Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.10.2017 7:19

Huohottimille ei riitä 8mm. 12 olisi minimi jos on yli 20 litran tankki. Vanhemmat moottorit ei kierrattaa pahasti takaisin, mutta esimerkiksi VP D sarjalaiset kierrättää jopa 85% imetysta polttoaineesta takaisin tankkiin, jotem paluulinja pitää olla samakokoinen, kun imu. Siksi mm pitää vaihta suodattimia joka vuos. Paluulinja ei tarvii mennä tankin pohjaan. Mutta palautettavan poltyoainen lämmön takia on hyvä, jos paluu menee mahdollisemman kauas imusta. Siitä syystä pitää ottaa huomioon myös lämpölaajeneminen. Ja jos oikein haluu varautua, niin meno ja paluu tankissa samanlaiseksi, jotta imuputken rikkoutuessa saa helposti vasn vaihta letkut päittäin. Muista myös laita lämppärille nippa valmiiksi, jos tankinteko jo keskeen on.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.10.2017 9:41

Tankki on jotain 120 L.

Hyvä pointti tuo lämppärin nippa, eipä ollut käynyt se mielessä vielä. Nyt jos laitankin vielä lisäksi 12mm huohotinnipan niin siihen jää 8mm nippa lämppärille. Ei ole varmaan liian iso?

Kuinka kuumaa on koneelta lähteva paluupolttoaine?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.10.2017 12:17

noin 80 asteinen heti moottorin jälkeen. Tankkiin menee noin 40-50 asteisena riippuen letkujen pituudesta
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.10.2017 15:47

Moro

Silloin kun Ottilianaa varusteltiin tankin teki ammattilainen HST pellistä. Unohdin sitten tilata siihen manusluukun ja lämppärin imuliitännän.
No toisaalta lämppärin irtonaista 10 l säiliötä on helpompi putsailla ja tyhjentää kuin 80 l päätänkkia. Pohjahana kyllä on osoittautunut tosi käteväksi. Siitä saa päästettyä vedet ja roskat helposti pois tankin pohjalta.

No mutta oli mulla asiaakin: Kuuluuko paluuletkuyhde viedä tankin pohjalle ja miksi? Huomasin vai että mulla se on ilmeisesti pohjalla, kun vaihtelin koneen polttoöljyn hienosuodatinta ja kokoajan valuin polttoöljyä vaikka imupuolella oli hana kiinni (ja itseasiassa puutui letkukin välistä kun asentelin uutta vedenerotin/karkeasuodatinta.
Lappo ilmiöllä sitä valui ilmeisesti paluuletkusta muutama litra kaukalon pohjalle kun kävin letkuliitintä hakemassa alhaalta. Ilmeisesti paluuletkun johtaminen pohjalle liittyy ilmavaivojen ehkäisyyn, vai?

Tollasen suodattimen laitoin, tankki on siinä takana.
IMG_5193.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.10.2017 22:24

Älkääs käyttäkä motoneti halpisversioita noista CAV suodattimista- vuotaa uutena ja todella huonot laadulta. Paluun pohjalle vienti on enemmän sen takia, että neste kiertäis ja tankki lämpee/jäähdy tasaisesti. Jos paluu tulee vaan pintaan, niin on tankin yläreuna kuuma ja pohja kylmä. Haitaaks se? En tiedä. Olen nähnyt molempia vaihtoehtoja myös ammattipuolella, jopa sellaistakin, että paluu on johdettu pitkällä pillilla tankin pohjaan ja sielä vielä noin 30 cm pohjan kanssa samasuuntaisesti. Kaikki vaihtoehtot toimii ilmeisesti.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.10.2017 23:20

Millainen suodatinratkaisu sitten olis hyvä ja kohtuu hintainen? Kannattaisko se vedenerotin olla ihan erillinen kampe ja suodatin sitten oma yksikkö?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.10.2017 23:24

Moro Qubik

Just kaveri varotteli samasta, et oli Motonetin kopio vuotanu, eikä mikää auttanu, olivat lopulta kiristäneet lasikupin paskaks. Mulle myyjä sano et sormikiristys pitäs riittää, et ei se yletön kiristäminen auta jos vuotaa, siihen on joku muu syy, viallinen tiiviste tai tiivistepinta tai koirankarva tiivisteen välissä.
Mut toi pitäs olemaan aito CAV. Ton sulkuventtiilin nipat ei ole originellin tyyppisillä helmiliittimillä, vaan joudun tiivistämään ne teflonteipillä ja tiivisteliimalla (sitä punasta löpönkestävää) Teinkö väärin?
Pitää varmaan hakee vielä varasuodattimien lisäks varalasikuppi!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.10.2017 0:24

Kierteisiin loctite 577, ei tarvii kiristysta, saa jättä ventiiliitvesmes haluttuun asentoon. Testatuåtu ja toimivavtavara. Vaatii kunnon kasaussuunnitelman, koska jämähtää ja sitten on lujaa. Pohjan läpivienneissa lasken esimerkiksi kierteet ekaksi ilman liima ja sitten kasaan lopullisesti.
Motoneti suodatinrungojen valu on todella huono ja tiivistepinnat ei ole tasohiottu. Pulttireiät ei oo samasujntaiset ja kierteet on miten sattuu
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 18.10.2017 19:33

Onkohan tuo 80 astetta lämpöä polttoaineessa paluulinjan lähdössä ja 40-50 astetta tankille tullessa lämpömittarilla mitattua faktaa? Vai onko se arvio?

