Voimansiirron kanssa avuntarvetta!
Lähetetty: 05 Heinä 2009 23:55
Tsugu wei vaan kaikille!
Vuosi sitten tuskailin täällä foorumissa Majurin tekniikan kanssa - pata vaihtui ja Mersu on viimein saatu sisälle Elsaan. Uusia ongelmia ilmeni matkan varrella ja josko joku voisi niiden kanssa avittaa...
Fordsonin perässä oli velvetin kytkin joka laski ulosoton kohtuu matalalle. Majurin vaihteistossa ei pyöri yhtä alhaalla ja näinollen edeltäjän kardaanin kulma tulee snadisti turhan suureksi. Selvemmin mutta kuitenkin hiukan epäselvemmin sanon jotta kardaani ei sovi uuden moottorin perään.
Eli nyt kysymys:
Onko sellaista vaihteistoa joka siirtäisi moottorin pyörimisen n. 15 senttiä alemmaksi? Eli jonninmoinen mötikkä jonka sisällä olisi pari hammasratasta jotka siirtäisivät ylhäältä tulevan voiman pikkasen alemmaksi. Eli kun sen mötikän kiinnittäisi vaihteiston perään, pyörisi toinen ratas alempana ja siitä voisi ottaa voiman potkuriakselille? Ja jos sellainen mötikkä on, miksi sitä kutsutaan? Ja jos jollakin sellainen laite on, paljonko maksaa se?
Toinen kysymys:
Jos sellaista mötikkää ei ole, kuinka mä ratkaisen ongelman? Isommat ristinivelet joissa suuremmat kiemurtelemismahdollisuudet? Moottoria edestä ylemmäs ja takaa alemmas? Elastinen hk:n sinisen kokoinen kumitappi siihen nivelten väliin??? Onko kellään kokemusta moisesta ongelmasta ja kuinka se ratkaistiin?
Kolmas kysymys:
Laturi on ulkopuolisella releellä. Kannattaako vaihtaa moderniin peliin? Ja jos kannattaa, mistä löytyy hyvähkö sopuhintaan. Eli soittakaa ja tarjotkaa parempaa laturia jos sellaista tulee tarvita.
Neljäs kysymys:
Onko kellään ylimääräista vaihdekeppiä Hyvinkää-Porvoo-* akselilla? Siis kyseisten kaupunkien lähellä. Ei misssään moottorissa vaan kyseisten kaupunkien lähellä. Sellanen pitäisi laittaa.
Viides kysymys:
Miten tollaseen moottoriin öljynpainemittari? Mittari siis on, mutta onko jotain jekkua minne sellasen laittaa tarvikehengessä, vai pitääkö anturille olla joku mutterinavailu-paikka itse koneessa?
Näillä mennään näin alkuun, kun ei paremminkaan voida. Mersumieheksi ryhtyminen ottaa koville, mutta katotaan mitä tästä seuraa. Ainakin moottori on veneessä sisällä, se on jo jotain...
Kalle.
045-1297379
Vuosi sitten tuskailin täällä foorumissa Majurin tekniikan kanssa - pata vaihtui ja Mersu on viimein saatu sisälle Elsaan. Uusia ongelmia ilmeni matkan varrella ja josko joku voisi niiden kanssa avittaa...
Fordsonin perässä oli velvetin kytkin joka laski ulosoton kohtuu matalalle. Majurin vaihteistossa ei pyöri yhtä alhaalla ja näinollen edeltäjän kardaanin kulma tulee snadisti turhan suureksi. Selvemmin mutta kuitenkin hiukan epäselvemmin sanon jotta kardaani ei sovi uuden moottorin perään.
Eli nyt kysymys:
Onko sellaista vaihteistoa joka siirtäisi moottorin pyörimisen n. 15 senttiä alemmaksi? Eli jonninmoinen mötikkä jonka sisällä olisi pari hammasratasta jotka siirtäisivät ylhäältä tulevan voiman pikkasen alemmaksi. Eli kun sen mötikän kiinnittäisi vaihteiston perään, pyörisi toinen ratas alempana ja siitä voisi ottaa voiman potkuriakselille? Ja jos sellainen mötikkä on, miksi sitä kutsutaan? Ja jos jollakin sellainen laite on, paljonko maksaa se?
Toinen kysymys:
Jos sellaista mötikkää ei ole, kuinka mä ratkaisen ongelman? Isommat ristinivelet joissa suuremmat kiemurtelemismahdollisuudet? Moottoria edestä ylemmäs ja takaa alemmas? Elastinen hk:n sinisen kokoinen kumitappi siihen nivelten väliin??? Onko kellään kokemusta moisesta ongelmasta ja kuinka se ratkaistiin?
Kolmas kysymys:
Laturi on ulkopuolisella releellä. Kannattaako vaihtaa moderniin peliin? Ja jos kannattaa, mistä löytyy hyvähkö sopuhintaan. Eli soittakaa ja tarjotkaa parempaa laturia jos sellaista tulee tarvita.
Neljäs kysymys:
Onko kellään ylimääräista vaihdekeppiä Hyvinkää-Porvoo-* akselilla? Siis kyseisten kaupunkien lähellä. Ei misssään moottorissa vaan kyseisten kaupunkien lähellä. Sellanen pitäisi laittaa.
Viides kysymys:
Miten tollaseen moottoriin öljynpainemittari? Mittari siis on, mutta onko jotain jekkua minne sellasen laittaa tarvikehengessä, vai pitääkö anturille olla joku mutterinavailu-paikka itse koneessa?
Näillä mennään näin alkuun, kun ei paremminkaan voida. Mersumieheksi ryhtyminen ottaa koville, mutta katotaan mitä tästä seuraa. Ainakin moottori on veneessä sisällä, se on jo jotain...
Kalle.
045-1297379