Kauko-ohjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
romope-1
Viesti:

Kauko-ohjaus

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 12 Elo 2009 21:30

Olisko jollain ideaa tai kokemusta kauko-ohjauksen rakentamisesta?

Vene on 10 -metrinen puuvene "Romoottori". Kuvia löytyy Kotisivuja ja linkkivinkkejä-osastolta. Nyt päästyäni veneilemään sillä (etupäässä uistelemaan) olen tullut siihen tulokseen, että ulkoakin olisi hyvä pystyä ohjaamaan.

Pystyisikö jostain sähkömoottorista ja ketku-ratas-systeemistä tai hihnapyöristä rakentamaan toimivan laitteen? Siis ajatuksena, että laite kääntäisi ruorin akselia. Avotilaan tulisi sitten joku pistoke, johon voisi tarvittaessa laitaa ohjaimen.

Varmaan valmiitakin paketteja löytyy, mutta ne hinnat...
Pekka Romo

Kapu III

Re: Kauko-ohjaus

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 12 Elo 2009 21:49

Tarvitset siis autopilotin, niissä löytyy eri vaihtoehtoja ja hintaluokkia moneen lähtöön.

Vaihtoehtoja voi alkaa vähentään siitä mikä käy sinun omaan olemassa olevaan ohjausjärsestelmään helpoiten. Esim. jos sinulla on hydrauli ohjaus niin sen voi hoitaa näin tai jos veneessäsi on ns. vaijeri ohjaus niin sen voisi hoitaa näin.

Tai jos sitten on halua itse rakennella niin näinkin voi tehdä. Suora linkki autopilotti sivulle.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

romope-1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 12 Elo 2009 22:38

Kiitti linkeistä; olinkin jo ehtinyt käydä samalla kaupallisella sivulla, mutta projektisivusto oli uusi tuttavuus.

Ajattelin kyllä huomattavasti yksinkertaisempaa systeemiä ilman mitään tietokoneita yms. eli siis pelkkä kauko-ohjain, jolla pystyy manuaalisesti ohjaamaan venettä ulkoa käsin (tai sieltä mihin ohjain ylettää)

Nuo autopilotit tuntuu aivan liian hintavilta...

Eli tarvitsisin sähkömoottorin, jossa olisi jonkinlainen "vapaa-asento", jolloin sen voisi kytkeä pois ja ohjata ruorista. Ohjaus on melko herkkä kaapeliohjaus, joten tehoja ei paljon tarvita. Pyörinnän tulisi olla hidas ettei mene heti laidasta laitaan.

Onko lisää vinkkejä?
Pekka Romo

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Elo 2009 08:56

Alla olevan kuvan mukaisia vanhoja pilotteja kilkkeineen ( kompassi + moottori ) luulisi löytyvän käytöstä poistettuna, eikä arvokaan varmaan ole 100 euroa suurempi...
Kuva

Siinä olisi langallinen kauko-ohjain sekä pilotti kompassisuunnan mukaan,
juuri ne toiminnot mitä uistelija voi toivoa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 13 Elo 2009 11:41

Onko kellään kokemusta miten hyvin nuo pilotit pitävät suunnan jos (ja kun) vene tuppaa esim myötäaallokossa heittämään suuntaa surffien mukaan? Tollanen vanha vehje ois kyllä päällikkö:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Elo 2009 11:55

Kuvan mukainen laite on minulla käytössä.
Toimii parhaiten juuri uistelukäytössä ( hitaalla nopeudella ).
Kompassisuunnan ohjaamana edellyttää aallon aiheuttaman suunnanmuutoksen,
johon "kompassi" sitten antaa korjauskäskyn. Ei siis osaa ennakoida ;-)
Kyseisessä laitteessa on herkkyys-säätö jolla voidaan asettaa kuinka pieniin suunnanmuutoksiin laite reagoi, lisäksi säätö peräsimen liikkeeseen, eli kuinka paljon peräsintä käännetään kerralla suunnanmuutoksen tapahduttua. Lisäksi vielä säädin, jolla voidaan kompensoida tuulen tai virtauksen aiheuttama sorto.

Kovemmalla vaihdilla ajettaessa, varsinkin aallokossa, pakkaa olemaan nykyajan vehkeisiin hieman "liikaa" yllämainittuja säätöjä vaativa ja kulkusuunta tahtoo muodostua käärmeen luikerteluksi.... Tosin vapauttaa silloinkin kuskin wc-käynnille.
"Rasvatyynellä" mukava laite myös norm.ajossa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

mjy

Viesti Kirjoittaja mjy » 13 Elo 2009 12:00

Minulla oli edellisessä kymmenmetrisessä uppoumarunkoisessa veneessä hydrauliohjauksen ruoriin liitetty ruoripilotti, joka ajoi hyvässä kelissä ja vasta-aallokossa tarkemmin kuin minä itse, mutta sitä ei voinut myötäaallokossa käyttää lainkaan.
Se oli tällöin aivan liian hidas reagoimaan veneen suunnanmuutoksiin ja lopputulema oli se että se vain ajoi ruoria hullun lailla edestakaisin.

