Sivu 1/2
merikytkin rikki?
Lähetetty: 12 Kesä 2009 13:37
Kirjoittaja thekraken
eli ongelma on vaihteiden kanssa joka ei tahdo toimia kunnolla,vipu menee kyllä paikalle ja akselit pyörii eteenpäin,vapaa ei toimi ja sama ongelma on pakkin kanssa..
nyt vaihde on irti koneesta.onko kellään kokemusta vastaavan vaihden purkaamisesta?
makaako akselit ym hienosti paikallan kun purkaan latiikon.
vaihde on I.S.A/zf bw6 nykyään kai nimeltään zf 10 m

Lähetetty: 14 Kesä 2009 11:47
Kirjoittaja thekraken
eli yks kytkin levy ei liikkunut,sain sen liikkumaan crc`llä sen jälkeen kaikki vaihdeet toimi, nyt vielä öljystä..
mikä öljy laitan kytkimeen???
sae 90 lukee kytkimen sivussa?????
Lähetetty: 14 Kesä 2009 11:48
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Laita sitä sae 90 öljyä sinne.
Lähetetty: 14 Kesä 2009 14:21
Kirjoittaja ainur
Kuulapää Wiku kirjoitti:Laita sitä sae 90 öljyä sinne.
Hurtin vaihteen päällä lukee ATF-öljyä. Näyttää samanlaiselta kun tuo ZF....

Lähetetty: 15 Kesä 2009 13:30
Kirjoittaja thekraken
atoy:n mukaan siihen kuuluu laittaa 1 asteinen moottoriöljy sae 30
Lähetetty: 15 Kesä 2009 17:34
Kirjoittaja ainur
thekraken kirjoitti:atoy:n mukaan siihen kuuluu laittaa 1 asteinen moottoriöljy sae 30
Se ei ole sit varmaankaan sama , kuin zf-kytkin.
ZF.n sivuilla kerrotaan et atf.ää
http://zf-marine.com/Support/Index.cfm? ... uctID=1078
ja tuolta ladataan: Title: Installation drawing, ZF 10 M - pdf format

Lähetetty: 15 Kesä 2009 18:07
Kirjoittaja thekraken
kytkin:
ISA (Industrias Subsidiarias de Aviación, S.A.)
no de orden- 3811
no de caja - 32182
m adelante - 25
m asras - 2 77
Tipo
BW 6
Aceite alta presion sae 90
zf ja sevilla logo kytkimessä
atoy meinas että 20 vuotta sitten isa lopetti toimintansa
Lähetetty: 15 Kesä 2009 20:30
Kirjoittaja hb-77
laita sae 90 jos et haluu rikkoa sitä uudestaan. atf rikoo nopeasti zf6..
Lähetetty: 16 Kesä 2009 06:04
Kirjoittaja ainur
hb-77 kirjoitti:laita sae 90 jos et haluu rikkoa sitä uudestaan. atf rikoo nopeasti zf6..
Nyt rupesi kiinnostaa itteekin. Mulla on HURT HBW-150 vaihe. Tietojeni mukaan nykyisin ZF-10 on vastaava

Öljyt pitäis vaihtaa. Nyt siel on punaiset litkut, eli ATF-öljy. Ja kytkimen päällä lukee ATF Oil. Pitäiskös sinnekin laittaa SAE-90 öljy, vaikka se on toiminu ATF.llä jo 16 kesää ?
Vai käytetäänkö näissä vuosimallista riippuen eri öljyä.
Atoy.n luulisi kyllä tietävän mitä öljyä käytetään.

Lähetetty: 16 Kesä 2009 06:52
Kirjoittaja matti
Toi kytkin näyttää olevan kartiokytkin johon sopinee SAE 90-viskositeetin vaihteistoöljy GL-4 tai SAE 30 viskositeetin moottoriöljy jotka ovat kutakuinkin samaa viskositeeettia.
Käsittääkseni vaihteistoöljyn hammaspaineen kesto on suurempi kuin moottoriöljyn johtuen suuremmasta lisäaineistuksen määrästä.
Mary II:ssa, jonka omistin, on ZF 25 A kytkin joka on monilevykytkin, johon valmistajan manuaalin ja kytkimessä olevan kilven mukaan tulee käyttää ATF-öljyä.
ZF:llä on useita eri kokoisia levypakoilla varustettuja kytkimiä joihin tulee käyttää ATF-öljyä.
Matti
Lähetetty: 16 Kesä 2009 08:51
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Hurt HBW-150 vaihteeseen tulee ATF öljy.
Ei sitä siihen manuaaliin ja vaihteen päälle vaihdetikun viereen vitsiksi ole kirjoitettu. Näin ainakin minä uskon.
-Matti
Lähetetty: 16 Kesä 2009 08:54
Kirjoittaja ijp
Öljyistä en mitään tiedä, mutta ennen kuin laittaa laatikkoon ATF:ää niin kannattaa tosiaan varmistaa että sinne saa laittaa ATF:ää.
Aiheesta enemmän esim. seuraavissa topiceissa:
viewtopic.php?t=7144
viewtopic.php?t=7327
Lähetetty: 16 Kesä 2009 13:56
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
hb-77 kirjoitti:laita sae 90 jos et haluu rikkoa sitä uudestaan. atf rikoo nopeasti zf6..
Onko tarkkoja suosituksia. Pikaisesti vilkaisten Nesteeltä, Castrolilta, Teboililta löytyi SAE90 yksiasteliemi. Nämä kaikki voimakkaasti lisäaineistettuja GL-5 öljyjä ja isoissa pakkauksissa. Mobil, Kendall ja Valvoline tuli myös tsekattua ja niillä ei tuollaista tuotetta ole.
Klassikkoautoihin löysin Suomesta kaksi paikkaa mistä saa GL-4 tai alemman luokan aineita yksiasteisina.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... &g3=fb8457
http://www.funoil.fi/product_catalog.php?c=2
Kumpia noista kannattaa käyttää täysin EP-lisäaineistamatonta vai lievästi EP-lisäaineistettua GL-4 luokkaista. Tuo Aceite alta presion sae 90
on käännettynä high pressure oil SAE 90 eli varmaan tuo GL-4 passaa? Vai onko high ja extreme pressure sitten miten eri asia.
Minusta suositus yksiasteisen SAE 30 moottoriöljyn käyttämisestä on hyvä jos saatavilla ei ole GL-4 tai alemman luokan yksiastevaihteistoöljyä. Siksi sitä varmaan suositellaan kun sitä kuitenkin saa autotarvike ja raskaamman kalustonliikeistä. Huoltoasemilla sitäkään ei useimmiten ole.
Lähetetty: 16 Kesä 2009 18:44
Kirjoittaja thekraken
kiitos vastauksista..
laitan yksiasteinen SAE 30 moottoriöljyn kytkimeen katsotaan sitten mitä tapahtuu

voi olla että kytkin jumituu uudestaan...
paljon kytkin remppa maksaa?
Lähetetty: 16 Kesä 2009 21:19
Kirjoittaja ainur
thekraken kirjoitti:kiitos vastauksista..
laitan yksiasteinen SAE 30 moottoriöljyn kytkimeen katsotaan sitten mitä tapahtuu

voi olla että kytkin jumituu uudestaan...
paljon kytkin remppa maksaa?
Etkös sinä just tehny rempan. Paljos se makso? ;) Oikeesti nuo hilut saattaa olla aika arvokkaita, olettaisin näin. Ainakin jos paketissa lukee "marine"
