Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Ilje
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2008 10:10
Paikkakunta: Helsinki

Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja Ilje » 01 Elo 2009 16:01

Sellainen on nyt ongelmana että konetta startatessa noin joka 3-5 käynnistys tuottaa tuloksen, jossa startti vain "helähtää" eikä pyöritä vauhtipyörää ollenkaan. Siis näin ollen ei käynnistä konetta. Näissä tapauksissa saan koneen käyntiin antamalla jalalla vauhtipyörälle vauhtia samaan aikaan kun starttaan virta-avaimella.

Samaan aikaan koneessa on ollut käymisongelmia, jotka paikallistuivat ilmaksi polttoainejärjestelmässä, siihen sainkin hyviä neuvoja tuolta foorumin muilta aiheilta.

Onko kokemuksia vastaavasta ja ajatuksia tai neuvoja asian suhteen?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja bonito » 02 Elo 2009 08:43

Mahtaako olla bendix-laitteen hammaspyörä kulahtanut tasaiseksi. Olen rälläköinyt yhden startin hampaanpäät vinoksi, tekohengitystä. Ota startti pois ja tutki asiaa, jossain vehkeessä on varmaan samanlainen startti, jossa on samat osat, jos et halua mennä Volvolle ryöstettäväksi. Jos hampaat on kunnossa, kurkkaa seuraavaksi missä kunnossa hiilet on.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja matti » 02 Elo 2009 20:27

Yhtenä mahdollisuutena on, että hammaskehän hampaat ovat hakkautuneet siltä kohtaa johon kone asttuu seis ja johon bendixin rattaan isku osuu. Halvin em vian korjaus- lämmittää hammaskehää ja pyöräyttää jonkinverran-esim1/4 kierrosta niin on uusi alkukohta. Tosin todennäköisempi on tuo Boniton arvaama vika.

Matti

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 03 Elo 2009 13:30

Todennäköisesti tämä ei mitenkään liity edellä kuvattuun, mutta meillä ilmeni vastaava ongelma moottorissa (VP 2003T) pari kertaa kun kone sammui löpön puutteeseen (suodatin tukossa). Vastaavaa ei ole koskaan (ennen tai jälkeen) sattunut kun kone sammutetaan normaalisti.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja ainur » 03 Elo 2009 17:38

Jarmo Niinimäki kirjoitti:Todennäköisesti tämä ei mitenkään liity edellä kuvattuun, mutta meillä ilmeni vastaava ongelma moottorissa (VP 2003T) pari kertaa kun kone sammui löpön puutteeseen (suodatin tukossa). Vastaavaa ei ole koskaan (ennen tai jälkeen) sattunut kun kone sammutetaan normaalisti.
Mulla sammu kans kesken ajon ja syy löytyi tankista. Ensin luulin vedeksi suotimessa, mutta imusiivilä oli tukossa. Putsasin tankin ja heitin siivilän mäkeen. Tilalle laitoin tankin päälle näkyville kertakäyttösuotimen, josta on helppo nähdä tuleeko tankista moskaa tai vettä.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja MD11C » 04 Elo 2009 13:44

Tai sitten akunkengät on hapettuneet, ja virtanen ei kulje tarvittavalla volyymilla pyörittääkseen starttia. On tätäkin ollut, ja sitä korjattu esim peltiruuvin ruuvaamisella navan ja kengän väliin (tekohengityksenä).

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja stresspill » 05 Elo 2009 23:26

Eli siis solenoidi kilahtaa kertaalleen kun virta-avaimesta käännetään, mittaa voltit.

Voltit laskee
- moottori on leikannut kiinni
- startti on sisäisesti oikosulussa
- startti on jumissa vauhtipyörän rattaalla
- startti on leikannut kiinni

Voltit pysyy ennallaan
- Solenoidi ei saa kontaktia
- virtakaapelit löysällä tai hapettuneet kontaktit

nämä on luntattu ja käännetty kirjasta Troubleshooting marine diesels.

Avatar
Ilje
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2008 10:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja Ilje » 11 Elo 2009 22:36

Noniin, pääsin vihdoin ja viimein tekemään korjauksia ja seuraavia huomioita. Kiitos muuten todella paljon noista vinkeistä.

Kuitenkin, startin hiiliä on jäljellä reilu kaksi senttiä jokaisessa, muutenkin näytti ihan ok:lta. Jossain vaiheessa on ottanut ilmeisesti vettä sisäänsä kun oli ruostetta kuoren sisäpuolella alaosissa, putsasin. Hampaat tuntuvat olevan kunnossa, tuossa kuva niistä.

Moottori ei ole leikannut kiinni, koska kun sen potkaisee vauhtipyörästä käyntiin se käy ihan mukavasti. Sitten kun yrittää käynnistää käy joko niin että se lähtee käyntiin tai sitten näin kuten videossa näkyy. Noin 8 kertaa 10:stä se ei lähde käyntiin. Kuitenkin startissa se hammasosa nousee vauhtipyörälle ja startin akseli pyörii. Ainoastaan se hammasosa pysyy paikallaan.

Kaikki sähköliitokset on tarkistettu ja harjattu puhtaaksi, tosin niissä ei ollut mitään hapettumista huomattavissa.

