Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Terve
Alkaa huumori olla tiukassa... 8\
Wikström AC-M 2-3HP kone ei suostu käynnistymään lämpimänä, jos on kerennyt huilata tuollaiset 1/2 tuntia.
Laite on siis kampikäynnisteinen magneettosytkällä oleva sivuventtiili yksipyttyinen.
Tässä yksilössä on juuri uudelleenrakennettu magneetto ja alkuperäinen kaasari vaihdettu modernimpaan. Venttiilit on hiottu kevyesti ja koneessa on puristukset tallella.
Magneetto on Boshin suoravetoinen, elikkäs ei laukaisumagneetto.
Magneeton (sytkän) olen virittänyt niin, että kärjet aukeaa (sytkä myöhäisellä) juuri yläkuolokohdan jälkeen.
Kylmänä kone lähtee käyntiin seuraavasti:
Bensahana auki, kaasarin ryyppyläppä kiinni ja pari heittoa, kunnes yskähtää, sitten napakka heitto ja tada... Tök-sss-pof-tök-sss-pof...
Kuumana ilman huilia lähtee ilman ryyppyä ekalla tai tokalla heitolla..
JOS kone on kerennyt huilia tuollaiset puoli tuntia, niin käynnistyminen on tuskaa tai ei onnistu ollenkaan. Kone ampuu kaasariin napakasti, mutta ei suostu käynnistymään.
Erilaisilla ennakon asetuksilla saa ampumisen laatua muuteltua, mutta ei poistetua. Olen jopa onnistunut liiallisella ennakolla saamaan koneen napauttamaan terävästi sormille (oikea nimetön murki ja vasemmassa kova tälli).
Tänään veivaamista jatkettiin niin kauan, kuin sormia riitti ja sitten tultiin hinaamalla kotiin Viikinsaaresta.
Kone käy erittäin hyvin, kunhan suostuu aloittamaan. Seokset sain ruuvattua aikas kohdilleen ja ennakon sopivuuden kuulee korvalla.
Onko herroilla puuvenekörmyillä ideoita korjaustoimien lähtökohdaksi?
T
Risto
Alkaa huumori olla tiukassa... 8\
Wikström AC-M 2-3HP kone ei suostu käynnistymään lämpimänä, jos on kerennyt huilata tuollaiset 1/2 tuntia.
Laite on siis kampikäynnisteinen magneettosytkällä oleva sivuventtiili yksipyttyinen.
Tässä yksilössä on juuri uudelleenrakennettu magneetto ja alkuperäinen kaasari vaihdettu modernimpaan. Venttiilit on hiottu kevyesti ja koneessa on puristukset tallella.
Magneetto on Boshin suoravetoinen, elikkäs ei laukaisumagneetto.
Magneeton (sytkän) olen virittänyt niin, että kärjet aukeaa (sytkä myöhäisellä) juuri yläkuolokohdan jälkeen.
Kylmänä kone lähtee käyntiin seuraavasti:
Bensahana auki, kaasarin ryyppyläppä kiinni ja pari heittoa, kunnes yskähtää, sitten napakka heitto ja tada... Tök-sss-pof-tök-sss-pof...
Kuumana ilman huilia lähtee ilman ryyppyä ekalla tai tokalla heitolla..
JOS kone on kerennyt huilia tuollaiset puoli tuntia, niin käynnistyminen on tuskaa tai ei onnistu ollenkaan. Kone ampuu kaasariin napakasti, mutta ei suostu käynnistymään.
Erilaisilla ennakon asetuksilla saa ampumisen laatua muuteltua, mutta ei poistetua. Olen jopa onnistunut liiallisella ennakolla saamaan koneen napauttamaan terävästi sormille (oikea nimetön murki ja vasemmassa kova tälli).
Tänään veivaamista jatkettiin niin kauan, kuin sormia riitti ja sitten tultiin hinaamalla kotiin Viikinsaaresta.
Kone käy erittäin hyvin, kunhan suostuu aloittamaan. Seokset sain ruuvattua aikas kohdilleen ja ennakon sopivuuden kuulee korvalla.
Onko herroilla puuvenekörmyillä ideoita korjaustoimien lähtökohdaksi?
