Painelaakerin lämpeneminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
harza
Viestit: 41
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Painelaakerin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja harza » 10.08.2009 9:04

Kuten toisaalla tarinoin, Kiiski on vasta äskettäin laskettu vesille. Laskun yhteydessä vedenpinta nousi mm. peittäen potkuriakselin painelaakerin. Kiiskessä laakeri on öljyvoideltu, eli mötikän päällä on n. 0,3 dl kuppi, johon silloin tällöin lorautetaan lusikallinen peräöljyä.

Kastumisen vuoksi tuli hieman tarkemmin seurattua tuota mötikkää ensimmäisillä koeajoilla, ja myöskin vaihdettua vedestä vaahtoutuvaa öljyä tämän tästä, kunnes se pysyi kirkkaana. Laakerin purkaminen ja kuivaiminen ei oikein tullut kysymykseen vesillä ollessa. Öljyden kanssa puljatessani huomasin painelaakerin lämpiävän ajossa melkoisesti. Laakerin mekaaninen ääni ei ainakaan Traderin laulun läpi kuullostanut kohtuuttomalta.

Ymmärrän toki että mekaanisessa liikkuvassa osassa syntyy jonkin verran lämpöä, mutta olisiko jollakulla näppituntumaa minkä asteinen lämpeäminen on "normaalia"? Aiemmin en ole laakeriin minkäänlaista huomiota, tarpeellisen öljylusikallisen lisäksi, kiinnittänyt, joten omaa referenssiä laakerin kunnosta/lämpiämisesta ei ole.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Painelaakerin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 10.08.2009 19:39

Näin ulkomuistista muistelen lukeneeni että painelaakerin lämpötila ei saisi nousta yli kahdesksankymmenen asteen, jos se näin tekee niin laakeri joutuu jostain syystä (esim liian kova vääntömomentti) liian suurelle rasitukselle.

näin "nyrkkisääntönä" kättä ei oikein kärsi pitää jos laakerin lämpö on yli 50 astetta. Oletko mitannut laakerin lämpötilan tarkkkaan? En usko että se vedestä olisi ottanut itteensä jos kerta sen heti huomasit ja veden poistit.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

harza
Viestit: 41
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Painelaakerin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja harza » 11.08.2009 9:19

Tarkkaa en ole lämpötilaa mitannut, mutta tilanne on juuri kuvaamasi nyrkkisäännön kaltainen, eli kättä ei hirveä kauan kärsi laakerilla pitää, joten varmaanikin lämpötila ajon jälkeen pyörii siellä 50 - 60 C huituvilla. Kiitän kommenteista ja luotan ulkomuistiisi kuin vuoreen, enkä ala lämmöstä sen enempää huolestumaan.

Ei muuten ollut tuo lämpenemisen ihmetys pelkästään kastumisesta kiinni, tulipahan vain ensikertaa noteerattua vuodelta miekka ja kypärä kotoisen olevan laakerin lämpeneminen.

Vastaa Viestiin