Se mitä tuli mieleen oli se että kone tuntuu vauhtipyörästä pyörittäessä raskaammalta ja kun konetta sammuttaa niin ihan kuin sieltä kuuluisi lopuksi sellainen ylimääräinen "tsup"-ääni. Kovin siis kylmillä faktoilla tässä mennään siis. :)

Moottorin öljynpainemittari näyttää noin 3kg/m3.

Mitä se tarkoittaa jos startti on leikannut kiinni? Yritän hankkia tuon volttimittarin ja tehdä stresspillin suosittelemat mittaukset.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja raimå » 11 Elo 2009 22:47

Olisko vika kenties solenoidissa ettei jaksa vetää startin hammaspyörää kunnolla vauhtipyörälle? Avasitko startin kokonaan ja putsasit ruosteet/paskat ja mahd. testasit penkissä että suhahtaa käyntiin kunnolla?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja Jude » 12 Elo 2009 06:30

Ilje kirjoitti: Moottori ei ole leikannut kiinni, koska kun sen potkaisee vauhtipyörästä käyntiin se käy ihan mukavasti. Sitten kun yrittää käynnistää käy joko niin että se lähtee käyntiin tai sitten näin kuten videossa näkyy. Noin 8 kertaa 10:stä se ei lähde käyntiin. Kuitenkin startissa se hammasosa nousee vauhtipyörälle ja startin akseli pyörii. Ainoastaan se hammasosa pysyy paikallaan.

Jos starttimoottorin hammaspyörä tosiaan nousee startatessa vauhtipyörän kehälle ja starttimoottorin akseli pyörii, niin silloin startin hammaspyörä pääsee vapaasti pyörimään startin akselilla. Jos niin on, niin silloin akselin ja startin hammaspyörän välissä oleva kiila on poikennut.

Ota startin hammaspyörä pois sen akselilta. Vaihda kiila ehjään. Kokoa startti. Asenna se paikoilleen ja käynnistä kone.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja Jude » 12 Elo 2009 13:45

Todennäköisesti startin hammaspyörä on kiinnitetty akselilleen vain putkisokalla. Kiilan katkeaminen olisi vähemmän todennäköistä. Jos putkisokka on poikki, niin sinun täytyy saada se pois ja naputella uusi tilalle.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja palonte » 12 Elo 2009 14:46

Pako ottaa kantaa kun keskustelun taso on vähän niin ja näin.
Startti näytti kohtuullisen nykyaikaiselta bosch:in versiolta, joten startin hammas ei kiinnity akseliinsa millään kiiloilla tms. Hammas on kiinni bendix laitteessa joka on valmistettu yhdeksi osaksi prässäämällä. Bendix liukuu startin akselilla (ruuvimaisia booreja myöden) siten, että solenoidi vetäessään samalla päävirrat "kiinni" ohjaa samalla myös hammaskosketuksen perille. Ongelma on joko:
1. Hammaskosketus todella menee perille, jolloin bendixissä oleva vapaakytkin, jonka tulisi luistaa vain toiseen suuntaan on sökö ja luistaa siis molempiin suuntiin = osta uusi bendix. Volvo on siittä hauska laitos, että moni osa sopii autopuolelta ristiin. Menepä autosähköliikkeeseen osan kanssa ja kysy sopisiko siihen vanhan B20 moottorin (amazon/144) solenoidi.
2. Hammaskosketus ei mene perille, vaikka siltä näyttääkin, jolloin ongelma on laitteen virheellisessä säädössä. Virheestä johtuen sähköinen kytkentä syntyy liian aikaisin eikä solenoidi vedä bendixiä loppuun asti. Säätö on (jos on) epäkeskoakselilla joka välittää solenoidin liikkeen bendixille. Joskus tällaista ongelmaa tulee myös, jos akseli, jolla bendix liikkuu on likainen/öljyinen. Siis startin akselia ei saa voidella kuin nimeksi.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Keskustelun tasota

Viesti Kirjoittaja Jude » 12 Elo 2009 16:00

palonte kirjoitti:Pako ottaa kantaa kun keskustelun taso on vähän niin ja näin.
Nostitko sinä keskustelun tasoa?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja matti » 12 Elo 2009 17:58

Selvä kuin pläkki- bendix on risa, osta uusi, kuten Palontie neuvoi, autosähkökorjaamosta tai vois löytyä vaikka Motonetista.
Ei ole kallis, ostin Nissaniin, maksoi jotain 30€, kun oli samanmoinen vika, ääni oli kräääähs- kun pendix löi tyhjää.
Alkuperäisen viestin "helähtäminen" harhautti luulemaan, että startti ei päääse pyörähtämään kun ratas ei mene perille.

Matti

Avatar
Ilje
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2008 10:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen käynnistyksessä epäsäännöllisyyttä VP MD11D

Viesti Kirjoittaja Ilje » 20 Elo 2009 17:32

Ihan kysyn kun tuota starttia olen nyt vasta ehtinyt purkamaan enemmälti. Eli kun palonte puhui että vapaakytkin pyörii molempiin suuntiin vaikka pitäisi vain yhteen niin ainakin käsin pyörittäen tuo ratas startissa pyörii vain yhteen suuntaan. Onko sillä väliä?

Toisekseen, jos tuo bendix on tosiaan rikki niin pitäisikö se solenoidi vaihtaa samalla? Uusi bendix löytyi Saksasta ainakin, ei ollut maahantuojalla tarvikeosana. Pitäisi vielä hakea se mutta kun tuo aika loppuu kesken.

Vastaa Viestiin