T
Risto
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Kuulostaa aika mystiseltä...
Aikoinaan oli entisöitävänä 2F45 joka oirehti samalla tapaa - kylmänä ryypyllä hyvin käyntiin ja muutaman minuutin sisään ajon jälkeen erittäin hyvin ilman ryyppyäkin. Mutta jos seisoi reilun vartin niin sitten 25:llä tai 600:lla pyöräytyksellä. Mutta aina kuitenkin lähti...
Syynä oli uskomattoman väljä kone mutta jos kerran puristukset on tallella niin pikkuruisessa on vialla jokin muu.
Mulla ainakin tulee mieleen seuraavia mahdollisuuksia:
-se "modernimpi" kaasari on jostain käsittämättömästä syystä liian moderni - kävikö
vanhalla kaasarilla ja jos kävi niin kokeiles piruuttas sitä paikoilleen
-tietyssä lämpötilassa kone alkaa ottamaan ylimääräistä ilmaa mutta niin vähän kuitenkin
ettei se vaikuta kierroksilla käyntiin niin paljon että se huomaisi (kaasutiimen läpän
alapuoliselta osalta tai sitten imusarjalta?)
-mobilistikaverit väittää että aikoinaan markkinoille oli valuvikaisia venttiileitä jotka
ovat lautaseltaan suoria kylmänä ja kuumana mutta jossain vaiheessa käyntiä falskaavat
mutta omakohtaisesti en ole moista "elävää" venttiiiä nähnyt
-seetissä hiushalkeama
Ja sitten pari vinkkiä AC:n veivaamiseen:
-aina vaan yhdellä kädellä
-polkaisemalla pulikasta
-kummihanskalla (ote pitää) vauhtipyörän kehältä vetämällä
Se tuo AC:n perusyksinkertainen magneetto on käsittämätön käynnistäjä jos on kunnossa. Ei laukaisulaitetta mutta kipinä silti niin voimakas että kone lähtee joskus meinaa lähteä jopa vahingossa käyntiin...
-onko magnetto käämitty uudelleen kunnostuksen yhteydessä?
Aikoinaan oli entisöitävänä 2F45 joka oirehti samalla tapaa - kylmänä ryypyllä hyvin käyntiin ja muutaman minuutin sisään ajon jälkeen erittäin hyvin ilman ryyppyäkin. Mutta jos seisoi reilun vartin niin sitten 25:llä tai 600:lla pyöräytyksellä. Mutta aina kuitenkin lähti...
Syynä oli uskomattoman väljä kone mutta jos kerran puristukset on tallella niin pikkuruisessa on vialla jokin muu.
Mulla ainakin tulee mieleen seuraavia mahdollisuuksia:
-se "modernimpi" kaasari on jostain käsittämättömästä syystä liian moderni - kävikö
vanhalla kaasarilla ja jos kävi niin kokeiles piruuttas sitä paikoilleen
-tietyssä lämpötilassa kone alkaa ottamaan ylimääräistä ilmaa mutta niin vähän kuitenkin
ettei se vaikuta kierroksilla käyntiin niin paljon että se huomaisi (kaasutiimen läpän
alapuoliselta osalta tai sitten imusarjalta?)
-mobilistikaverit väittää että aikoinaan markkinoille oli valuvikaisia venttiileitä jotka
ovat lautaseltaan suoria kylmänä ja kuumana mutta jossain vaiheessa käyntiä falskaavat
mutta omakohtaisesti en ole moista "elävää" venttiiiä nähnyt
-seetissä hiushalkeama
Ja sitten pari vinkkiä AC:n veivaamiseen:
-aina vaan yhdellä kädellä
-polkaisemalla pulikasta
-kummihanskalla (ote pitää) vauhtipyörän kehältä vetämällä
Se tuo AC:n perusyksinkertainen magneetto on käsittämätön käynnistäjä jos on kunnossa. Ei laukaisulaitetta mutta kipinä silti niin voimakas että kone lähtee joskus meinaa lähteä jopa vahingossa käyntiin...
-onko magnetto käämitty uudelleen kunnostuksen yhteydessä?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Juu, mystistä on.
