Sivu 1/2
Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 08:32
Kirjoittaja Veli-Matti
Hoksasin että kaikessa tohinassa on jäänyt laittamatta paikoilleen konetilan tuuletin ja ajattelin laittaa sen termostaattiohjauksella siten että tuuletin käynnistyy ehkä jossain 75-85 asteen lämpötilassa ja toimii täysin automaattisesti ilman mitään kytkimiä a`la autonjäähdytyspuhallin. Ja autostahan se olisi helpointa napata se kytkinkin mutta kait niitä on tehty siihen hommaan vasitenkin?
Eli mistä saa ja mitä vaihtoehtoja on olemassa?
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 10:03
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Mekaaninen termostaattikytkin. Niissä hystereesi eli sulkeutumis ja avautumislämpötilan ero on tietenkin aika suuri. Tämä esim sulkeutuu +80 ja aukeaa +65
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6285" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 12:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuossapa se sitten on eli lähtee käyntiin 80 asteessa ja on kytkettynä sen verran että konekopan lämpötila laskee 65 asteeseen. Eli puhallin kytkeytyy päälle ja pois muutaman tunnin ajan ajon jälkeen...
Minä nyt funtsailin tämä tuuletushomman niin että moottori hoitaa käynnin aikaisen tuuletuksen ja ottaa freessiä ilmaa pilssistä apauttiarallaa litran/kierros eli 600-1650 litraan minuutissa ja kun kone sammutetaan tilan lämpö ei nouse moottorinlämpöä juurikaan korkeammaksi koska mitään lisälämpöä kehittävää lähdettä ei enää ole kun nafta ei pala sylintereissä. Mittailin digitaalisella ulkolämpötilamittarilla ajankuluksi konekopan sisälämpötiloja ja ne on ajossa 70-75 ja sitten "seisokissa"tosi pitkään yli 70 asteen mutta kuitenkaan lämpö ei nouse missään vaiheessa yli 85 asteen.
Veikkaisin että konekopan tuuletus pelaa dieselissä näin ihan ok mutta jos kysymyksessä olisi bensiinimoottori niin tuuletus pitäisi olla erillisellä kytkimellä tai vähintään virta-avaimessa.
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 12:15
Kirjoittaja Veli-Matti
Hups heijaa - näköjään kun kirjoittaa "80" niin se onkin sitten hämmentyneen näköinen pärstävärkki viestissä 80 80 80 80 80 80
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 13:27
Kirjoittaja mjy
Minulla on halpis digimittarin anturi sijoitettuna keskellä venettä olevaan konehuoneeseen ( 180 hv TD) ja pitkän ajon jälkeenkin lämmöt nousee sammutuksen jälkeen vain tuonne 55 asteeseen.
Ajossa ne ovat normaalisti 35-40 astetta.
Muistaakseni joskus jossain oli juttua etteivät konetilan lämmöt saisi nousta ajossa yli 45 asteen
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 14:15
Kirjoittaja Veli-Matti
Mulla on ollut anturi ajossa ja seisokissa konekopan kannen riman välissä eli kuumimmassa kohtaa. Imusarjan korkeudella lämpötila on 10-15 astetta alempi. Anturi on ollut välillä ajossa myös ilmanputsarin sisällä kun halusin käsityksen siitä että kuinkas lämmintä ilmaa se kone oikein hörsii ruuakseen. Ulkoilman lämpötilasta riippuen 10-25 asteen välillä niillä kerroilla jolloin mittailin - hellettähän täällä ei vielä ole ollut mutta en usko sen juurikaan vaikuttavan tuohon imuilman lämpötilaan. Ilmanputsari ottaa ilman alhaaltapäin suurin piirtein imusarjan korkeudelta joka osaltaan selittää nuo konekopan yläosan korkeahkot lämpötilalukemat. Putsarinkotelo on helppo kääntää ylösalaisin jolloin lämpötila ajossa mahdollisesti putoaisi kun pilssi-ilma kiertäisi kopan yläosan kautta.
Jos noita lämpötiloja lähtee ajamaan alle 45 asteen niin koppaan pitäisi ilmeisesti puhaltaa niin rajusti ilmaa koneen kuluttaman lisäksi että siellä olisi lähestulkoon ylipaineinen pilssi-ilmasto ja ylimääräinen ilma tulisi sitten hyttiin...
