Moottori ja vaihde

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 11 Elo 2009 20:59

Tervehdys,

Tarvitsen apua moottorini mallin ja merivaihteen tunnistamiseen.

Laatan mukaan kyseessä olisi md11c-hd mallinen vehje. Porvoolainen Penta huoltaja kuitenkin sanoi aikoinaan että lohko ja sylinterit olisivat eri malleista. Nyt kun rupesin tutkimaan kuvia niin vaikuttaa että merivaihdekin olisi jostain toisesta mallista.

Onko täällä ketään tarkkasilmäistä Volvomiestä joka voisi auttaa minua tunnistamaan koneen osat? Olisi meinaan tarpeellista kun rupean haalimaan tiivisteitä ym. varaosia.

Kuvat löytyvät alla olevasta linkistä; moottori
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niinjoo, tietääkö kukaan mitä hd eli "heavy duty" tyyppikilvessä merkitsee? Miten moottori eroaa normi md11c mallista?

-Antti
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja petrooli » 11 Elo 2009 21:19

Mulla oli ex veneessä md 17 c hd kone ja ittellekkin jäi arvoitukseksi miten se eroaa kai se on työkoneeksi tehty ja jotenkin vahvempi (niin on ainakin mukava ajatella) kyllähän tuo yksi kuva viittaisi että sylinterit on joskus ollu irti --->vaihdettu tai jotain kun ovat eri väriset kuin muu kone. luulen että joudut kuitenkin avaamaan ja mittojen mukaan tilaamaan mitä tarvitset.
marine parts europe sivulta löytyy räjäytyskuvia ko. koneesta taisiis normi md11:stä
.
tuossa on manuska jos ei vielä ole. http://www.bluemoment.com/manuals/Volvo ... _17C_D.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 11 Elo 2009 21:27

Kiitti linkistä.

Heh, olen itsekin mieltänyt ton hd jutun positiiviseksi. Jostakin luin että hd mallissa on 20 heppaa normi md11c:n 23 hepan sijaan. Muistaakseni tämä hd malli kiertää hieman hitaammin --> vähemmän heppoja?

Kone on muuten toiminut hyvin mutta nyt se tiputtaa öljyä merivaihteesta.
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja raimå » 11 Elo 2009 21:31

Vaikken osaa varmasti sanoa niin tuo näyttää mun mielestä MD2 eikä MD11 koneelta. Ainakin toi vaihde näyttää samanmoiselta kun noissa vanhemmissa malleissa!?

Täältä kanssa löytyy useampien moottoreiden manuaalit
http://www.volvo.com/volvopenta/finland ... ngines.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kurkkasin nopeasti ja näytti ettei kaikista MD11 ja MD2 malleista ole manuaalejja tai kuvia. Niitä kun vertailee niin eiköhän ala selviämään!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 11 Elo 2009 21:37

Täytyy vertailla, mutta jos Raimå katsot blogissa alinta moottorikuvaa zoomilla niin huomaat että tyyppikilven oikeassa ylänurkassa lukee md11c/hd.

Jäljitin myös sarjanumeron perusteella että kyseinen mosa olisi juuri tuo md11/hd ja valmistettu joskus aivan 70-luvun lopussa.
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 11 Elo 2009 21:41

tuo on volvon rb vaihde. käytetty noissa ensimäisissä c sarjan koneissa.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja raimå » 11 Elo 2009 23:05

-Simplex- kirjoitti:Täytyy vertailla, mutta jos Raimå katsot blogissa alinta moottorikuvaa zoomilla niin huomaat että tyyppikilven oikeassa ylänurkassa lukee md11c/hd.

Jäljitin myös sarjanumeron perusteella että kyseinen mosa olisi juuri tuo md11/hd ja valmistettu joskus aivan 70-luvun lopussa.
Sorry, olen törmännyt varmastikin uudempaan vaihteeseen MD11 koneessa. Toivottavasti asia kuitenkin selvisi/selviää:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 12 Elo 2009 11:33

Kiitti kaikille vinkeistä, avaamallahan nuo loppupeleissä ratkeaa.

