitä aivan tasapohjaisen, vai pitäisikö siinä olla jonkinlainen syvennys, josta se, jos ei nyt viimeisiä tippoja niin ainakin melkein saisi ryystettyä. Ilmaaminen kun on vihon viimeistä touhua tai voisihan se tietysti imeä löpön alta päinkin, vai kuinka ???
Donna 28
Dieselsäiliössä saa olla sivuilla ja pohjassa läpivientejä jos ne varustetaan sulkuventtiileillä.

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 11 Helmi 2010 23:21
Kirjoittaja Donna 28
Sulkuventtiilit ovat nykyisessäkin veneessä ja kahden tankin välissä on vielä tasainputki, mutta tankit ovat kuparia. Tankit toimivat mukavasti nyttemmin, venttiileiden helmien kanssa tahtoi olla ongelmia, mutta viime kesänä ne vaihdettiin ja kas kummaa, ne eivät enää vuoda. Minusta niidenkin asennus oli samanlainen kuin edellisten, loppuikohan vuoto itsestään ??? ;-)
Donna 28

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 12 Helmi 2010 00:11
Kirjoittaja Notreal
Laitoin tuon maininnan läpivienneistä suluilla kun ne liittyy katsastus-säännöksiin
ja sinulla oli tarkoitus Donna katsastaa.

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 12 Helmi 2010 16:40
Kirjoittaja Mile
Mö tein siihen mun omaan vaneritankkiin V-pohjan kun ajattelin että voi ajaa tyhjemmäksi ja pysyis imuputki paremmin sitten pinnan alla. On se kerran tainnut ilmaa hörpätä kun kone sammui kesken kaiken mutta starttasi sitten pienen sahaamisen jälkeen.

Tankin pohjissa joskus käytetään sakkakupin tapaista syvennystä.
Kunhan imuputki ei ulotu aivan pohjaan niin sakat eivät tuki imulinjaa kovin herkästi ( tätä suositellaan).

Keulapiikkiin tehty kolmiomainen tankkihan vois ehkä olla muodoiltaan perään syvenevä ( jos tila antaa myöden) , v-pohjalla, jolloin syvin kohta tulee automaattisesti.

Läpiviennit kannattaa tehdä yläkautta, niin silloin ainakin vuotopaikkoja on vähempi.


Seuraava oma tankkirojekti tulee olemaan pikkuruinen septitankki , - lapset sanoivat että veneessä pitää olla "kakkakoppi" ... no koppia ei mahdu, ehkä joku suihkuverhon tapainen riittää. Kaverit tosin vitsailee et mun tapauksessa pytyn pitäis olla kuskin penkkinä , mulla kun taitaa olla sitä ärtyvän suolen vikaa ....

Vaneristä meinasin ton kakkapurkinkin tehdä, ja vastoin kaikkia varoituksia vetää kakat suoraan pohjasta sisään / ulos kuin suppilon pohjalta , ja letkuun järeä 3-tieventtiili .. saa sitten nähdä miten epoksimuuraukset kestää läpiviennin kanssa ja ylipäänsä pitää tuoksut sisällään, ettei sitten haisisi kuin ruotsinlaivan yläkannella ilmastoinnin vieressä.

Pitäisköhän se tankki tehdä havuvanerista vai koivusta .. mitä raati sanoo, kumpi sopii kakan hajuun paremmin ; vihdan tuoksu vaiko havumetsän tuoksu?

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Lähetetty: 12 Helmi 2010 20:31
Kirjoittaja Donna 28
Olihan minulla tarkoitus Donna katsastaa ja on edelleenkin. Houkuttaisi katsastaa se Myssiin, mutta enpä nyt tiedä. Vanhat kuparitankit olivat tuulilasin takana kuljettajan ja vänkärin penkkien alla ja saattaapa olla että panen ne edelleenkin sinne ne vanhat tankit.
Täytyy vain koeponnistaa ne, ettei sieltä jostain saumasta lirittelisi pohjalle dieselvuotoa, jota ei sitten saa pohjasta pois, ei millään !!!
Donna 28