ZF BW-3 Kytkin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
relonnro
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Kesä 2009 18:15

ZF BW-3 Kytkin

Viesti Kirjoittaja relonnro » 08 Kesä 2009 18:34

Hei,

ostin lähiaikoina veneen, jossa Mitsun K2As moottori ja sen jatkeena ZF BW-3 alennusvaihde/kytkin. Olen lukenut jonkun verran kartiokytkimien luistamisesta, itse ajaessani en luistamista ole ainakaan selkeästi havainnut, jotain pientä viivettä kerran oli vaihteen kytkeytymisessä eteenpäin. Sääsin hieman vaihteen valitsinta eteenpäin puolelle ja ainakin toistaiseksi on kytkenyt suht napakasti vaihteen päälle, tai ainakin nyt suurin piirtein yhtä nopeasti kuin pakillekin. Tosin viive tuli esiin pidemmän ajon jälkeen kuin mitä nyt olen kokeillut.

Varsinainen kysymykseni koskeekin vaihteiston lämpenemistä, minkä verran moottori siirtää lämpöä vaihteistolle? Ajettuani n. 40-45 min. öljyjä tarkastaessani vaihteisto tuntui todella lämpimältä, metallinen mittatikku oli jo niin lämmin, että vaikeutti öljyntarkastusta. Lämpeneekö tuollainen pieni kartiokytkin/alennusvaihde käytössä, vaikka luistoa ei olisi? GPS:n mukaan ainakin tuntuu että vauhti kyllä pysyy suurin piirtein vakiona, eikä muutenkaan luistoa tunnu olevan...

Jos joku on joskus kyseisen mallin kartiokytkimen joskus avannut ja tutkinut sisuskaluja, olisin kiinnostunut tietämään vähän rakenteestä. Ei raaski itse nostaa ylös veneestä ajokauden aikana, ainakaan niin kauan kuin se toimii. Varaosia kyseisen mallin kytkimeen ei kuulema enää saa, mutta kaikkeahan voi korjata, tai ainakin yrittää ja epäonnistua :)

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 09 Kesä 2009 07:31

http://wavelength30.zxq.net/BMW%20D7%20 ... Manual.pdf

Tuon manuaalin sivuilla 50 ja 51 on eräs ZF:n kytkin. Mallia en tiedä, mutta olisiko sama kuin sinun veneessäsi. Itselläni on Mitsubishin k2c Ekströmmin marinoimana jostain 80-luvulta juuri tuolla kuvan kytkimellä. Kone on todella hyvä mutta kytkimen kanssa pitää olla tarkkana...

relonnro
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Kesä 2009 18:15

Viesti Kirjoittaja relonnro » 09 Kesä 2009 08:09

Kyllä, täysin sama kytkin minulla. Löysin netistä juuri kyseisen laatikon tyyppisen täydellisen purkukuvasarjan hyvillä kuvilla, jossa myös saman kaltainen täysmessinkinen 2-puoleinen uroskartio keskellä. Tuon tyyppiseen kartioon pohdittiin ratkaisua, että sorvaisi vanhan kartion "holkiksi" ja sorvaisi uuden kartion jonka kutistusliitoksella istuttaisi "holkin" päälle. Messingin lämpölaajenemiskerroin on jotain 19,8*10^-6 1/'C, luokkaa, eli pitäisi onnistua... Tämä siin siinä tapauksessa, että kartio pääsisi kulumaan "loppuun".

Linkki saman tyyppisen laatikon purkukuviin:
http://www.flickr.com/photos/luciusx2/2 ... 733954056/

oikealta pikkuikkunasta voi selata kuvia lisää.

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 09 Kesä 2009 13:22

Asiallinen kuvasarja.
Omalla kytkimelläni ei saanut pakkia aina päälle. Säätelyn jälkeen sain toimimaan niin että pakki menee päälle, mutta vaihteen ollessa vapaa-asennossa joutuu konekopan kantta avaamaan varmistuakseen että akseli ei pyöri. Ei haittaa juurikaan mutta ajattelin talven pimeinä päivinä perehtyä asiaan lisää. Jos saisi toiminnan vaikka 100% varmaksi...jonninlainen perfektionisti nääs....

relonnro
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Kesä 2009 18:15

Viesti Kirjoittaja relonnro » 09 Kesä 2009 14:05

Juu, tuntuu että se vapaan paikka on aika tarkassa, itsellä hieman kahvaa liikuttelemalla huomaa, kun akseli pyrkii lähtemään pyörimään joko eteenpäin tai pakin puolelle. Ja mitä siihen vaihteiston lämpenemiseen tulee, lienee se "kuumuus" ihan normaalia, jossakin vanhassa esitteessä oli että kyseisen vaihdelaatikon max. toimintalämpötila on 110'C, siinä ei sitten pidetä enää näppejä lainkaan. Itsellä se lämpeni sen verran, että oli epämiellyttävää kättä siinä pitää, mutta ei siitä mitään palovammoja sentään saanut :).

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 10 Kesä 2009 07:41

Yritän muistaa seuraavan kerran veneillessä tarkistella tuota lämpötila-asiaa.

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Re: ZF BW-3 Kytkin

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 26 Kesä 2009 14:14

Nyt on käyty ajelemassa. Tunnin ajon jälkeen kytkin on sen verran lämmin ettei siinä voi sormia pitää kiinni. Koskea kyllä voi mutta ei hyvälle tunnu. Ei tosin tullut palohaavojakaan.
Koetin myös käyttää kylmiltään koneen tyhjäkäynnillä kuumaksi. Tällöin kytkin ei lämpene.
Mitä tästä nyt sitten voisi päätellä vai mitään?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: ZF BW-3 Kytkin

Viesti Kirjoittaja matti » 28 Kesä 2009 09:10

Siitä, että kytkin lämpenee voi päätellä, että osa moottoritehosta menee alennuksen hammaskosketuksen kitkaan sekä potkurin työnnön aiheuttamaan kitkaan kartiorullalaakerissa ja ilmenee lämpönä-kaikki on OK. Vähän suuremmissa kytkimissä on em vuoksi merivesijäähdytys koska muutoin kytkimen sallittu käyttölämpötila ylittyisi.
Vrt autossa mitattu teho kampiakselilta/ pyörästä-jälkimmäinen on aina useita prosentteja pienempi=vomansiirron häviöt=lämpöä. Autoissa ko lämmön huuhtelee ajoviima, veneessä kytkin on tuulettomassa tilassa . (On joskus tullut vaihdettua autoihin peräöljyjäkin- saa todella varoa, ettei polta käsiään jos "suoraan ajosta".)
Sitten olisin huolissani jos nenään rupeaisi haisemaan käry ja roiskaistessa vesi kiehuisi kytkimen päällä.
Todellisen lämpötilan voisi mitata l-mittarilla.

Matti

Vastaa Viestiin