BMW D7 käynnistymis ongelma.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja sippis » 09.07.2009 20:22

Ei meinaa Dseiska lähteä käyntiin, pilotilla lähtee pitkän jurnuttamisen jälkeen.

Kun käynnistyy niin toimii kyllä hyvin, ja lähtee sitten kohtalaisesti käyntiin lämpimänä.

Tankissa oleva diesel on vanhaa, uutta laitettu sekaan, tyhjennys käynyt mielessä.


- venttiilien säätö?

niin juu ja tuo laitos ei oikein tahdo ladata, 12,7v tulee ulos, ei tahdo riittää. Saako tuota orkkista mitenkään lataamaan kunnolla? Vai onko ulkoisen laturin laitto ainoa vaihtoehto ?

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06.11.2005 13:48
Paikkakunta: Parikkala

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja jouhok » 09.07.2009 22:51

Minulla oli entisessä veneessä sama ongelma. Otin ruiskun irti tarkastaakseni ja konetta pyörittäessä tulikin vettä sylinteristä. Kannen tiiviste vuoti jäähdytysvedet sylinterin puolelle. En ole varma, oliko kansi vääntynyt. Kansi oli jo kertaalleen oikaistu saman vian vuoksi. Uutta korjausta en enää tehnyt, kun vene meni kaupaksi ja ostaja vaihtoi siihen uuden koneen.
Lataukseen ulkoinen laturi lienee ainut kunnon ratkaisu.

T: Jouni

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja stresspill » 16.07.2009 15:28

Veikkaan että kanteen on ruostunut pakoventtiilin tienoille reikä ja itse venttiilin lautanen on niin huonokuntoinen, että puristukset kateissa -> huono käyntiinlähtö. Omassa D12 koneessa oli käynyt juuri näin. Starttiapuna toimii suihkaus oljyä männän päälle -> välykset tiivistyvät -> puristus paranee. Hyvä konsti on myös antaa koneelle kuumaa ilmaa imusarjaan, esim kaasukeittimellä tai sähköpuhaltimella, eräänlainen köyhänmiehen hehkutulppa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 16.07.2009 23:27

Moro!
Mulla on D12 johon on laitettu vaihtovirtalaturi, koska edellisen omistajan mukaan "se vauhtipuörämagneetto on ihan p***a" Se on laitettu siten, että käsikäynnistys on otettu pois ja siihen paikkaan on saatu hihnapyörä ja tehty teline laturille sen yläpuolelle. Tyhjäkäynnillä on vähän liian hitaat kierrokset kun ei mahtunut tarpeeksi isoa hihnapyörää , mutta muuten on hyvä systeemi. D7 ei käsittääkseni ole niin surkeassa maineessa kun D12 sen kannensärkemisen suhteen, joten voihan vika olla paljon vähemmän fataali-vaikka huono suutin. Omassa koneessani on hehkutulppa-aika huonosti lähtisi ilman sitä kylmänä. Se on varmaan asennetu jälkeenpäin, ja nyt lähtee aina helposti. Oletko muuten kokeillut ensin kiertää puolipuristusvipua n. puoli kierrosta jolloin mosa pyörii 4-5 kierrosta kevyesti ennenkuin yrittää startata- silloin saattaa puristuksetkin vähän terästyä kun öljyä tulee sylinterin seinille. Kaasun kanssa luulis lähtevän melkein laakista. Jos se kansi on sökö, niin niitä saa ainakin bmwmarine.org -osoitteesta. Jos ei ole ennestään tuttu niin kannattaa käydä. Ne tilasi bemrilta uusia kansia tietääkseni viime talvena ja myy muistaakseni aika siedettävään hintaan.
T: Panu

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja stresspill » 17.07.2009 17:38

Ambrosio: mihin sulla on D12:ssa se hehkutulppa laitettu, viittitkö napata kuvaa systeemistä ja laittaa vaikka mun mailiin. Omassani on kansiremppa tehty juuri äskettäin ja puristukset on nyt niin kovat, että melkein pakko käyttää puolipuristusvipua käynnistäessä, lisäksi akku ja tai startti on sen verran huonossa hapessa, että ei muuten jaksa pyörittää kunnolla. Mullakin on ulkoinen laturi kiinnitetty todella isolla hihnapyörällä tuohon käsikäynnistyksen tilalle ja kyllä lataa komeasti tyhjäkäynnilläkin.