Joku lämpövaiva tää kumminkin taitaa olla.
Kaasari on joku ~16 millinen ruohonleikkurin tai muun puutarhamönkijän kaasari. Erittäin yksinkertainen sekin. Seosruuvista soppasaanti kuntoon ja se siitä. Tuo wikke on ~350 kuutioinen ja kiertää hissukseen. Samaa kokoluokkaa, kuin nuo puutarhavehkeetkin ja teholuokka on samassa haarukassa. Kaasarin uskon olevan jotensakin sopiva.
Vanha kaasari (tai kaasarit, mulla on niitä 2) on sellainen mehumaija, jossa koho uppoaa, vipuja on korjattu tinaamalla ja suutin/höyrystinputket on väännettu enemmän tai vähemmän soseeksi määrätietoisin ottein.
Magneeto on uudelleenkäämitty, magnetoitu, jne. ja tuottaa reippaat tulet. Ajoitus on tety paristo+lamppu+pari piuhaa systeemillä kylmälle koneelle.
Mikäköhän on sopivainen kärkien kärkiväli tämmösessä?
Tuli mieleen, että jos kärkiväli on liian pieni ja lämmetessään ankkuri pääsee hiukan liikkumaan, niin saattaa mennä sytkä totaalisen poskelleen.
Konetta ei pääse polkaisemaan, koska puristukselle tultaessa käynnistystappi on alhaalla. Sieltä sopii sitten kahdella sormella sitä nykäistä ylöspäin.
Venttiiliongelmaa olen myös vähän pohtinut. Täytynee ottaa kansi pois ja kurkata, jotta mitä sille kuuluu.
Risto
Tässä mallistartti viileänä: Heitto
Joku lämpövaiva tää kumminkin taitaa olla.
Kaasari on joku ~16 millinen ruohonleikkurin tai muun puutarhamönkijän kaasari. Erittäin yksinkertainen sekin. Seosruuvista soppasaanti kuntoon ja se siitä. Tuo wikke on ~350 kuutioinen ja kiertää hissukseen. Samaa kokoluokkaa, kuin nuo puutarhavehkeetkin ja teholuokka on samassa haarukassa. Kaasarin uskon olevan jotensakin sopiva.
Vanha kaasari (tai kaasarit, mulla on niitä 2) on sellainen mehumaija, jossa koho uppoaa, vipuja on korjattu tinaamalla ja suutin/höyrystinputket on väännettu enemmän tai vähemmän soseeksi määrätietoisin ottein.
Magneeto on uudelleenkäämitty, magnetoitu, jne. ja tuottaa reippaat tulet. Ajoitus on tety paristo+lamppu+pari piuhaa systeemillä kylmälle koneelle.
Mikäköhän on sopivainen kärkien kärkiväli tämmösessä?
Tuli mieleen, että jos kärkiväli on liian pieni ja lämmetessään ankkuri pääsee hiukan liikkumaan, niin saattaa mennä sytkä totaalisen poskelleen.
Konetta ei pääse polkaisemaan, koska puristukselle tultaessa käynnistystappi on alhaalla. Sieltä sopii sitten kahdella sormella sitä nykäistä ylöspäin.
Venttiiliongelmaa olen myös vähän pohtinut. Täytynee ottaa kansi pois ja kurkata, jotta mitä sille kuuluu.
Risto
Tässä mallistartti viileänä: Heitto
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Anna sille männän päälle "korkillinen" bensaa niin veikkaampa että lähtee....
Normaali ilmiö kun "rautavaa" petroolikonetta ajetaan bensalla.
sss-töks-tuff-tuff-tuff-........
Normaali ilmiö kun "rautavaa" petroolikonetta ajetaan bensalla.
sss-töks-tuff-tuff-tuff-........

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Öööh.
Kone lähtee siis iloisesti käyntiin kylmänä, mutta kuumana huilanneena ei millään.. Epäilys olisi, että laihalla yritän ja pitäisi ryypyttää reippaasti??
Voihan sitäkin kokeilla, kunhan sormet on taas kondiksessa.
Mistäs löytyis hyviä ryyppykannuja?
Toimiiko sytkäribensa?