En oikein löytänyt noille lämpöarvoille tukea googlettamalla ko. asiasta tietoa.

Jos kesähelteellä tankissa on vähän lientä, vaikka 40 litraa ja ollaan ajettu jo pitkään, vaikka pari kolme tuntia niin eikö tankki ala kuumeta noilla arvoilla kokoajan lisää ja tulee turhan kuumaksi lopulta. Muovitankki pehmenee ja miten siinä käy, esim. minun epoksitankille.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja matti » 19.10.2017 7:25

Joskus kuullut, että se paluu tulee olla polttoainepinnan alle ettei ala vaahtoamaan.
Tosin esim Ford-traktorissa vm 65 paluu on korkin juureen josta lorottelee alas.

Polttoainetankissa on hyvä olla vesi/roskaloukko johon p-ainetta raskaampi kerääntyy.
Fiksuimpana totetuksena tiedän kaverin veneessä on pohja tehty kahdesta pellista välissä parin kolmen sentin rako, sen alla puolikkaasta putkesta tehty "oja". Ko oja on täyttöreijän kohdalla josta se voidaan imutyhjentää avaamatta tankkia, tankki on pilssissä pohjalla, joten alahanaa ei ole voitu laittaa.
Jos on tilaa korkeussuunnassa loukkona toimii pohjassa oleva putken pätkä jossa hana tyhjennystä varten.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.10.2017 16:56

Jos on vanha moottori, mikä kierrattaa takaisin tankkiin ihan hieman vaan, niin ehkä on vaaraa, että keräytyy jotain tankin pohjalle. Jos on suinkaan isompi tai modernimpi moottori, niin kyllä muutaman tunnin matkalla kaikki, mikä tankissa on, on jo käynyt suodattimen ja vedenerottimen läpii, joten ei sinne oikein mitään tankin pohjalle lojumaan jää. Toki jos tee kaikenmaailman koloja ja ränneja sinne, mistä imuputki ei ota, niin jää myös seiovalle vedelle ja paskalle tilaa keräytyä ja kasvattaa rumia kukkasia tankin pohjalle. Tuskin kukaan ennen ja jälkeen ajo sitä tankinpohja tyhjentää. Ainoa milloin sellaisista virityksista voi olla hyötyä on silloin, kun on kansikorkki jäänyt löysäksi ja vettä päässyt tankkiin-saa sen nätisti pois. Toki sen huomaa vasta silloin, kun vahinko on jo käynyt ja suodattimet täynnä vettä. Ja samalla tavalla, jos imuputki on oikein tehty, saa sen veden imuputkenkin kautta pois. Meerikassa sanottaan: Keep it simple!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 19.10.2017 21:37

Laitanpa uudestaan jos joku sattuu tietämään:
stuuvari kirjoitti:Onkohan tuo 80 astetta lämpöä polttoaineessa paluulinjan lähdössä ja 40-50 astetta tankille tullessa lämpömittarilla mitattua faktaa? Vai onko se arvio?

En oikein löytänyt noille lämpöarvoille tukea googlettamalla ko. asiasta tietoa.

Jos kesähelteellä tankissa on vähän lientä, vaikka 40 litraa ja ollaan ajettu jo pitkään, vaikka pari kolme tuntia niin eikö tankki ala kuumeta noilla arvoilla kokoajan lisää ja tulee turhan kuumaksi lopulta. Muovitankki pehmenee ja miten siinä käy, esim. minun epoksitankille.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.10.2017 21:44

Kokeilee, ota kunnon vauhdissa poltyoainen paluulinjasta paljaalla kädella kii. Ajon jälkeen voi viilealla säällä poltyoainetankin vasteen lämmittää käsiä. Se 80 astetta on 600hp cumminsi paluulinjan mootyoripuoleisen pään tehtaannilmoittama maksimilämpö kulussa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 19.10.2017 22:57

Kait se tankki silloin hieman pehmenee kun on pitkä ajo.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja ijp » 21.10.2017 21:45

stuuvari kirjoitti:Millainen suodatinratkaisu sitten olis hyvä ja kohtuu hintainen? Kannattaisko se vedenerotin olla ihan erillinen kampe ja suodatin sitten oma yksikkö?
Vaihdoin oman CAV 296 suodattimen tuollaiseen suodatinjalkaan: https://www.ikh.fi/fi/search/s400030 ja siihen suodattimeksi tämän: https://www.ikh.fi/fi/search/dfp550345. On huomattavasti mielyttävämpi ja nopeampi vaihtaa, koska suodattimen voi kiertää suoraan kiinni eikä tarvitse puljata tiivisteiden kanssa. Suodattimen voi lisäksi täyttää etukäteen polttoaineella, mikä helpottaa ilmaamista.

Mulla on lisäksi erillinen vedenerotin: https://www.virhydro.fi/tuote/vedenerot ... 2/S400031/
Ilkka

Vastaa Viestiin