Mitä käynnistysongelmiin tulee, niin tälläisessä yksinkertaisessa dieselkoneessa lähes aina vika löytyy polttoainepuolelta tai sitten liian alhaisesta puristuksesta. Nämä viat kulminoituvat helposti jos kaikki osapuolet kantavat kortensa kekoon.

Suosittelen kaikille dieselveneilijöille kirjaa: Troubleshooting Marine Diesels
http://www.amazon.com/Troubleshooting-M ... 0070123543" onclick="window.open(this.href);return false;

taikka vähän syvemmälle asiaan menevää
Marine Diesel Engines: Maintenance, Troubleshooting, and Repair
http://www.amazon.com/Marine-Diesel-Eng ... gy_b_img_b" onclick="window.open(this.href);return false;

Molemmat saa pikkurahalla..

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja sippis » 20.07.2009 20:54

Moi

Kiitos vinkeistä, bemari alkanut lähtemään kylmänä ihan ok ( edellistä edellinen omistaja antoi vinkkejä)

Olisko sulla kuvaa tuosta laturi asennuksesta? Vois alkaa rakentamaan vastaavaa kun ei lataa kunnolla. Papereiden mukaan pitäsi ladata 14V ja 10A mutta 13,2 on ollut maksimi volttipuolella ja pihtimittaria ei ole et olisin voinut amp mitata...

-jani
Ambrosio kirjoitti:Moro!
Mulla on D12 johon on laitettu vaihtovirtalaturi, koska edellisen omistajan mukaan "se vauhtipuörämagneetto on ihan p***a" Se on laitettu siten, että käsikäynnistys on otettu pois ja siihen paikkaan on saatu hihnapyörä ja tehty teline laturille sen yläpuolelle. Tyhjäkäynnillä on vähän liian hitaat kierrokset kun ei mahtunut tarpeeksi isoa hihnapyörää , mutta muuten on hyvä systeemi. D7 ei käsittääkseni ole niin surkeassa maineessa kun D12 sen kannensärkemisen suhteen, joten voihan vika olla paljon vähemmän fataali-vaikka huono suutin. Omassa koneessani on hehkutulppa-aika huonosti lähtisi ilman sitä kylmänä. Se on varmaan asennetu jälkeenpäin, ja nyt lähtee aina helposti. Oletko muuten kokeillut ensin kiertää puolipuristusvipua n. puoli kierrosta jolloin mosa pyörii 4-5 kierrosta kevyesti ennenkuin yrittää startata- silloin saattaa puristuksetkin vähän terästyä kun öljyä tulee sylinterin seinille. Kaasun kanssa luulis lähtevän melkein laakista. Jos se kansi on sökö, niin niitä saa ainakin bmwmarine.org -osoitteesta. Jos ei ole ennestään tuttu niin kannattaa käydä. Ne tilasi bemrilta uusia kansia tietääkseni viime talvena ja myy muistaakseni aika siedettävään hintaan.
T: Panu

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja sippis » 26.07.2009 22:54

Nyt kun fixailin sähkökytkentöjä, esim poistin rikkoontuneen päävirtakytkimen niin laturi alkoi toimimaan ok... 13.9V antaa ulos ( edeleenkään en tiedä amp tilannetta, mutta mittarin ostan hetimiten) kierroksista aika tarkkam issä lataa kunnolla, siinä puolen kaasun paikkeilla on paras.

-jani
sippis kirjoitti:Moi

Kiitos vinkeistä, bemari alkanut lähtemään kylmänä ihan ok ( edellistä edellinen omistaja antoi vinkkejä)

Olisko sulla kuvaa tuosta laturi asennuksesta? Vois alkaa rakentamaan vastaavaa kun ei lataa kunnolla. Papereiden mukaan pitäsi ladata 14V ja 10A mutta 13,2 on ollut maksimi volttipuolella ja pihtimittaria ei ole et olisin voinut amp mitata...

