vanhan moottorin bensaöljyseokset

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

vanhan moottorin bensaöljyseokset

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 13 Heinä 2009 13:10

hb-77 kannustaa ajelemaan Areksella, sillä
noitta Wickströmin romuja (aika kypsä koko merkkiin) on joka veneessä mutta kukka uskaltaa ajaa ares moottorilla
en kyllä ihmettelisi hetkeäkään jos olisi tuommoinen projekti ja tuollainen harvinainen kone. wickuja tulee ja menee…
Minkälaista prosenttimäärää öljyä bensan sekaan isketään ja millaista öljyä tällaiseen kivikauden aikaiseen keskariin pitäisi laittaa? Onko modernia 2-tahtiöjyä vai saisiko olla jotain paksumpaa. Joku myy jossain myös öljyä, joissa ainakin etiketissä lukee että vanhoihin koneisiin, mutta en muista oliko 2-tahti versiota. Jossain tietokoneeni uumenissa on myös vanha jenkkioppikirja venemoottoreista, mutta missä lie "älykkäästi" nimetyssä hakemistossa. Eli olisiko vanhemmilla masinisteilla tähän seosvoiteluun jotain faktaa, rautahan on jostain 2-3 lukujen taitteesta.

Kuva

Kehtaako tuollaisella öljykoneella enää mennä vesille vai onko se pahemman luokan ympäristörikos?
Viinamäenmiäs

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: vanhan moottorin bensaöljyseokset

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 13 Heinä 2009 14:33

no ainakin joku 3-4 prosenttia
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: vanhan moottorin bensaöljyseokset

Viesti Kirjoittaja pellamo » 13 Heinä 2009 20:55

Aivan mielettömän upea moottori sulla 80 Sanoisimpa että isompi "rikos" olis jos tuota ei yrittäis ainakin ottaa käyttöön.Leveälahkeisia housuja ei kannata pitää noiden vesipumpun ja magneeton hammasrattaiden lähellä ;-)
Entivanhaan on ollut sen aikasilla öljyillä isojakin(10%) öljyseoksia mutta nykyöljyillä varmaan tosiaan n.4% seos tosiaan on riittävä.
Isäukolla oli British Seagull-perämoottori johon ikivanha käyttöohje käski 10% seosta käyttään mutta savu oli mieletön ja puotettiin 5 prosenttiseksi ja ongelmitta pörrättiin.
Voiteluun se ainakin riittää mutta onko niillä vanhoilla isoilla seos-suosituksilla yritetty sitten vaikuttaa myös oktaanilukuun ???
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Akke
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Huhti 2006 09:40
Paikkakunta: Lahti

Re: vanhan moottorin bensaöljyseokset

Viesti Kirjoittaja Akke » 16 Heinä 2009 09:37

Seagullin ja muiden vanhan tekniikan koneiden öljyprosentit joudutaan pitämään korkeina, koska kampiakselilla on yleensä liukulaakerit ( läpihuohotus). Tiivisteet ovat huopaa tai vaseliinia, joten suurin ongelma on käyntiinpano, muuten tuo 4-5% on riittävä. Ennen oli vielä öljyjen huonompi sekoittuminen bensaan.

boomwood
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Heinä 2003 23:14

Re: vanhan moottorin bensaöljyseokset

Viesti Kirjoittaja boomwood » 06 Elo 2009 20:56

Mulla on muuten tollanen samantyylinen Ares 2 pyttynen 2 tahtinen 5-6 heppanen jossa toi sylinterivalu jatkuu ton "vaihteiston" päälle yhtenäisenä valuna, suunnanvaihtokeppi kyljessä ja magneetto keskellä ylhäällä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: vanhan moottorin bensaöljyseokset

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Elo 2009 21:52

Ensi talvelle tulee työnalle 2 sylinterinen Ares johon tehdään etupäässä huolto ja tarkistus ja paikkaillaan mahdolliset maalivauriot sekä tarkistetaan/kunnostetaan sähköpuoli. Menee ihan käyttökoneeksi!

Nykyöljyillä riittää varmasti koneeseen kuin koneeseen 4-5% seos hyvälaatuista 2Töljyä koska ne ovat nokeamattomia eikä karstaantumista esiinny. Ja vähempikin riittää, sen sijaan jollain mineraalipohjaisella halpisöljyllä en lähtisi laihentamaan öljyseosta siitä mitä valmistaja on suositellut.
Varsinaisella kaksitahtisiin tarkoitetuilla öljyillä ei saada oktaania nostettua mutta esim. risiiniöljyllä saadaan 99 oktaanisen puristuksen kesto tuonne 1:11,5-12,5 tasolle. Mutta jonkun Seagullin 10% seoksella puristuksen kestoa on tuskin tavoiteltu koska sen puristussuhde on muistaakseni 1:7,5 ja se käy jo jollain +70 oktaanisella hyvin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin