Sivu 1/1

Olympia-kytkin

Lähetetty: 16 Heinä 2009 19:20
Kirjoittaja Pirtutrokari
Onkos kellään kokemusta tai tietoa,olympian kykimestä.Malli ei tiedossa,mutta kyseessä alennusvaihteella varustettu kartiokytkin.
Kytkin meinaa oksentaa,korkeilla kierroksilla,huohotinputkesta öljyä.
Pienemmillä kierroksilla ei tätä ongelmaa.
Olen käyttänyt kytkimessä normaalia mineraali moottoriöljyä esim 10-30, 10-40
kun semmosta jotkut suosittelivat.Onkai alunperin ollut sama öljytila koneen kanssa.
Onko mahdollista kokeilla jotai kankeampaa ym ilman että vaarassa rikkoa aski?
Ongelma kai on,että nykykoneessa on enemmän kierroksia,kun tarkoitettu lootalle.

Re: Olympia-kytkin

Lähetetty: 16 Heinä 2009 21:19
Kirjoittaja Kapu III
Käviskö kytkin liian kuumana? Onko siinä öljylle jäähdytintä? Olisiko vettä öljyn seassa?

Re: Olympia-kytkin

Lähetetty: 16 Heinä 2009 22:39
Kirjoittaja bonito
Tuo kartiokytkin kuullostaa oudolta puhuttaessa Olympia-kytkimestä, mulla oli ennenmuinoin vm -70 Olympian OMSV kytkin, 2:1 alennuksella, joka pudotti potkurin laipan kytkinakselista n. kahdeksankymmentä milliä. Siinä oli kolme käpälää, jotka painoivat kytkinlevyt yhteen, kun niitä levitettiin eräänlaisen kartion avulla, joka liikkui kytkinakselilla vaihdevivusta kääntämällä. En purkanut kytkintä koskaan, mutta pakkivannetta jouduin usein kiristämään. Pakki ei ollut Olympian parhaita puolia. Jos kyseessä on samanlainen kytkin, niin oletuksena on kytkinlevyjen luistaminen, vaikea on enempää arvailla, kun ei ole nähnyt edes valokuvaa ko laiteesta. Öljynä käytettiin tavallista moottoriöljyä SAE 30. Öljynjäähdytystä siinä ei ollut. Mulla se oli Dextan Perkins P3 perässä, jossa oli kierroksia n. 2200

Re: Olympia-kytkin

Lähetetty: 16 Heinä 2009 22:53
Kirjoittaja Donna 28
Minulla on myös Olympia kytkin 1:1 välityksellä. Mielestäni kytkin on hyvä, kun siitä saa tarvittaessa vaikkapa yhden potkun "liuúttamalla". Pakki pysyy kyllä päällä, jos potkaisee vaihtajan tiukasti taakse, siis minulla on peräjalalla potkittava vaihde. Kone on Perkinssin P3 tai 3152 (3 -pyttyinen) ja kierroksia samat 2200 kuin sinullakin. Öljyksi suositellaan
yksiaste 30 -öljyä. Vaihde ei pysy päällä, jos vedät ennen kuin öljy on kunnolla lämmennyt täydet tupaan, mutta pysyy erittäin hyvin myös täydellä kaasulla jos öljy on lämmintä. Öljyn jäähdytysongelmiin en ole törmännyt, sitä ei minun mielestäni tarvitse sen
kummemmin jäähdyttää. Tulin pari vuotta sitten hana auki Porvoosta Kotkaan eikä vaihde pompannut kertaakaan pois päältä. Enemmän minua arveluttaa tulevan Donnan Velvetti, varsinkin kun siinä ei ole liuútusmahdollisuutta kuten mekaanisessa kytkimessä on.
Donna 28

Re: Olympia-kytkin

Lähetetty: 17 Heinä 2009 13:36
Kirjoittaja Pirtutrokari
Saattaa olla ehkä tuo boniton mainitsema mallikin.
En tarkalleen muista minkälainen oli sisältä,mutta pakki kiristettiin pannalla ja eteen vaihde,
levyjen lukitusruuvi löysäämällä ja kääntämällä pakkaa.
Eteenpäin ajettaessa ei mitään päälläpysymis ongelmia tai luistoa,mutta pakki tosiaan huono.
pitää pitää jalalla pohjassa,että pysyy päällä.

Ongelmahan oli tuo öljyn karkailu.
En usko vian olevan kuumenemisessa,koska öljy pakenee jo heti rannasta lähdettäessä,mikäli laittaa paakan pohjaan.
Öljy pysyy sisällä vielä Boniton ja Donna 28 mainitsemilla kierroksilla,mutta kun minun koneen maksimi kierrokset ovat n.3400 r/min,jotenka epäilen sen johtuvan liiallisista kierroksista.
Voiko syy olla liian kova paine tai keskipakovoima tai öljyn vaahtoutuminen?
Mikä siis neuvoksi että pysyisivät sisällä?
Tulppa huohotinputkeen?? :-)

Re: Olympia-kytkin

Lähetetty: 17 Heinä 2009 14:42
Kirjoittaja pellamo
Roiskevoitelu toimii liian tehokkaasti kun kierrokset on varmaan lähes 2x mihin suunniteltu.
Pystyiskö sitä hengitysputkea jatkamaan vaikka letkulla ylemmäs pikku mutkan kanssa jottei pärski suoraan ulos.Eihän se niin älyttömästi huohottele niinkuin esim.moottorit joten se ei kaiketi puhalla siihen letkuun tulevia roiskeita montaa senttiä ylemmäs.

Re: Olympia-kytkin

Lähetetty: 17 Heinä 2009 16:33
Kirjoittaja bonito
Dextassa oli liian raaka vääntö pakittamiseen, kolme kertaa kesti ottaa pakkia, sen jälkeen sai olla tarkkana, ettei päästä liian kovalla vauhdilla laituriin. Menin kerran jututtamaan yhtä kalakaveria enkä saanut paattia pysäämään, keula osui suoraan hankaimeen, joka napsahti poikki, maksoi mulle pyöreän puun. :P . Muuten oli hyvä kytkin, just tuon luistattamisen takia. Kannattaa laittaa huohotukseen pitkä muoviletku rullalle. Velvetissä on heti pakka kiinni, kun käsky on käynyt, mutta pakki pitää maailman tappiin asti. Suunniteltu käyttötuntimäärä 15000h. Mulla oli kuutosFoortin perässä Paragon P24L, tien toisella puolella tehty, kun Velvetti. Siinä pakkivanne kiristettiin pienellä työsylinterillä, jonka päässä oli tappi poikittain, kummastakin päästä meni henkseli pakkivanteeseen. Henkselin materiaali oli liian kovaa, kun katkesi reiästä. Tein 37:sta uuden, sekin toimi hetken, mutta venyi liian pitkäksi, seuraavana talvena tein vielä yhdet Raexista, ne ovat siellä tänä päivänäkin, eivät venyneet eivätkä katkenneet, Tampereella pakittavat edelleen. Mallikappale on vielä kotona, jos joskus tulee tarve eteen.