Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 21.10.2017 22:57

ijp kirjoitti: Vaihdoin oman CAV 296 suodattimen tuollaiseen suodatinjalkaan: https://www.ikh.fi/fi/search/s400030 ja siihen suodattimeksi tämän: https://www.ikh.fi/fi/search/dfp550345. On huomattavasti mielyttävämpi ja nopeampi vaihtaa, koska suodattimen voi kiertää suoraan kiinni eikä tarvitse puljata tiivisteiden kanssa. Suodattimen voi lisäksi täyttää etukäteen polttoaineella, mikä helpottaa ilmaamista.

Mulla on lisäksi erillinen vedenerotin: https://www.virhydro.fi/tuote/vedenerot ... 2/S400031/
Kiitos tiedosta ja linkeistä, taidan laittaa tuollaiset kun siinä lukee hienosti BOSCH, eikös se ole hyvää laatua. Tuohon saa varmaan 10 mm lähdöt.

Sellaiseen juttuun oon törmännyt että suodattimilla on joku läpivirtauskapasiteetti, mistä sen tietää eli lukeeko se suodattimen kyljessä ja toisaalta mistä tiedän moottorin vaatiman suodatinkapasiteetin tuon läpivirtauksen suhteen.

Ja vielä yks juttu tankista. Tarvitaanko ja onko yleensäkään tankeissa sisällä imuputken lähdössä aivan siinä nokassa jonkinlainen suodatinverkko tms.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.10.2017 8:57

Esisuodatinta laittaessa kannattaa mietyiä hiukan saatavuutta. Löytyykö jokaisesta auto/traktori/veneliikkeesta oma toimintaalueella tai pitää alkaa jokakrtaa tilamaan. Varasuosattimet venessa on niinkauan kivat, kunnes ne vaikka pilssipumpun rikkouduessa kastuu siellä kaapissa.
Ja ei tarvii mitään verkkoja.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 22.10.2017 11:57

Mikä on esisuodatin. Onko se sama asia kuin tässä puhuttu ja ed. linkissä oleva polttoainesuodatin vai onko se vielä joku muu esisuodatin. Montako erilaista suodatinta ja vedenerotinta järjestelmään siis tulee ja mikä on järjestys vaikka luettelemalla tankin päästä alkaen koneeseen asti.

Pakko kysyä kun ei termit ole hallinnassa.. puhumattakaan polttoainejärjestelmästä. En ole omistanut vielä sellaista.

Tyhmä kysyy niin kauan kun on toivoa viisastua.. ;-)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.10.2017 16:23

Polttoaine linjasto tankista alkaen:
Hana
Letku
Esisuodatin/vedeneroton ( parempi, että ne olisivat samassa esim. CAV,RACOR. Vähemmän liitoksia, vähemmän ilmavuotovaaraa)
Letku
Siirtopumppu
Moottoriin kiinnitetty polttoaineen hienosuodatin
Letku
Korkeapainepumppu


Moottorilla oleva hienosuodatin pitää olla korkein paikka järjestelmässä, silloin järjestelmän ilmaus tapahtuu siinä olevan ilmausruuvin avulla ja järjestelmä varmasti ilmaantuu. Silloin vuodon tullessa moottorin seudulla, järjestelmä tyhjenee tankkiin, kun se on alempana kuin moottori. Jos tankki on korkeammalla, on sulkuhana aivan ehdoton ja sen on oltava helposti suljettava!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 22.10.2017 23:22

Selkeni nyt paljon tämäkin asia.. kiitos Qubik vastauksesta.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja matti » 01.11.2017 22:03

Sopii tähän jatkoksi;
https://www.youtube.com/watch?v=GS86BsbisNc&t=182s

Ne veneessä pidettävät varasuotimet kannattaa paketoida muovipussiin pakkausteipillä, silloin ne on kuivat ja kunnossa jos tarve yllättää.

Vastaa Viestiin