Risto
Kone lähtee siis iloisesti käyntiin kylmänä, mutta kuumana huilanneena ei millään.. Epäilys olisi, että laihalla yritän ja pitäisi ryypyttää reippaasti??
Voihan sitäkin kokeilla, kunhan sormet on taas kondiksessa.
Mistäs löytyis hyviä ryyppykannuja?
Toimiiko sytkäribensa?
Risto
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 20 Heinä 2009 15:12
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Mulla oli aikoinaa 2F45 petroolikone ja bensaryypyt annoin sille tyhjennetystä ja tietenkin putsatusta kotisinappipurkista ja tavallista moottoribensaa tietenkin.Sytkäribensa varmaan toimii myös,mutta on turhan kallista.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Sytkäribensapullon pystyy myös täyttämään tavallisella bensalla(kahtapuolta korkkia kampeaa vaan sitä korkkia ylös niin irtoaa) jos toimivuus askarruttaa.
Mulla on sellainen "huikkapullona" vanhassa Winha32 moottorikelkassa ja on niitä ollut veneissäkin muistaakseni.
Mulla on sellainen "huikkapullona" vanhassa Winha32 moottorikelkassa ja on niitä ollut veneissäkin muistaakseni.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
AC asiaa, aikaisemmasta poiketen. Ostin tuollaisen AC wiken vuosimallia -53, itse en ole nähnyt konetta vielä "livenä". Onko kone sellaisella magneetolla jossa on magneetit siinä pyörivässä roottorissa ja puola päällikopan alla vai onko se vielä sellainen jossa koko puolapaketti pyörii magneettien välissä?
Koneesta on nimittäin kipinä hukassa ja täytyy henkisesti valmistautua kun sen kimppuun pääsee pe iltana, niin olisi masinisti valmiiksi isku kunnossa
Onko jollain tuollaiseen koneeseen ohjekirjaa? Entä löytyykö tuohon vielä jostain kansi- ja muita tiivisteitä?
Koneesta on nimittäin kipinä hukassa ja täytyy henkisesti valmistautua kun sen kimppuun pääsee pe iltana, niin olisi masinisti valmiiksi isku kunnossa

Onko jollain tuollaiseen koneeseen ohjekirjaa? Entä löytyykö tuohon vielä jostain kansi- ja muita tiivisteitä?
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Terve tuloa Wikkeperheeseen
Mulla on ollut konehommat hiukka jäissä, kun odottelen sormieni luutumista, että jaksaa taas veivata..
Nakkasin parit kuvat magneetosta Oveen :Magneetto
Laite on sellainen, että puola on erikseen kopan sisällä, ankkuri pyörii ja kärjet katkoo..
Mullakin oli kipuna alunperin hukassa. Magneeton johtoja oli poikki. Niitä sain uusittua ominpäin, mutta kuumana kipuna katosi jonnekin. Lähetin magneetot "Magneettomiehelle" lääkäriin ja kipinä palasi entistä ehompana.
Jos kipinää ei järkevällä pyörittelyllä ilmaannu, niin lisätempominenkaan ei sitten auta. Itse en sitä ole hevillä uskonut.. Kannattaa sitten hommata jotkut kunnolliset hanskat, millään näppylähanskoilla ei kannata yrittää, nahat jähtee parilla vetäisyllä.
Kaasarissa saattaa olla laitettavaa myös.
Koneessa pitäisi olla ihan tuntuvasti puristuksia. Jos se pyörii ihan tunnottomasti, niin luultavasti männänrenkaat on jumissa tai sitten venttiilit vaatii hiomista. (Ne voi hieraista ruuvarilla ilman irroittamista) Laakerit on valettu suoraan kankeen ja pukkeihin. Shimmeillä voi säätää välykset.
Mulla on tuollainen AC osina, joitten hinnasta voidaan keskustella..
Risto

![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Mulla on ollut konehommat hiukka jäissä, kun odottelen sormieni luutumista, että jaksaa taas veivata..
Nakkasin parit kuvat magneetosta Oveen :Magneetto
Laite on sellainen, että puola on erikseen kopan sisällä, ankkuri pyörii ja kärjet katkoo..
Mullakin oli kipuna alunperin hukassa. Magneeton johtoja oli poikki. Niitä sain uusittua ominpäin, mutta kuumana kipuna katosi jonnekin. Lähetin magneetot "Magneettomiehelle" lääkäriin ja kipinä palasi entistä ehompana.
Jos kipinää ei järkevällä pyörittelyllä ilmaannu, niin lisätempominenkaan ei sitten auta. Itse en sitä ole hevillä uskonut.. Kannattaa sitten hommata jotkut kunnolliset hanskat, millään näppylähanskoilla ei kannata yrittää, nahat jähtee parilla vetäisyllä.

Kaasarissa saattaa olla laitettavaa myös.
Koneessa pitäisi olla ihan tuntuvasti puristuksia. Jos se pyörii ihan tunnottomasti, niin luultavasti männänrenkaat on jumissa tai sitten venttiilit vaatii hiomista. (Ne voi hieraista ruuvarilla ilman irroittamista) Laakerit on valettu suoraan kankeen ja pukkeihin. Shimmeillä voi säätää välykset.
Mulla on tuollainen AC osina, joitten hinnasta voidaan keskustella..
Risto
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Kiitoksia vastauksista!
Maamoottoreita ja muita Wanhoja koneita on tullut rakenneltua vähäsen, joten luulisin pärjäävän tuon pikku wiken kanssakin.
Itsellä taitaakin olla hyllyssä tuohon sopiva magneettokin jos koneessa oleva osoittautuu täysin mykäksi. Omassa koneessani ei ole kytkin ollenkaan vaan se on suoravetoinen malli.
Minkä vuodenmalli tuo omasi on?
Onko tuossa kannentiiviste sellainen jota voi käyttää uudestaan? Jos nuo venttiilit katsastaisi siitä jokatapauksessa ihan tarkistusmielessä.
Öljyksi käy varmaan SAE 40 öljy.
Hanskoja EN enään pidä kädessä kun käynnistelen tappi/veivi käynnistyksellä olevia koneita, sattui kerran pikkunen läheltä piti tilanne kun hanska olisi halunnut pyöriä tapin mukana.
Parempi on kun hioo tapin sileäksi niin pysyy nahkat käsissä ilman hanskojakin
Maamoottoreita ja muita Wanhoja koneita on tullut rakenneltua vähäsen, joten luulisin pärjäävän tuon pikku wiken kanssakin.
Itsellä taitaakin olla hyllyssä tuohon sopiva magneettokin jos koneessa oleva osoittautuu täysin mykäksi. Omassa koneessani ei ole kytkin ollenkaan vaan se on suoravetoinen malli.
Minkä vuodenmalli tuo omasi on?
Onko tuossa kannentiiviste sellainen jota voi käyttää uudestaan? Jos nuo venttiilit katsastaisi siitä jokatapauksessa ihan tarkistusmielessä.
Öljyksi käy varmaan SAE 40 öljy.
Hanskoja EN enään pidä kädessä kun käynnistelen tappi/veivi käynnistyksellä olevia koneita, sattui kerran pikkunen läheltä piti tilanne kun hanska olisi halunnut pyöriä tapin mukana.
Parempi on kun hioo tapin sileäksi niin pysyy nahkat käsissä ilman hanskojakin
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Tilannetiedotus:
Vaihdoin magneeton ja kone lähti käymään odotetulla tavalla, eli kolmannella heitolla.
Hyvä.
Tutkin ongelma magneeton ja löysin kipinäpiikin kärkien välistä. <- Syyllinen.
Melkein millin mittainen piikki oli tehnyt itselleen kolon vastapuolelle. Ilmeisesti sytytys toimi silloin, kun piikki oli tismalleen reiän kohdalla. Pikkuisenkin pielessä, niin ajoitus totaalisen metsässä, tai ei kipunaa ollenkaan. Piikki oli senverta ohut, että sen löytäminen oli hankalaa.
Tää magneetto oli juuri korjautettu "Magneettomiehellä". Jäi paha maku
Kärjissä oli reippaat hiontajäljet ja pinta oli karkea, eikä kiillotettu, kuten olettaisin ammattilaisen huoltajan jäljiltä..