Avaamisesta puheen ollen, mitä perushuoltoa tuollaiselle moottorille kannattaa tehdä joka on seissyt 5v? Muistaakseni sille ei tehty ylösnostaessa mitään muuta kuin että ajettiin glykolit sisään. Öljyt oli minimissä kun sunnuntaina tarkistin.
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ilje
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2008 10:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja Ilje » 12 Elo 2009 12:43

Tuo yläosa näyttää aivan samalta kuin meidän veneen md11d:n yläosa. Eroja näkyy mun mielestä ainakin tuon polttoainesuodattimen yläosassa.

Muuta ei tällä osaamisella voi sanoa. :)

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 12 Elo 2009 18:34

Tuo yläosa näyttää aivan samalta kuin meidän veneen md11d:n yläosa. Eroja näkyy mun mielestä ainakin tuon polttoainesuodattimen yläosassa.

Muuta ei tällä osaamisella voi sanoa. :)
Vertailin kuvia ja ovat kyllä huomattavan samankaltaiset. Ehkä moottorissani on md11c/hd lohko ja 11d sylinterit ja kannet?
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 12 Elo 2009 20:17

toi md11c perustuu suoraan volvo md2b koneseen kunnes vaihtuu sylinterit ja kannet. vanhoissa iso suuttin runko uusissa kynäsuutin(lukittu levyillä) .
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 13 Elo 2009 13:30

toi md11c perustuu suoraan volvo md2b koneseen kunnes vaihtuu sylinterit ja kannet. vanhoissa iso suuttin runko uusissa kynäsuutin(lukittu levyillä) .
Ei perhana, mitä nyt tässä kuvia vertaillut niin vaikutta kyllä siltä että sylinterit ja kannet on md2 koneesta? Näin ollen tossa olisi md11 lohko ja md2 loput.

Pitää avata ja tutkia että missä kunnossa moottori on. Ei viitsisi hommata toista samanmoista kun ei ole varaa ostaa reilusti uudempaa. Nuohan ovat oikein pidettyinä miltei ikuisia.
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 15 Elo 2009 01:26

Jee, jee,

Kun nyt olen vertaillut kuvia niin olen tullut siihen tulokseen että moottorini on md11c/hd. Niitä valmistettiin rb vaihteella.

Vielä kun saisi tietää että mitä ihmettä toi hd käytännössä tarkoittaa, että miksi sellainen versio ylipäätään on kehitetty?
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Elo 2009 07:35

HD-heavy duty- versiot on yleensä ns ammattikäyttöön tehtyjä, kestää ajaa kahvat kaakossa loputtomasti.
Em vuoksi maksimiteho on yleensä hupi/kevytversiota pienempi ja kierrosluku rajoitettu pienemmäksi.
Vrt esim kytkimien tehosuositukset, saattaa olla huvialuskäytössä (kevyt vene) 160kw, ammattikäytössä mahd. alle 100kw=jatkuvaan kovaan rasitukseen on oltava "numeroa suurempi" kytkin, vastaavasti koneesta on tehty kestävämpi pudottamalla maksimitehoja.

Matti

-Simplex-
Viestit: 69
Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49

Re: Moottori ja vaihde

Viesti Kirjoittaja -Simplex- » 28 Kesä 2011 18:24

hb-77 kirjoitti:tuo on volvon rb vaihde. käytetty noissa ensimäisissä c sarjan koneissa.
Voisitko hb-77, tai joku muu volvomies, vielä sen verran kertoa vaihteesta että onko siinä omat öljyt? En muistaakseni ole koskaan vaihtanut siihen öljyä enkä kyllä sen kummemmin ole löytänyt mitään paikkaa josta siihen voisi öljyä lisätä.

Itse epäilen että vaihde on kytköksissä moottoriin siten että niissä pyörii yhteinen voiteluöljy. Olenko aivan hakoteillä? Ja mikäli vaihteessa pyörii samat oljyt kuin moottorissa niin pitääkö tämä ottaa huomioon laittamalla koneeseen normaalia enemmän öljyä?
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin