Sivu 1/2
Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 25 Elo 2009 21:46
Kirjoittaja Ilje
Tänään sain sitten veneen käyntiin, pysymään käynnissä ja jopa merelle. Noh, tullessani laituriin jarruttelin peruuttamalla kun alkoi kuulumaan sellainen tasainen kopina jostain akselin ja vaihdelaatikon kohdilta. Katselin aikani ja huomasin pilssin pohjalla yhden katkenneen pultin pään. Sitten huomasin tuollaisen näyn siinä akselissa.
Kuva
Tuo kuvassa näkyvä pultin pää lähti vetämällä irti. Ajattelin siis nyt varmuuden vuoksi kysyä ja tarkistaa oman oletukseni. Eli tuosta kohdasta menee läpipultti ja sinne jäänyt osa ei sisällä kierteitä? Pultin irronneista osista siis katsoin että kierteet loppuvat jo katkenneessa osassa.
Eli naputellaan tai porataan pois ja uutta tilalle? Jotain erikoisvaatimuksia korvaavalle pultille?
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 26 Elo 2009 09:17
Kirjoittaja raimå
Tuskin on läpipultti vaan akselissa kuoppa/pieni reikä johon pultin pää tukeutuu ja estää akselia pyörimästä. Tuossa tukikappaleessa pitäis olla jengat pultille. Jos ei oo tai ovat syöpyneet pois, isonna pultin kokoa ja tee kierteet uusiksi. Voi sen tietysti läpikin vetää mutta on melko hankala homma saada reikä symmetrisesti läpi ja pultti läpi ilman klappia.
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 26 Elo 2009 10:44
Kirjoittaja Ande
Kyllä mä veikkaisin läpipulttia... Mulla oli aikaisemmassa pellinkiläisessä kartionmuotoinen tappi joka oli lyöty paikalleen ja oli aivan H**vetin piukassa kun sitä pois otettiin ja tilalle laitettiinkin sitten läpipultti.
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 26 Elo 2009 12:46
Kirjoittaja Ilje
Täytyypä tutkia asiaa sitten tarkemmin ennenkuin alkaa moukaroimaan tai porailemaan vakavammin. Ne pultin kappaleet viittaisivat siihen että olisi läpipultti. Toisessa päässä oli kierteet ja toisessa päässä pultin pääty. Ikäänkuin keskiosa puuttuisi ja ne kierteet siis ehtivät loppua sen toisen päädyn osassa ennen katkeamiskohtaan. Eli sileää pulttia voisi olla. Mutta kiitos vinkeistä. Palaan asiaan.
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 26 Elo 2009 13:48
Kirjoittaja Veli-Matti
Usein tuommoiset pultit saattavat olla itse väsättyjä lukitusruuveja joissa on terävä pää ja akselissa sille vastaava kolo. Mutteri on ruuvin lukitusta varten.
Mutta kannattaa tosiaan tutkia tarkemmin ennen kuin moukaroi kovin kauheasti...
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 31 Elo 2009 06:28
Kirjoittaja ahku
Tee siittä läpipulttisysteemi jos mahdollista.Toimii myös "sulakkeena" jos ajat karille ja on helppo vaihtaa.
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 31 Elo 2009 18:24
Kirjoittaja raimå
Ahku nyt sun on kyllä valaistava tuosta "sulake" systeemistä lisää? Ei ainakaan omaan kaaliin uponnut heti:)
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 31 Elo 2009 18:50
Kirjoittaja Veli-Matti
Kun potkurinlapa osuu kiveen niin pultti katkeaa ja akseli pyörii tyhjää laipassaan - ei se sen hienompi "sulake"-sydeemi ole.
Mitoitus vaan voi joskus mennä pieleen... tein vanhaan kunnon Merisikaan semmoisen aikoinaan samalla sulakeajatuksella ja tuli haveri kun jouduin korkean laiturin takaa eteen ajaneen HT:n takia yhtäkkiä vetämään eteenajosta pakille ja "sulake" räpsähti. Osumahan siitä tuli mutta onneksi vahingot lähinnä henkistä luokkaa...
Yleensä laippakiinnityksessä akseliin on vähän samaa sulake-ajatusta mutta homma on toteutettu kitkalla joko siten että akselilla on mutterilla tiukattava kartiopari (kuten kuvassakin voisi olla) tai sitten laipan akselisovite on halkinainen ja puristus tulee 4-6 pultilla molemmin puolin. Lukitusruuvi on yleensä akselin/painelaakeri/laipan aseman sovitusta varten ja sen voi vaikka löysätä pois kun varsinaiset kiristykset on tehty. Ja melkeinpä kannattaakin löystä pois varsinkin jos kaikki akseliston osat ei ole rosteria sillä mikään ei ole sen kettumaisempaa kuin karkaistun kiinniruostuneen lukitusruuvin irtiporaaminen...
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 31 Elo 2009 19:08
Kirjoittaja raimå
No juu tottakait tämän tajusin "miten tulisi toimimaan, jos toimii":)
Kuulostaa melko utopistiselta että isku potkuriin tulisi juuri sellaisessa kulmassa että rasitus tosiaa tulee niin kovasti siihen läpipulttiin tai vaihtoehtoisesti lukituspulttiin että toimisi aikuisten oikeasti

Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 31 Elo 2009 19:24
Kirjoittaja ahku
Mulla toimi kivasti W1:sen akselissa muistaakseni oli 6mm. pultti ja astetta kovempi kun 8.8. Kantsii ettiä sopiva tehojen mukaan.
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 01 Syys 2009 12:21
Kirjoittaja Ilje
Noniin, eli olihan se läpipultti, korvasin vastaavalla 8 mm pultilla. Kuitenkin, tarkastelin näin ihan uutena alan harrastajana nyt enemmän tuota vetolaitteistoa ja tulin tulokseen etten tiedä tarkalleen mikä
kuvassa näkyvä vehje on. Tuo kuvassa näkyvä korkki ei saa kuulemma kuivua rasvasta. Sen kun avasi niin sieltä tuli vettä, joten tuli mieleen että ehkä se estää vannasputkesta tulevan veden?
Mutta siis millä nimellä tuota yleisesti kutsutaan ja jotain huollollisia nyrkkisääntöjä.
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 01 Syys 2009 13:14
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Tuo on ns. talipoksi eli poksitiiviste. Tuossa päällä on rasvakuppi. Tuohon kuppiin on näköjään laitettu rasvanippakin niin kuppia ei tarvitse avata eikä käsin kiristää vaan riittää, että laittaa nipasta lisää rasvaa. Kun prässissä alkaa vaste koveta on kuppi taas täynnä.
Täältä löytyy paljon keskustelua ja vinkkejä kun haet talipoksi, taliboksi sanoilla.
Tuolla poksissa on sisällä tiivistenarua/punosta joka puristuu akselin ja poksin kuoren väliin ja tiivistää akselin. Rasva parantaa tiivistystä ja vähentää kitkaa mm.
Rasvan lisäämisen lisäksi tuota kuvassa kupin edessä olevan mutterin kireyttä tulee säätää sopivaksi. Ajan kanssa tiivistenauha kuluu ja tiivis liitos vaati punosten puristamista enemmän kasaan. Sopiva kireys on sellainen, että ajon aikana poksista tippuu vaikkapa tippa vettä minuutissa. Toinen sopivan kireyden merkki on se, että poksi kuumenee niin vähän, että siinä voi pitää kättä ilman, että se tuntuu liian kuumalta.
Jossain vaiheessa tiivistenauha/punos on niin kulunut, että poksi on avattava ja vanhat tiivisteenjämät on otettava pois ja laitettava uusi punos tilalle. Tämän voi tehdä vain maissa koska kun poksin avaa niin sieltä alkaa tulla vettä sisään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuffing_box" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alohaowners.com/pages/projec ... ng_box.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 01 Syys 2009 15:31
Kirjoittaja Veli-Matti
Se on kerrassaan mielenkiintoinen tuo yleisohje jossa suositellaan talipoksin virittäminen sellaiseksi että siitä vuotaa vettä. Isäukon oppien ja Oulu Oy:n konepajakoulun mukaan (silloin kun kävin sen suurin osa sellutehtaan pumpuista oli talipoksilla pl. lipeä- ja happopumput) poksi viritellään siihen kuntoon että se ei vuoda yhtää mutta ei kuumukaan yhtään. Akseli/poksi välys saa olla max 0.1-0.2mm ja vene poksissa sen pystyy simmaamaan kohdilleen vaikkapa sopivankokoisilla simmilevyillä eli 25mm akselille 2kpl 25mm simmilevyä joista viilataan se kymppi tai puolikas pois sekä sen verran ulkokehältä että sopii poksin sisälle ja jos simmi on alimittainen pesään niin se keskittyy itsestään akselille ja sitä kautta myös pesälle.
Omat talipoksit on tullut aina viriteltyä täysiin tiiviiksi ja huoltoväli on kerran vuodessa ennen vesillelaskua ja tarkastus muutaman tunnin ajon jälkeen. Ajotunneissa huoltoväli on n. 200-250 paitsi kerran Bertta-Lotalla kun kevät huolto kerrassaan unohtui ja poksia piti kiristää ja lisätä vaseliini hiukan ennen vesiltänostoa eli meni vähintään sen 400h ongelmitta ja tarkistuksitta...
Ja sitäpaitsi väljä talipoksi sotkee pilssin.
Vannoutuneena talipoksimiehenä en edes ymmärrä miksi on kehitetty "parempia" sydeemejä

Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 01 Syys 2009 16:06
Kirjoittaja Mile
Ei ne uudet poksit varmaan taliboksia parempia olekaan; paitsi niitä , ainakin joitakin niistä osaa tällainen tumpulakin käyttää.
Taliboksin hyvä säätö/käyttö edellyttää konepajakoulun käyntiä + konemestarin tutkintoa + hyvää tuuria

)
Noilla uudemmilla pärjää uusavutonkin ensin muutaman vuoden ilman mitään säätöjä, ja sitten ...
Re: Vetoakselin läpipultti?
Lähetetty: 01 Syys 2009 16:25
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Veli-Matti kirjoitti:Se on kerrassaan mielenkiintoinen tuo yleisohje jossa suositellaan talipoksin virittäminen sellaiseksi että siitä vuotaa vettä.
Näin olen lukenut ja sitä kirjaviisautta vain jaoin. Itselläkin on talipoksi ja rasvavoideltu perälaakerikin eli koko vannasputki täynnä rasvaa ja ei omasta poksista tule tipan tippaa ajossa.Jos tulisi niin perälaakeri ei kai olisi kovin pitkäikäinen.
Vettä tihkuttavaksi en sitä ole koittanut edes saada kun on tuo täysrasvavannasputki. Jos vettä tulisi niin perälaakeri olisi varmaan nopeasti entinen.
Säätäminen ajossa vuotamaan tipan ohje ehkä saa tarkkailemaan paremmin mitä poksissa tapahtuu. Pumppu sitten on kyllä tietysti eri juttu siellähän se neste kiertää toisella puolen tiivistettä koko ajan.