-jani
Ambrosio kirjoitti:Moro!
Mulla on D12 johon on laitettu vaihtovirtalaturi, koska edellisen omistajan mukaan "se vauhtipuörämagneetto on ihan p***a" Se on laitettu siten, että käsikäynnistys on otettu pois ja siihen paikkaan on saatu hihnapyörä ja tehty teline laturille sen yläpuolelle. Tyhjäkäynnillä on vähän liian hitaat kierrokset kun ei mahtunut tarpeeksi isoa hihnapyörää , mutta muuten on hyvä systeemi. D7 ei käsittääkseni ole niin surkeassa maineessa kun D12 sen kannensärkemisen suhteen, joten voihan vika olla paljon vähemmän fataali-vaikka huono suutin. Omassa koneessani on hehkutulppa-aika huonosti lähtisi ilman sitä kylmänä. Se on varmaan asennetu jälkeenpäin, ja nyt lähtee aina helposti. Oletko muuten kokeillut ensin kiertää puolipuristusvipua n. puoli kierrosta jolloin mosa pyörii 4-5 kierrosta kevyesti ennenkuin yrittää startata- silloin saattaa puristuksetkin vähän terästyä kun öljyä tulee sylinterin seinille. Kaasun kanssa luulis lähtevän melkein laakista. Jos se kansi on sökö, niin niitä saa ainakin bmwmarine.org -osoitteesta. Jos ei ole ennestään tuttu niin kannattaa käydä. Ne tilasi bemrilta uusia kansia tietääkseni viime talvena ja myy muistaakseni aika siedettävään hintaan.
T: Panu

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja sippis » 29.07.2009 22:29

No niin kone kiukutteli taas kerran oikein kunnolla ja pilotin jatkuva käyttö tuntui ikävältä, niin kokeilin sitten teinitsejasäästinhehkua ( kynämallintoholla liekkiä koneeseen imusarjasta) vaimo starttas samalla ja kappas se lähti hienosti tulille, öljyt vaihdoin koneeseen ja ventiilit säädin... oudointa tässä on se että laturikin heräs jostain syystä toimimaan erinomaisesti... 14,4V parhaimmillaan.

Saako d7:aan laitettua liekkihehkua tai mitään hehkua???


jani

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja stresspill » 05.08.2009 17:25

Noniin tulipa eilen käytyä veneellä käynnistelemässä D12 bemaria ja ei meinannut millään lähtä käyntiin. Tarpeeksi kauan kun pyöriteltiin starttia niin alkoikin jo pakoputkessa tulvimaan ja lopputuloksena sylinterissä vettä. Ei muuta kun tyhjäksi vesistä ja öljyt vaihtoon, mikä onkin tosi mukavaa hommaa pohjatulpan kautta pilssissä kykkien, no onneksi säästyttiin suuremmilta öljyvahingoilta. Kun oltiin saatu operaatio hoidettua, niin annettiin vähän lämmintä ilmaa imuaukkoon trangian poltinta apuna käyttäen, heti käynnistyi komeasti.

Todettiin että märkä pakoputki ilman vesilukkoa on aika huono systeemi, etenkin kun koneessa ei ole hehkua käynnistämistä avittamassa. Pakoputki on vieläpä aika pitkä ja avara, joten kone ei taida jaksaa sitä pelkkää starttia pyörittäen tyhjentää vedestä. Ilmeisesti huono käynnistyvyys voisi johtua tästäkin seikasta, mitä enemmin sammuttaessa jää putkeen vettä, sitä enemmin ahdistaa taas vuorostaan koneen käynnistystä. Pitänee ottaa tavaksi sulkea pohjahana ennen ja jälkeen startin. Pieni butaanipoltinkin pitää hommata varusteeksi, tai sitten rakennetaan joku oma hehkutusviritelmä.