Ja tuo koneen hoitama tuuletus taitaa olla tuplat noista mitä kirjoitin edellä eli 2,1l/kierros...
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 14:42
Kirjoittaja Veli-Matti
Elikkä 65-80 asteen alueella toimiva termostattikytkin on sijoitettava mahdollisimman ylös kuten puhallusilman ottokin jotta se pudottaa edes jonkinlaisella teholla lämpötiloja. Tai sitten valitsee eri lämpötila-alueella toimivan kytkimen kun tuolla linkissä näkyy kerran olevan vaihtoehtoja...
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 21:21
Kirjoittaja pellamo
Nuo tevisun antaman linkin termostaatithan näyttää tosi päteviltä.Sellaisen kun pistää ohjaamaan relettä niin virransiedonkin voi itse päättää releen valinnalla..
Tulee itselläkin monta sovelluskohdetta heti mieleen.
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 21:58
Kirjoittaja Veli-Matti
Pitänee etsiä Oulusta ostopaikka sillä ainakin tuon linkin kautta tilattuna 7 euron kytkimelle tulisi lähetyskuluja yli 8 euroa...
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 22:16
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Veli-Matti kirjoitti:Pitänee etsiä Oulusta ostopaikka sillä ainakin tuon linkin kautta tilattuna 7 euron kytkimelle tulisi lähetyskuluja yli 8 euroa...
Elfalla näköjään niukasti noita lämmöstä sulkeutuvia. tuote 37-914-56 maksaa noin 10,5 euroa. Sulkeutumislämpötila +60. Seuraavassa jo 100 astetta.
Sp-elektroniikan kuvastosta ei termostaattejä löytynyt. Tuollaisia saa kyllä varmaan sähkö ja automaatioalan liikkeistäkin.
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 22:43
Kirjoittaja pontso04
Vanhasta pyykinpesukoneesta säädettävä termari+ anturi. Laitettiin kerran ralliauton flekti toimimaan moisella.
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 23:13
Kirjoittaja pellamo
Onkohan niissä nesteessä tomivissa antureissa sen verran sitä metallia tavallaan "välissä" että viiveet(avautumis/sulkeutumis) kun ilman lämpöä vertaillaan tulee isoiksi?
Kokeilemalla joo...sen kapillaaripillin kun varovasti kietasee vaan pois haitolta.
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2009 23:24
Kirjoittaja pellamo
Onkohan niissä nesteessä tomivissa antureissa sen verran sitä metallia tavallaan "välissä" että viiveet(avautumis/sulkeutumis) kun ilman lämpöä vertaillaan tulee isoiksi?Lämmönjohtokyvyt kun on niin erilaiset ilmalla ja nesteellä.
Kokeilemalla joo...sen kapillaaripillin kun varovasti kietasee vaan pois haitolta.
Niin..tää oli tuohon pontson ehdotukseen liittyvää...
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 24 Kesä 2009 13:51
Kirjoittaja Notreal
Itellä oli "ajatuksena" myös laittaa termostaatti ohjaamaan tuuletusta mutta
jäi tältä erää haaveeksi, ehkä sitten ensi talvena...
Olin tuumannut laittaa kuitenkin kytkimen väliin jossa off - auto - on asennot.
Termari kun voi pettää ja jättää käynnistämättä tai jumiutua ja jättää puhaltimen
ikuisesti päälle. Kytkimellä voisi sitten hoitaa manuaalisesti tuuletuksen tarpeen mukaan
ennenkuin term. on korjattu.
Re: Termostaattikytkin
Lähetetty: 24 Kesä 2009 14:21
Kirjoittaja Veli-Matti
Samanlaista kytkintä minäkin funtsailin mutta kun minulla on tuo konekoppa kuin Saanatunturi keskellä oleskelutilaa niin tuuletuksen toimivuuden suuntaan tai toiseen huomaa ilman mitään sen kummempia kommervinkkejä.
Sulla kun koneet on siellä syvällä turkin alla niin ehdottomasti kytkin ja vielä ehkäpä merkkivalokin sille milloin puhallin on päällä/pois päältä.