Sivu 1/1

Vaihteen kytkeytyminen (Volvo Penta MD17)

Lähetetty: 17 Kesä 2009 08:10
Kirjoittaja MikaR
Tulipas rekisteröityä, kun uutena veneilijänä tulee paljon yksittäisiä askarruttavia asioita vastaan, Vaikka niitä itse ja tuttujen kanssa selvitellään ja tutkitaan, niin hyvä myös kysellä vinkkejä täältä vertaisyhteisön keskuudesta, ettei sitä pyörää tarvitsis aina keksiä uudestaan.

Monen muun laiton ohella pitäisi kohta hifistellä sellaisen ärsyttävän asian kanssa, että Volvo Pentan MD17 -koneen vaihteet kaipaisi hieman säätöä. Liikkeelle lähdettäessä pakki menee silmään hyvin kaasukahvasta vetäessä, mutta eteenpäin lähtiessä pelkkä kahvan siirtäminen eteen -vaihteen asentoon ei vaihde kytkeydy läheskään joka kerta silmään. Usein joutuu vähän heilauttamaan kahvaa pienien kierroksien kautta takaisin kierroksien ala-asentoon, että vaihde loksahtaa silmään.

Onkohan kellään muulla ollut vastaavaa ja mikä oli diagnoosi? Tarkoitus olisi kohta kun muilta asioilta kerkiää, niin aloittaa ihan yksinkertaisesti vaijerin säädöllä, josko olisi varaa viilata herkkyyttä pakin puolelta vähän etupuolelle tms. Vai oiskohan ongelma mekaanisempi itse laatikossa (?)

Lähetetty: 17 Kesä 2009 08:48
Kirjoittaja pellamo
Se kaasukahvan toiminta ei pukkaa sitä vaihdevaijeria kuin tietyn matkan vapaalta eteen siirtäessä.Sen sijaan ne koneen kierrokset (kun kasvaa)vaikuttaa niin että kartio siellä kytkimessä imaisee kunnolla kiinni ja alkaa vetää.Ehkäpä hivenen jos isonnat tyhjäkäyntiä vois "herkistää".
Tietenkin kannattaa tarkistaa myös että vaijeri pukkaa kunnolla vivun kytkimellä "eteen"asentoon....

Lähetetty: 17 Kesä 2009 10:03
Kirjoittaja MikaR
Editoidaas vähä omaa spekulointia. Kiitos vinkistä pellamo! Käydessäni veneellä katsoi ja tosiaan kaasua ja vaihdetta hoitaa 2 erillistä vaijeria, joten täytyy huomenissa tarkistaa että tuo vaihdevaijerin toiminta toimii kuten pitää ja vähän kokeilla säätää sitä. Laiturilla tyhjäkäyttäessä kun laittoi pakin se kytkeytyi saman tien, mutta eteenpäin työntäessä "kynnyksen" yli vaihteelle, kesti kolmisen sekuntia että vaihde kytkeytyi (ilman mitään kierroksia tms).

Re: Vaihteen kytkeytyminen (Volvo Penta MD17)

Lähetetty: 18 Kesä 2009 00:00
Kirjoittaja Kapu III
Tässä vähän lukemista, jos toi lontoo taipuu.

Re: Vaihteen kytkeytyminen (Volvo Penta MD17)

Lähetetty: 18 Kesä 2009 07:09
Kirjoittaja MikaR
Kapu III kirjoitti:Tässä vähän lukemista, jos toi lontoo taipuu.
Loistavaa, kiitos!

Re: Vaihteen kytkeytyminen (Volvo Penta MD17)

Lähetetty: 24 Kesä 2009 22:23
Kirjoittaja MikaR
Tiedoksi ja ratkaisuehdotukseksi jos joku vastaavan kanssa joskus painii. Sain oman etuvaihteen kytkeytymisen nikottelun ratkaistua. Oli kuten arvelinkin, että kytkeytymisen herkkyys on säädetty enemmän peruutusvaihteen puolelle, etuvaihteen kustannuksella.

Vaihdelaatikon kyljessä on kytkinkampi, johon vaihdevaijeri kiinnittyy. Vaijerin päässä on haarukkamainen kappale, joka on kiinni tuossa kammessa. Sen kun irroittaa, pääsee haarukkaa pyörittämään myötä- ja vastapäivään kierteillä, jolloin se liikkuu suuntaan ja toiseen. Itse pyöritin sitä sopivasti enemmän etuvaihteen kytkemisen myötäiseksi, jonka jälkeen takaisin kiinnitettynä kummatkin vaihteet kytkeytyvät yhtä hyvin.

Kierrokset eivät tällä kertaa olleet ongelma, koska nekin oli itseasiassa yläkanttiin 1100 rpm tyhjäkäynnillä. Koneen manuaali antaa viitteeksi 600-750, ja sain senkin samalla kertaa säädettyä 750-800 rpm tasolle. Uudella tyhjäkäynnillä myös vaihteen kytkeytyminen on edellistäkin huomaamattomampi 8]

Re: Vaihteen kytkeytyminen (Volvo Penta MD17)

Lähetetty: 25 Kesä 2009 15:14
Kirjoittaja Kapu III
Hyvä juttu että löyty ratkaisu !

Re: Vaihteen kytkeytyminen (Volvo Penta MD17)

Lähetetty: 25 Kesä 2009 22:43
Kirjoittaja MikaR
Kapu III kirjoitti:Hyvä juttu että löyty ratkaisu !
Jes, mukavampi käyttää vermeitä kun ne toimivat niinkuin pitää. Kiitokset vielä tuosta moottorin manuaalista, tulostin sen veneeseen ja tuli tarpeeseen kun nafta loppui kesken ajon. Sen avulla moottorin ilmaaminen polttoaineen lisäämisen jälkeen onnistui ilman kummempaa arpomista.

(Nafta ajettiin loppuun puoliksi tarkoituksella, koska ei ollut vielä kokemusta missä kohtaa mittaria se oikeasti loppuu. Nyt on sekin sitten tiedossa)