Sivu 1/1

Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 22 Kesä 2009 11:19
Kirjoittaja mairas
Tervehdys,

Juhannuksen paluupurjehduksella ehdittiin ajella koneella satamasta kevyttä marssitahtia vajaan puolen tunnin ajan, kun kierrokset äkisti putosivat. Käyntiääni kuulosti normaalilta, samoin tyhjäkäynti, ja kun pisti kaasun täysille, päästiin eteenpäin, joskin tavallista rauhallisempaa tahtia. Heti tilaisuuden tullen nostettiin purjeet ja aloin ihmetellä koneen käytöstä. Tyhjäkäynnillä otti kierroksia ihan normaalisti, tosin ehkä tavallista isommalla viiveellä. Sen sijaan vaihde päällä toiminta oli tosi laiskaa: kierrokset kasvoivat hyvin hitaasti veneen vauhdin noustessa ja yli kolmea solmua ei menty lainkaan. Vilkaisin öljytasoa, joka oli alle minimin, kun perjantaiaamuna öljyä oli ihan sopivasti. Täyttöaukon avattuani sieltä nousi höyryä ja korkin reunoilla oli "kermaa". Tämän jälkeen ei koneella yritetty leikkiä ennen kuin satamaan tullessa. Tällöin se saatiin vielä kerran käyntiin, mutta vaihteen kytkemisen jälkeen kierrokset putosivat ja kone sammui eikä enää käynnistynyt.

Mitä veikkauksia viasta? Työpaikan kahvipöytäraati tarjosi polttoaineen syöttöä, mutta mielestäni vesi öljyn seassa viittaisi paljon vakavampaan. Kannen tiivisteet? Kansi syöpynyt rikki? Kone tietty on jo vanha ja merivesijäähdytteinen ja kun hiljattain tarkistin koneen sinkin, siitä ei ollut mitään jäljellä, lievätkö aiemmat omistajat vilkaisseet sitä kertaakaan...

ma.

Re: Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 22 Kesä 2009 13:44
Kirjoittaja ijp
Oireet viittaa juurikin hajonneeseen kannentiivisteeseen tai puhkisyöpyneeseen kanteen...

Re: Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 22 Kesä 2009 14:19
Kirjoittaja mairas
Auh. Ja mitenkäs noiden vanhojen merivesijäähdytteisten koneiden kanssa oli - kannattaako korjauttaa? Itsellä ei kyseiseen hommaan ole lainkaan kiinnostusta, eli työllekin tarvii laskea hinta.

Mikäli korjaus ei ole vaivan väärti, otan tietty myös vastaan suosituksia seuraavaksi koneeksi... :-) Mielellään vaihtaisin niin vähän tavaraa kuin mahdollista, jotta hinta ei karkaa enää nykyistä pahemmin käsistä...

ma.

Re: Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 22 Kesä 2009 21:53
Kirjoittaja ijp
Jos pelkällä kannentiivisteen vaihtamisella selviää niin kannattaa mun mielestä korjauttaa. Jos taas koko kansi menee vaihtoon niin ei ehkä enään kannata. Volvon ja yleensäkin venedieseleiden varaosien hinnoittelu on nimittäin jotain tähtitieteellistä. Luulen, että tuhannella eurolla ei saa kyseiseen koneeseen uutta kantta. Kannen voi myös yrittää korjauttaa (hitsaamalla), mutta korjauksen onnistumisen kanssa on vähän niin ja näin.

Re: Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 23 Kesä 2009 00:27
Kirjoittaja raimå
Kannattaa ehdottomasti ainakin ottaa se kansi käteen ja viedä esim. Tammerdieseliin koeponnistettavaksi, siitä ainakin tiedät falskaako kansi...

Re: Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 23 Kesä 2009 08:24
Kirjoittaja Harri
Sitä kantta kannattaa kysäistä Drevialta Ruotsin puolelta. Hintataso on jotain muuta kuin Pencentralla. Uusi kansi 2002:een näyttää maksavan 11447,- sek eli palttiarallaa 1000 euroa. Sisältää venttiilit ja venttiilijouset. Käytettyjä saa muutamalla satasella jos niitä sattuu olemaan.
http://www.drevia.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volvo Penta 2002 särki

Lähetetty: 24 Kesä 2009 09:15
Kirjoittaja mairas
Kiitoksia vinkeistä, etenkin tuo Drevia oli hyvä tieto. Käytännön lisäongelma on, että vene on Paraisten Stormälössä ja minä itse töiden perässä Tampereella. Pitänee siis alkaa metsästää venekorjaajia Turun suunnalta, jottei ihan koko kesäloma menisi tämän takia pipariksi.

Matti