Sivu 1/1
Huohotussumun möhnän poisto
Lähetetty: 25 Kesä 2009 18:51
Kirjoittaja Pellis
Ihmettelinkin mikä pöpeli konetilassa on huohotusputkien päässä. Eilen siitä nousi sitten "savua". Havaitsin, että kyseinen muovipönttö on mennyt halki, ilmeisesti olen sitä siirtyessäni murjaissut. Pönttöön menee venttiilikopasta ja kampikammiosta letkut ja siitä imukanavalle. Tuo kampikammion letkua myöten ylimääräiset huohotusmöhnät valuvat takaisin öljypohjalle ainakin pienemmillä kierroksilla. Astiassa on ilmeisesti teräsvillaa öljysumua tappamassa. Ajattelin nyt tehdä oman version hönkäöljypöntölle, joka erottelisi kyseisestä veden ja tämä myrkky jäisi astia pohjalle, josta sen voisi poistaa? Onko järkeä? Että mitä sanovat dieselukot tähän? Tätä öljysumua ei kyllä sisätiloihinkaan mieli päästää, sen verran dunkkaa kyseinen ja sotkeekin paikat.
Re: Huohotussumun möhnän poisto
Lähetetty: 26 Kesä 2009 23:02
Kirjoittaja Pellis
Rakensin nyt uuden pöntön siltä pohjalta, että huohotusöly ei mene juurikaan takaisin kiertoon. Pöntön tungon tein 110 mm viemäriputken jatkokappaleesta, johon päätetulpat. Venttiilikopalta läpivienti pöntön yläpäähän ja kampikammiostta alapäähän, siten että ovat kohdakkain ja alapäässä 90 mutkäkappale sisällä. Hönkivät siinä sitten yhteen hiileen. Imusarjalle lähtevä läpivienti on yläpäässä ja alapäässä on läpivienti lasiselle soijapurkille, johon keräytyy sitten möhnät pohjalle. Öljypatrikkeleita saalistamaan kiersin rullan n. 5mmx5mm rautaverkkoa poistosoija- imu akselille. No, aikas höpöhöpöjuttuja varmaan, mutta pitäisi ainakin pienentää päästöjä niin ilmakehään, kuin sisätiloihinkin ja parantaa öljyn elinikää, kun kaikenmaailman ohivirtauskökkö ja partikkeli ei mene niinkään imusarjata polttoon...
Re: Huohotussumun möhnän poisto
Lähetetty: 03 Heinä 2009 21:52
Kirjoittaja Pellis
Perkules soikoon! Ajelin puolentoista tunnin lenkin ja kolmen desin verran tuli öljyä pömpeliin. Taitaapa oikeasti olla konerempan paikka

. Ehkä tällä vielä tämän kesän tällä kasaritransun riisselillä puksuttaa...
Re: Huohotussumun möhnän poisto
Lähetetty: 08 Heinä 2009 17:03
Kirjoittaja Kuha
Eiköhän sen öljyn ole nimenomaan tarkoitus mennä takaisin kiertoon. Tuskin se kone ennenkään söi kahta desiä öljyä tunnissa huohottimen kautta. Kuuma öljy kondensoituu pömpelissä ja palaa takaisin.
Älä haittaa huohotusta millään ylimääräisellä. Paineet tulevat jostain muualta ulos jos niitä ei hallitusti päästä pois.
Kannattaisi myös seurata tarkkaan vanhan pöntön sisäistä rakennetta, siellä oli luultavasti jonkinlaisia väliseiniä estämässä suoraa puhallusta venttiilikopalta imusarjaan. Tällöin öljy tiivistyy purkissa ja palaa takaisin öljypohjaan.
Toki koneessa voi olla vikaakin, eihän tämä sitä tarkoita. Noita kolmen letkun muovipurkkeja on nykyisin autoissa nimenomaan huohotuspäästöjen rajoittamiseksi.
Re: Huohotussumun möhnän poisto
Lähetetty: 08 Heinä 2009 23:56
Kirjoittaja Pellis
http://www.burtonpower.com/technical_1/ ... ystem.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Näinhän se onkin. Piti nyt vaan mielenkiinnosta nähdä miten paljon se hönkii
Hyvin ainakin tuo teräsverkko ja teräsvilla näyttävät öljyhönkää keräävän. Vaan epäilen myös koneen väljyyttä ainakin jonkin sylinterin kohdalla. Sammutuksen jälkeen venttiilikopan öljykorkin kun irroittaa, niin leijjuu painavaa valkoista hönkää siellä parikin minuuttia. Tulee myös vaaleansinertävää savua pakoputkesta ajon aikana. Ensi talvena tarvitsee siis tehdä jotain asialle. Kannattaakohan lie vaan huollattaa tuollaista vm. 85 transitin konetta enää, kun kustantaa tonneja, hyvän vaihtokoneen verran? Tunnesyistä ehkä, jos haluaa pysyä Fordin tallissa ja "Transit-miehenä".
Tässä kerrostalokaksion lattialla en rupea asiaa opiskelemaan, kun saattaisi siihen tulla hallitukselta välikysymys. Vai mitenpäin se nyt menikään 8\
Muutin "kokeeni" jälkeen 110 mm pvc-viemäriputkesta ja putkikilkkeistä konstruoimaani huohotussumunkeräintä siten, että öljyt poistuvat nyt omaa kanavaa pitkin suoraan öljypohjalle öljynvaihtoletkuun t-haaran kautta. Piti vielä laittaa sulkuventtiili väliin, että öljynvaihtokin onnistuu.
Re: Huohotussumun möhnän poisto
Lähetetty: 09 Heinä 2009 09:22
Kirjoittaja Kuha
Dieselissä voi suuttimien huolto riittää savutuksen poistoon. Varmista että kone saa ilmaa eikä mikään ole tukossa imupuolella, siellähän voi olla jokin verkko/suodatin tms. joka on ihan mömmössä. Samoin tuo huohotusöljyn kierto voi liata imupuolen pahasti, varsinkin jos systeemissä on ollut pientä vuotoa pidemmän aikaa.
Mitään EGR-venttiiliä tuossa tuskin on, kun on noin vanha.
Niin, en usko että varsinainen koneremontti kannattaa venepuolen huoltohinnoin. Voihan jostain toki löytyä sopiva paja joka tekisi korjauksen talven aikana edullisesti. Luulisi ettei osat ole kovin kalliita.