Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
kulmala
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Heinä 2009 19:13

Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja kulmala » 05 Heinä 2009 22:01

Kone on bensa Albin 0-41 ja kaasari Solex. En muista numeroa. Kone starttaa hyvin ja käy hienosti tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä pystyy hyvin ajelemaankin. Sitten kun nostaa kierroksia kone sammuu. Tuntuisi siltä kuin se tukehtuisi. Joskus se saattaa kulkea jopa puolikin minuuttia korkammilla kierroksilla ja sitten sammuu. Käytin kaasarin auki ja putsasin. Sekoitussuutin -mikäli manuaalista oikein ymmärsin -oli hiukan jumissa. Se oli semmoinen messinkipultti, jossa keskellä on pieni liikkuva messinkitappi. Sitä kun roikotti ylösalaisin ja painoi sen pohjaan se saattoi joskus jäädä hieman jumiin. Putsasin osan niin hyvin kuin sen vain voi, mutta siltikin se jumitti joskus. Voisikohan vika piillä tässä osassa. Sammumisen jälkeen kone käynnistyy hyvin kun startatessa antaa kaasua ja samantien työntää kaasun pois. Silloin se hyrähtää hyvin käyntiin. Voisikohan vika olla siinä, että kaasuttaessa seos jää liian rikkaalle ja kone tukehtuu.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Heinä 2009 22:28

Vaikuttais että paremminkin laiha seos.Ihan kuin bensa ei virtais esteettä kaasariin eli bensa pinta ei pysy tarpeeksi korkeella kohokammiossa......onko letkussa huono suodatin,mutkia tai puristuksissa tms?Vanha polttoaine myös vois olla syy "laihuuteen".
Onko sulla se seosruuvi tarpeeksi auki?
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

kulmala
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Heinä 2009 19:13

Re: Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja kulmala » 06 Heinä 2009 20:43

Kaasari on Solex f26nv. Se mitä luulin sekoitussuuttimeksi on kohon venttiili, joka estää bensan virtauksen silloin kun koho nousee riittävän ylös. Onhan pieni mahdollisuus että se jumittaa, mutta en usko. Irrotin jo pakosarjankin, kun tuli mieleen voisiko se olla puhki ja kierroksilla pyörivä vesipumppu aiheuttaisi veden pääsyn pyttyyn. Bensaa tulee kyllä letkusta. Aukasin kaasarin ja putsasin joka sopen jälleen kerran. Kävin sitten ajamassa. Kierroksia nostaessa vastaa hyvin kaasuun, mutta 5-30 sekunnin kuluttua hyytyy. Joskus pysyy juuri ja juuri käynnissä, kun ennen sammumista pukkaa kaasun pois. Voikohan tässä kaasarissa säätää seosta/ilman määrää. Manuaalista löytyy säätö tyhjäkäynnille, mutta en tiedä miten kuormituskäytön ilmamäärää voi säätää.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Heinä 2009 21:22

Siinä voi säätää kaasuläpän ohi annettavaa bensamäärää aivan kiinnityspulttien juuressa olevalla jousikuormitteisella ruuvilla.
Sitä siis auki ruuvaamalla antaa rikkaamman seoksen ja kiinni tietysti laihentaa.Kokeile ruuvata.
Tulppien väristähän voisit vähän päätellä onko seos kumpaan suuntaan pielessä...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

kulmala
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Heinä 2009 19:13

Re: Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja kulmala » 06 Heinä 2009 21:37

Manuaali sanoo, että se on tyhjäkäynnin määränsäätöruuvi. Sillä säädetään kierrosluku tyhjäkäynnillä.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Heinä 2009 22:29

Kyllä käy nimikkeeksi.Antaa se kuormituksessakin kuitenkin liikaa jos on liian auki.
Olen itse kerran ruuvaillut sitä auki ikäänkuin ilmaruuvia jolloin kone alkoi tukehtua ja noeta tulppia.Purkuoperaation ja tutkiskelun jälkeen vasta huomasin sen toiminnan.
Siis nyt on mun puhe siitä ruuvista joka on ihan kaasarin kiinnityslaipan juuressa ja joissain koneissa pako/imusarjan paksuudesta johtuen jopa aika piilossa.Varmaan sä puhuitkin samasta ruuvista....mulla ku ei oo manuaaleja ollu ku joskus aikaan tappel.....eiku säädin hienovaraisesti muka korvakuulolla 8}
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16

Re: Solex kaasutin - kone sammuu kun kierroksia nostetaan

Viesti Kirjoittaja Viilari » 21 Heinä 2009 11:28

Mulla oli aikanaan sama ongelma Albin 0-21 moottorissa. Syypääksi osoittautui bensahanan nahkatiiviste,joka oli painunut niin lyttyyn,että bensaa virtasi vain tyhjäkäyntitarve.Kaasua lisätessä kone kävi kohokammion tyhjäksi ja sammui.
Alkuun,ennen vian löytymista,vavhakeuhkoisin venessäolija joutui n.30 sek välein
paineistamaan bensatankin.Korjaukseksi ritti pyörayttää puukonkärkeä bensahanan tiivisteen reijässä.

Vastaa Viestiin