Ko laitteessa oli säädöt sekä herkkyydelle että ruorin kierrosmäärälle.
Mutta sopivissa olosuhteissa toimi hyvin.

Toinen inhoittava asia oli se että käsin ajettaessa piti hihna aina ottaa pois paikoiltaan sen "jarruttavan" ominaisuuden vuoksi

romope-1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 13 Elo 2009 22:13

No nyt alkaa jo polttaa... mutta mulla oli siis mielessä sellainen laite, missä ei ole mitään automaattista, siis vain joystick, jolla ruoria voi ulkoa käsin manuaalisesti kääntää haluttuun suuntaan ja kytkeä sen vapaalle tarvittaessa. Kyllähän tuollainen vanhan liiton autopilottikin kelpaisi, jos jollain olisi myynnissä tai tiedossa...
Pekka Romo

RistoA

Viesti Kirjoittaja RistoA » 13 Elo 2009 23:24

Olisko taikasana: kaksipisteohjaus?

Hydrauliohjausten kanssa ihan normaali juttu...

Risto

romope-1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 14 Elo 2009 10:23

No mites sellainen toteutetaan kaapeliohjauksella? Mulla on vielä sellainen kela, joka pyörii ainoastaan ruorista kääntämällä. Pitääkö ruveta vaijereita virittelemään avotilaan ja sinne toinen ruoripyörä...?

Tuossa olin sähköpostitse yhteydessä yhteen firmaan, jolla oli DC-servomoottoreita ja niihin saatavia alennusvaihteita. Täytyy vielä kysellä ja suunnitella, josko sellaisista pystyisi rakentamaan toimivan laitteiston...
Pekka Romo

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Elo 2009 22:21

Minulla on ollut kaksipisteohjaus vaijereilla toteutettuna ja nyttemmin hydrauliikalla. Jos veneessä on kakkospisteen jälkeen riittävästi tilaaa sakkeliliitoksille pituussuunnassa, voi vaijerivetoinenkin kaksipisteohjaus toimia moitteettomasti, mutta kun minulla ei ollut (liitossakkelit törmäilivät välillä toisiinsa jne.). Kaksipisteohjaus hydrauliikalla - loistava juttu - vene pitää suuntansa hetken asettelun jälkeen vähintäin se seitsämän aaltoa sivutuulessa ja vastaisessa, mutta ei myötäisessä ainakaan minun tasaperäiselläni. Tosin,
ei siitä kyllä näin pienessä veneessä voi kauaksi potalle lähteä, kun painojakauman muuttuessa vene muuttaa suuntaansa, ei siis pelaa viime mainittu toiminto Kotkan - Äyspäänselän mutkaisella ja kapealla rannikkoväylällä. Muuten se vapauttaa kipparin moneen toimintoon. Onhan se huomattavasti mukavampi tulla rantaan yksin, kun ei tarvitse olla hytissä ajamassa, kun samalla pitäisi jo kiinnityksiäkin laitella kuntoon. Se käy ulko-ohjaamosta helposti pahassakin kelissä. Kaapeliohjauksessa kaksipisteohjaus voitaneen toteuttaa vain riittävän pitkällä ohjauspyörän akselilla, joka menee hytin läpi, kuten monissa perähyttiveneissä (ohjauspyörä seinän molemmin puolin) on tehtykin.
Kun en kalasta, en myöskään tiedä, mitä kalastaja hakee, mutta näin minulla. Mutta eihän tämä mikään kauko-ohjaus ole, mitä jo autopilotti jossain mielessä on.
Donna 28

pa1

Viesti Kirjoittaja pa1 » 26 Marras 2009 19:12

8] mulla on vaijeriohjaus ja siihen olen rakentanu (kaveri kytki) sähkö ohjauksen näin .ostin auton pyyhkiän moottorin 12v,sorvautin akselille sovitteen hammasrattaalle ja ruorin akselille myös.kettinki väliin ja toimii.ruorin akselille laitoin sokka tapin jonka saa pois kun ei käytä sähkö ohjausta,muuten raskaampi ohjata ruorista.moottorin ohjaus toimii joystikilla tai vipukatkaisialla joka palautuu nollaaan . kaapeli on 5 napasta roikaa,kytken ohjaimen auton peräkärryn pistokeesee hytin ulkopuolella ,saa roikan haitolta kun ei käytä.halpa ja toimiva ainakin mulla.

Vastaa Viestiin