Volvo Penta 2002 särki
Lähetetty: 22 Kesä 2009 11:19
Tervehdys,
Juhannuksen paluupurjehduksella ehdittiin ajella koneella satamasta kevyttä marssitahtia vajaan puolen tunnin ajan, kun kierrokset äkisti putosivat. Käyntiääni kuulosti normaalilta, samoin tyhjäkäynti, ja kun pisti kaasun täysille, päästiin eteenpäin, joskin tavallista rauhallisempaa tahtia. Heti tilaisuuden tullen nostettiin purjeet ja aloin ihmetellä koneen käytöstä. Tyhjäkäynnillä otti kierroksia ihan normaalisti, tosin ehkä tavallista isommalla viiveellä. Sen sijaan vaihde päällä toiminta oli tosi laiskaa: kierrokset kasvoivat hyvin hitaasti veneen vauhdin noustessa ja yli kolmea solmua ei menty lainkaan. Vilkaisin öljytasoa, joka oli alle minimin, kun perjantaiaamuna öljyä oli ihan sopivasti. Täyttöaukon avattuani sieltä nousi höyryä ja korkin reunoilla oli "kermaa". Tämän jälkeen ei koneella yritetty leikkiä ennen kuin satamaan tullessa. Tällöin se saatiin vielä kerran käyntiin, mutta vaihteen kytkemisen jälkeen kierrokset putosivat ja kone sammui eikä enää käynnistynyt.
Mitä veikkauksia viasta? Työpaikan kahvipöytäraati tarjosi polttoaineen syöttöä, mutta mielestäni vesi öljyn seassa viittaisi paljon vakavampaan. Kannen tiivisteet? Kansi syöpynyt rikki? Kone tietty on jo vanha ja merivesijäähdytteinen ja kun hiljattain tarkistin koneen sinkin, siitä ei ollut mitään jäljellä, lievätkö aiemmat omistajat vilkaisseet sitä kertaakaan...
ma.
Juhannuksen paluupurjehduksella ehdittiin ajella koneella satamasta kevyttä marssitahtia vajaan puolen tunnin ajan, kun kierrokset äkisti putosivat. Käyntiääni kuulosti normaalilta, samoin tyhjäkäynti, ja kun pisti kaasun täysille, päästiin eteenpäin, joskin tavallista rauhallisempaa tahtia. Heti tilaisuuden tullen nostettiin purjeet ja aloin ihmetellä koneen käytöstä. Tyhjäkäynnillä otti kierroksia ihan normaalisti, tosin ehkä tavallista isommalla viiveellä. Sen sijaan vaihde päällä toiminta oli tosi laiskaa: kierrokset kasvoivat hyvin hitaasti veneen vauhdin noustessa ja yli kolmea solmua ei menty lainkaan. Vilkaisin öljytasoa, joka oli alle minimin, kun perjantaiaamuna öljyä oli ihan sopivasti. Täyttöaukon avattuani sieltä nousi höyryä ja korkin reunoilla oli "kermaa". Tämän jälkeen ei koneella yritetty leikkiä ennen kuin satamaan tullessa. Tällöin se saatiin vielä kerran käyntiin, mutta vaihteen kytkemisen jälkeen kierrokset putosivat ja kone sammui eikä enää käynnistynyt.
Mitä veikkauksia viasta? Työpaikan kahvipöytäraati tarjosi polttoaineen syöttöä, mutta mielestäni vesi öljyn seassa viittaisi paljon vakavampaan. Kannen tiivisteet? Kansi syöpynyt rikki? Kone tietty on jo vanha ja merivesijäähdytteinen ja kun hiljattain tarkistin koneen sinkin, siitä ei ollut mitään jäljellä, lievätkö aiemmat omistajat vilkaisseet sitä kertaakaan...
ma.