Ennen veneeseen asennusta, eli ilman pakoputkea lähti kone aina laakista käyntiin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.08.2009 17:55

Tesspill: "Tarpeeksi kauan kun pyöriteltiin starttia niin alkoikin jo pakoputkessa tulvimaan ja lopputuloksena sylinterissä vettä...."
Kaikista moderneista venemoottorin "räpsyistä" puuttuu nykyään mahdollisuus sulkea pakoputken vesikierto Tresspillin kuvaamassa tilanteessa. Kierto ohjataan yksinkertaisesti kuulaventtiilillä ulos kyljestä ja putken epätoivottu täyttyminen vedellä estyy.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18.06.2009 13:42

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja sippis » 08.05.2010 21:19

Tänään kun kävin venettä tyhjentämässä ( sadevesi pääsee perkules sisälle)

kokeilin lukemaani kikka3:sta käynnistykseen, öljyä siihen venakopan vieressä olevaan "kuppiin" kansi päälle löysästi ja konetta starttaamaan, painoin kannen kiinni ja kappas se hyräti heti tulille. ilman hehkuttelua. kylmäkäynnistysnuppi oli vedettynä ja puolipuristin aluksi päällä, mutta sen avitin pois päältä ja heti tosiaan starttas.

toivottavasti toi toimii tulevaisuudessaki, niin ei tartte avotulen kanssa veneessä leikkiä.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.05.2010 21:30

Veli-Matti kirjoitti:Tesspill: "Tarpeeksi kauan kun pyöriteltiin starttia niin alkoikin jo pakoputkessa tulvimaan ja lopputuloksena sylinterissä vettä...."
Kaikista moderneista venemoottorin "räpsyistä" puuttuu nykyään mahdollisuus sulkea pakoputken vesikierto Tresspillin kuvaamassa tilanteessa. Kierto ohjataan yksinkertaisesti kuulaventtiilillä ulos kyljestä ja putken epätoivottu täyttyminen vedellä estyy.
Kaikki modernit venemoottorit lähtee oletusarvoisesti laakista käyntiin.
Jokaikinen lisäventtiili sotii kustannustehokkuutta vastaan niinkuin nykyajan kaikissa muissakin vempeleissä
joissa toiminta on lopetettava jos kaikki ei mene kuin elokuvissa ( kun on valmistusvaiheessa haluttu säästää 50 centtiä ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja stresspill » 10.05.2010 22:40

No nyt löytyi omien D12 käynnistymisongelmien alku ja juuri. Ilmeisesti pakosarja on alkanut vuotamaan vettä pakoventtiilille viime kesän aikana ja nyt talven jälkeen ei kone enää ekan kuivan ja yhden märkästartin jälkeen suostunut lähtemään käyntiin kaikista tohotuksista huolimatta. Pakosarja irti ja iso reikähän sieltä löytyi. Eli ekan märkäkäytön jälkeen seuraavalla starttiyrityksellä oli pakoventtiilillä jo heti tulva käynnissä. Koko viime kesän huonontui starttaus tasaiseen tahtiin ja syy on mitä ilmeisimmin tämä. Nyt on sylinteri, mäntä ja venttiilit remonttikunnossa ja pakosarja puhki. Eli jos ei mistään ehjää löydy, niin melkein menee kone vaihtoon ja jätetään myöhempää fiksausta odottelemaan. Muuten kyllä löytyisi kaikki varaosat, eikä toi remppa mikään paha rasti olisi, parin illan homma.

perhana.. tiedän kyllä miten kiven alla edes suhteellisen ehjät osat bemariin on..

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 11.05.2010 0:06

8\ 8\ -huono homma!
Luulenpa että sen pakosarjan saisi joku hitsattua ihan fiilistuntumalla. Mulla on glykolikiertoa varten tehty uusi ja siinä siis on eri ulostulot pakokaasuille-putki ja glykolille -ohut putki. Muuten se on vain paksu rautalevy joka on tiivisteen kokoinen ja siinä siis kaksi reikää ;-) Laitan kuvan huomenna. Se jäähdytysvesi johdetaan sen paksumman putken kylkeen. Siitä voisi soveltaa raakavesiversio-tai sitten laita samantien glykolille.
T: Panu

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW D7 käynnistymis ongelma.

Viesti Kirjoittaja stresspill » 11.05.2010 0:11

Joo kyllähän toi itse tekeminen tuli heti mieleen. Voi olla että on ainut vaihtoehto, ei kuitenkaan välttämättä huonoin 8|

Vastaa Viestiin