Onkos porukoilla tietoa, että mikä kondensaattori tuonne sopii? Kipinöinti voi kieliä huonokuntoisesta kondensaattorista.
Entä kärjet?
Kyseessä on siis Boshin suoravetomagneetto. Kuvia pitäis löytyä Linkistä..
T
Risto
Vaihdoin magneeton ja kone lähti käymään odotetulla tavalla, eli kolmannella heitolla.

Tutkin ongelma magneeton ja löysin kipinäpiikin kärkien välistä. <- Syyllinen.
Melkein millin mittainen piikki oli tehnyt itselleen kolon vastapuolelle. Ilmeisesti sytytys toimi silloin, kun piikki oli tismalleen reiän kohdalla. Pikkuisenkin pielessä, niin ajoitus totaalisen metsässä, tai ei kipunaa ollenkaan. Piikki oli senverta ohut, että sen löytäminen oli hankalaa.
Tää magneetto oli juuri korjautettu "Magneettomiehellä". Jäi paha maku

Kärjissä oli reippaat hiontajäljet ja pinta oli karkea, eikä kiillotettu, kuten olettaisin ammattilaisen huoltajan jäljiltä..
Onkos porukoilla tietoa, että mikä kondensaattori tuonne sopii? Kipinöinti voi kieliä huonokuntoisesta kondensaattorista.
Entä kärjet?
Kyseessä on siis Boshin suoravetomagneetto. Kuvia pitäis löytyä Linkistä..
T
Risto
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Eipä ollutkaan kipinä hukassa tuosta ostamastani wikestä. Lähti toisella pyöräytyksellä käyntiin
Vaihdoin öljyt koneeseen ja kone kävi viikonlopun aikana lähes 7 tuntia.
Alkuun meinasi olla ongelmana vedenkierto kun oli ruoste muhjua aika paljon vesitilassa ja varsinkin se kannesta tuleva pikkureikä meni muutaman kerran tukkoon.
RistoA:
Konkka vialta tuo vaikuttaa, jos kerran kärkiin tulee piikki. Luulisin että sinne voi laittaa minkä tahansa auton konkan mikä on vaan paikalleen sopii.
Itsellä on kanssa vähän huonoja kokemuksia noista magneeton "korjaajista"
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Vaihdoin öljyt koneeseen ja kone kävi viikonlopun aikana lähes 7 tuntia.
Alkuun meinasi olla ongelmana vedenkierto kun oli ruoste muhjua aika paljon vesitilassa ja varsinkin se kannesta tuleva pikkureikä meni muutaman kerran tukkoon.
RistoA:
Konkka vialta tuo vaikuttaa, jos kerran kärkiin tulee piikki. Luulisin että sinne voi laittaa minkä tahansa auton konkan mikä on vaan paikalleen sopii.
Itsellä on kanssa vähän huonoja kokemuksia noista magneeton "korjaajista"
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
No, nyt on sitten emulsiovoitelu.
Vettä ilmaantuu öljyn sekaan kovalla vauhdilla. Siellä on joko vesipumppu tai vesikanavavika.
8\
Risto
Vettä ilmaantuu öljyn sekaan kovalla vauhdilla. Siellä on joko vesipumppu tai vesikanavavika.
8\
Risto
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Uusi päivitys.. 80
Vedet ja öljyt pysyy oikeissa paikoissa. Vaihdoin pumpun stefat ja liimailin kannentiivistettä.
Näyttäis siltä, että Wikström on muuttanut pumpun raknnetta ~54 paikkeilla. AC-M (-54) on sellaisella pumpulla, jossa on vesi ja öljy stefojen välissä vain tippareikä. AC:n pumpussa (jonka vuosimallia en tiedä) on erillinen laippa, joka erottaa öljy ja vesi stefat. Välissä on iso aukko vuotovesille.
Syöttövesiputkessa korvasin vanhan tervalanka - pakka tiivistyksen parilla O-renkaalla. Tuntuis toimivan, ainakin matalapainesysteemeissä.
Muuten hyvä, mutta toisellakin magneetolla tuli vanha "huiliongelma", elikkäs ~20-30 minuutin huilaamisen jälkeen käynnistymisestä ei tullut enää mitään, vaan kaasarissa paukkuu..
Tässä ollaan nyt perimäisten kysymysten äärellä!
Koska olin varautunut tähän tilanteeseen, olin kotipilttuussa ja voin rauhallisin mielin tutkia tilannetta. (enkä rouvan kanssa lähisaaressa hermo piukkana)
1. Seoksen rikastaminen ei paranna tilannetta. Voin kaasarin kuristimella ryypyttää koneen kosteaksi asti, mutta homma ei siitä parane. Ampuu kaasariin joko napakasti tai laiskemmin, kuten liian rikkaalla on tapana.
2. Annoin tuulettelun jälkeen koneelle reippaan benziinihuikan huikkakupista. Ei parannusta, parilla ekalla heitolla kone oli liian märkä, eikä sytyttänyt, siitä seuraavilla paukautti kiivaasti kaasariin.
3 Funzaaa....
Heittelin konetta rennolla ranteella muutamankin kerran ja seurasin paukkujen kehittymistä. Näyttäis siltä, että magneetto ei anna kipinää ekalle potkulle, mutta toiselle antaa!
Selostus :
Eka potku: Kone on kierretty imutahdin loppuun ja puristuksen alkuun, käynnistyskahva on ala-asennossa. Käynnistäjä vetäisee käynnistyskahvan nopealla liikkeellä alhaalta ylös, jolloin kone pyörähtää puristustahdin yli (ja kipinää odotetaan ahnaasti yläkuolokohdan jälkeen). Jos kipinä saapuu, kone lähtee käyntiin 100% varmuudella.
No, kokeiluissani huomasin, että kipinä ei saavu ekalle puristukselle, vaan TOISELLE. Harmi vaan, että siinä vaiheessa vauhtipyörä on kiertänyt jo melkein kaksi kierrosta (eka työtahti, huhtelu, imu) ja pyrkii puristustahdilla ylös, mutta ei jaksa enää toisen puristuksen yli, vaan palaa takapakkiin siihen kohtaan, jossa kärjet aukeaa.... pam sanoo kaasarissa..
ekalla puristus-työtahti setillä ei saada kipinää, mutta toisella saadaan..
Ei hyvä!
Tarvitaan kipinä heti!
Alkukipunan etsintä jatkuu kondensaatoreitten uusinnan ja kärkien kiillottelun parissa. (oikeesti tarttiis saada laukaisumagneetto)
Voiko magneeton magnetisoida väärinpäin?...
?
Risto
Vedet ja öljyt pysyy oikeissa paikoissa. Vaihdoin pumpun stefat ja liimailin kannentiivistettä.
Näyttäis siltä, että Wikström on muuttanut pumpun raknnetta ~54 paikkeilla. AC-M (-54) on sellaisella pumpulla, jossa on vesi ja öljy stefojen välissä vain tippareikä. AC:n pumpussa (jonka vuosimallia en tiedä) on erillinen laippa, joka erottaa öljy ja vesi stefat. Välissä on iso aukko vuotovesille.
Syöttövesiputkessa korvasin vanhan tervalanka - pakka tiivistyksen parilla O-renkaalla. Tuntuis toimivan, ainakin matalapainesysteemeissä.
Muuten hyvä, mutta toisellakin magneetolla tuli vanha "huiliongelma", elikkäs ~20-30 minuutin huilaamisen jälkeen käynnistymisestä ei tullut enää mitään, vaan kaasarissa paukkuu..
Tässä ollaan nyt perimäisten kysymysten äärellä!

Koska olin varautunut tähän tilanteeseen, olin kotipilttuussa ja voin rauhallisin mielin tutkia tilannetta. (enkä rouvan kanssa lähisaaressa hermo piukkana)
1. Seoksen rikastaminen ei paranna tilannetta. Voin kaasarin kuristimella ryypyttää koneen kosteaksi asti, mutta homma ei siitä parane. Ampuu kaasariin joko napakasti tai laiskemmin, kuten liian rikkaalla on tapana.
2. Annoin tuulettelun jälkeen koneelle reippaan benziinihuikan huikkakupista. Ei parannusta, parilla ekalla heitolla kone oli liian märkä, eikä sytyttänyt, siitä seuraavilla paukautti kiivaasti kaasariin.
3 Funzaaa....
Heittelin konetta rennolla ranteella muutamankin kerran ja seurasin paukkujen kehittymistä. Näyttäis siltä, että magneetto ei anna kipinää ekalle potkulle, mutta toiselle antaa!

Eka potku: Kone on kierretty imutahdin loppuun ja puristuksen alkuun, käynnistyskahva on ala-asennossa. Käynnistäjä vetäisee käynnistyskahvan nopealla liikkeellä alhaalta ylös, jolloin kone pyörähtää puristustahdin yli (ja kipinää odotetaan ahnaasti yläkuolokohdan jälkeen). Jos kipinä saapuu, kone lähtee käyntiin 100% varmuudella.
No, kokeiluissani huomasin, että kipinä ei saavu ekalle puristukselle, vaan TOISELLE. Harmi vaan, että siinä vaiheessa vauhtipyörä on kiertänyt jo melkein kaksi kierrosta (eka työtahti, huhtelu, imu) ja pyrkii puristustahdilla ylös, mutta ei jaksa enää toisen puristuksen yli, vaan palaa takapakkiin siihen kohtaan, jossa kärjet aukeaa.... pam sanoo kaasarissa..


Ei hyvä!
Tarvitaan kipinä heti!
Alkukipunan etsintä jatkuu kondensaatoreitten uusinnan ja kärkien kiillottelun parissa. (oikeesti tarttiis saada laukaisumagneetto)
Voiko magneeton magnetisoida väärinpäin?...

Risto
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Re: Wikströn AC-M (2-3HP) onkelma..
Tuli tuosta käynnistysongelmasta tällainen mieleen, jonka itse huomasin kun käynnistelin ac:tä : Kun kone on puristustahdin lopussa ja alkaa siitä pyöräyttämään konetta ei kipinää ehkä tulekaan niin kuin kerroitkin, mutta kun aloitat pyöräytyksen kun kone on pako ja imutahdin välillä niin lähtee aina.
Asiaa voisi selittää se kun: lähdet pyöräyttämään kertomastasi kohdasta niin magneeton pitäisi jo alkaa kehittämään kenttää puolalle, mutta ankkurin nopeus ei riitäkään magneetti kentän muodostamiseen ja se muodostuu vasta seuraavalla kierroksella, jolloin nopeus ei riitä että menisi puristuksen yli.
Huomasin itse saman asian käynnistyksessä, tämä taitaa olla jokaisen suoravetomagneeton ominaisuus.
Tuota konetta voit huoletta veivata käymään kapulasta useamman kierroksen, jos pidät peukalon pois edestä. Tällä tavalla se lähtee paremmin käymään. Omaani käynnistin pari kertaa vahingossa sytkäaikaisella ja aika rauhallisesti se takasin potkaisee, kun on niin pieni kone.
Omassani tiputtaa vesipumppu ja kuvailusi perusteella se on mallia: vuosikerta tuntematon ja omani on -53 mallia.
Asiaa voisi selittää se kun: lähdet pyöräyttämään kertomastasi kohdasta niin magneeton pitäisi jo alkaa kehittämään kenttää puolalle, mutta ankkurin nopeus ei riitäkään magneetti kentän muodostamiseen ja se muodostuu vasta seuraavalla kierroksella, jolloin nopeus ei riitä että menisi puristuksen yli.
Huomasin itse saman asian käynnistyksessä, tämä taitaa olla jokaisen suoravetomagneeton ominaisuus.
Tuota konetta voit huoletta veivata käymään kapulasta useamman kierroksen, jos pidät peukalon pois edestä. Tällä tavalla se lähtee paremmin käymään. Omaani käynnistin pari kertaa vahingossa sytkäaikaisella ja aika rauhallisesti se takasin potkaisee, kun on niin pieni kone.
Omassani tiputtaa vesipumppu ja kuvailusi perusteella se on mallia: vuosikerta tuntematon ja omani on -53 mallia.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.