Starttimoottoriko rikki?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
macgyver2
Viestit: 52
Liittynyt: 17 Kesä 2003 18:20
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Starttimoottoriko rikki?

Viesti Kirjoittaja macgyver2 » 16 Kesä 2009 13:01

Missä kaikessa starttimoottori on kiinni koneessa? Näytti olevan pari pulttia, sähköjohtoja yms pientä.
Missä kaikessa se on koneessa kiinni?

Konetta käynnistättäeassä kuuli rahinaa ja sitten kun kokeilin uudelleen käynnistää niin virta-avainta käännettäessä ei tapahdu mitään. Akku on täysi

Koneena Volvo Penta MD 5 A
Kuva
E.T

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Kesä 2009 13:14

Johdot ja ne pari pulttia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Starttimoottoriko rikki?

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 16 Kesä 2009 13:14

macgyver2 kirjoitti:Missä kaikessa starttimoottori on kiinni koneessa? Näytti olevan pari pulttia, sähköjohtoja yms pientä.
Missä kaikessa se on koneessa kiinni?

Konetta käynnistättäeassä kuuli rahinaa ja sitten kun kokeilin uudelleen käynnistää niin virta-avainta käännettäessä ei tapahdu mitään. Akku on täysi

Koneena Volvo Penta MD 5 A
Tuolla on jonkinlainen workshop manual. Siellä on sähkökaaviokin mistä selviää piuhat. Startin irroittaminen siellä mainitaan hyvin simppelisti mikä toivottavasti tarkoittaa, että se on yksinkertaista. Purkuohjeet sivulla 3. En tiedä pitääkö nuo edeltävätkin vaiheet olla tehtynä, jotta pelkän startin saa irti siististi.

http://maximalt.dk/Manualer/VP/Workshop ... 201975.pdf

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Starttimoottoriko rikki?

Viesti Kirjoittaja juhahe » 16 Kesä 2009 15:00

Eipä ole välttämättä rikki, ainakaan paljon :o)

Mun 5A teki aikanaan samaa, ja vika oli virtalukossa, jonka fiksailin jollain virityksellä vuosiksi kuntoon (pakkiin olen jo sen jälkeen ostanut vahingossa kaksikin uutta virtalukkoa, mutta kumpikaan ei ole vielä paikoillaan kun vanha pelaa aina vaan). Äijä testaa asian starttaamalla meisselikäynnistyksellä, muut katsoo yleismittarilla tuleeko virtalukolta mitään käynnistinmooottorille.

Veikkaan siis virtalukkoa, jos kerran solenoidikaan ei naksu startatessa. Mutta toisaalta:

No tuo 5A:n käynnistinmoottori on kyllä sillä lailla taksepäin kallellaan, että jos erehtyy starttaamaan/käyttämään konetta joskus niin, että vauhtipyörä ottaa pilssiveteen kiinni, käynnistinmoottorin kuvassa näkyvään päätykuppiin jää puoli kahvikupillista vettä (kosteutta tietysti on koko käynnistinmoottori täynnä). Saattaapi starttailla vielä jonkun kerran, mutta hyytyy lopulta kun silta (?!??) tms härpäke tuossa kupissa ryytyy riittävästi. Mulla lähti kerran kuvassa näkyvä pumpulta lähtevä kuparinen vesiputki osittain irti ja huomasin asian vasta, kun koneen käyntiääneen liittyi vauhtipyörän konekopan sisällä heittämän veden sihinä. Kuivasin mitä keskellä selkää pystyin ja ruiskuttelin pullollisen CRC:tä kaikista raoista sisään, mutta vaikutus oli väliaikainen kun en itse purkanut tuota käynnistinmoottoria. Toi pääty on kahdella isommalla ruuvilla kiinni, koko mötti kahdella pultilla. Omani tuli kyllä kuntoon "vanhan polven" starttimoottoriqurun avulla, tuo härpäke vaihdettiin saman tien paremmin korroosiota kestävään malliin. Oli autopuolen kavereita, eli maksoin ehkä 10% venemoottorihinnastosta.

macgyver2
Viestit: 52
Liittynyt: 17 Kesä 2003 18:20
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja macgyver2 » 16 Kesä 2009 15:29

Nonniin, startti ja sole on riti, laturi piti ottaa veks että pääsi pultteihin kiinni.

Missä hinnoissa nuo solet pyörii....luultavasti se on hajalla.
E.T

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Kesä 2009 21:18

Kokeileppa ensin irtaallaan sitä starttia vaikka apukäynnistyskaapeleilla akusta lattialla että pyöriikö se kun "ohitat" solenoidin. Eli pistät maakaapelin startin runkoon ja pluskaapelia tökkäät siihen toiseen isoon kaapeliliittimeen solenoidin persiissä.Ei siihen missä sulla paksu kaapeli oli koneessa ollessa kiinni vaan siihen josta paksu piuha menee startin moottoriosan sisään.Jos ei pyöri sitten lienee moottorin puolella vika jos taas pyörii(lujasti) niin solenoidi tökkii.Sekin on purettavissa ja tutkittavissa että onko vaan ruostunut/paskottunu jumiin vai onko vaan tiensä päässä kun kytkiliuskat tai kela sieltä releestä on loppu.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

macgyver2
Viestit: 52
Liittynyt: 17 Kesä 2003 18:20
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja macgyver2 » 16 Kesä 2009 21:48

Kiitos kaikille vastaajille, olette taas osoittanut pätevyytenne. Alan tutkimaan vikaa tällä viikollla. Uusi solenoidi kustantaa 270€ Tatun Tarvikkeesta, terve!

Eiköhän tuo kuntoon saaha.
E.T

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Starttimoottoriko rikki?

Viesti Kirjoittaja hkhk » 21 Kesä 2009 09:44

Onpa kallis solenoidi. Eiks tuolla hinnalla saa autopuolella vaihtona Boschin startin. Varmaan Veli-Mattikin jo miettisi, että pitää itse käämiä; tai sovittaa väkisin mikä tahansa "ladan" solenoidi. Mutta onhan veneilijöillä rahaa!!! -Kyllä sitä kaikkea hullua on. Pakko kertoa tähän mulle uusi juttu: Pojan Plyomouth nyki. Happiantureiden vaihdon jälkeen kuulin, että vika voisi olla sytytyksen johtosarjassa. No se ostettiin, jo lähti pelaamaan. -Mulle outo juttu. Taitaa olla ihan paikallaan, että myyvät Chryslerin Fiatille, mikä sekään ei kovin ihmeellinen firma ole.

macgyver2
Viestit: 52
Liittynyt: 17 Kesä 2003 18:20
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: Starttimoottoriko rikki?

Viesti Kirjoittaja macgyver2 » 24 Kesä 2009 18:55

Noniin, startti tuli kuntoon. Solenoidin koteloon oli päässyt kondensiovesi ja jumittanut hiilet. Öljyä ei myös ollut.
E.T

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Starttimoottoriko rikki?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 24 Kesä 2009 22:38

Ens kertaa elämässäni kuulen että solenoidissa on hiilet ja öljyä oltava... ;-)
No mutta pääasia on että pääset pörryytteleen :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin